کد خبر: 154580
A

استخراج دی‌ان‌ای انسان عصر حجر از گردنبند ۲۵ هزار ساله! / عکس

دانشمندان با یک تکنیک غیرتهاجمی توانسته‌اند اطلاعات DNA مالک یک آویز ۲۵ هزار ساله را به دست بیاورند.

استخراج دی‌ان‌ای انسان عصر حجر از گردنبند ۲۵ هزار ساله! / عکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دانشمندان با یک تکنیک غیرتهاجمی توانسته‌اند اطلاعات DNA مالک یک آویز ۲۵ هزار ساله را به دست بیاورند.

این اولین‌باری است که پژوهشگران موفق شده‌اند DNA انسان را از یک شیء مربوط به عصر حجر خارج کنند و برای انجام این کار از روش جذابی استفاده کرده‌اند.

به‌گزارش CNN، در گذشته استخراج اطلاعات DNA از اشیا باستانی با ورود آسیب به آن شیء همراه بود. به‌همین خاطر خیلی از باستان‌شناسان حاضر نمی‌شدند این اشیا را به آزمایشگاه‌های تست DNA بدهند. حالا دانشمندان با تکنیک جدیدی توانسته‌اند از یک دندان گوزن که به‌عنوان آویز استفاده می‌شده است، اطلاعات DNA بگیرند.

این آویز از غاری در جنوب سیبری به‌دست آمده و ظاهراً در حدود ۱۹ تا ۲۵ هزار سال پیش توسط یک زن در عصر حجر استفاده می‌شده است. او متعلق به گروهی از باستانیان شمال اوراسیا بود که با نخستین آمریکایی‌ها پیوند ژنتیکی دارند. روش جدید استخراج DNA احتمالاً به دانشمندان کمک می‌کند تا درباره جنسیت و خصوصیات مردمان عصر حجر اطلاعات بیشتری کسب کنند.

کشف اطلاعات DNA از این آویز می‌تواند آغاز مسیری تازه باشد

«ماری سورسی»، استاد و عضو هیئت پژوش منشأ انسان در دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه لیدن هلند می‌گوید: «شگفت‌انگیز است. این یعنی می‌توانیم پاسخ سؤالات بسیار ساده‌ای مثل این که زنان و مردان در یک برهه تاریخی چه وظایفی داشتند را به‌دست بیاوریم.» همچنین از این تکنیک می‌توان برای تشخیص این مسئله استفاده کرد که نئاندرتال‌ها یا اجداد هوموساپینس‌ها از یک ابزار خاص استفاده می‌کردند یا خیر.

دانشمندان در گذشته با استفاده از یک دریل کوچک سوراخی در اشیا یا استخوان‌ها ایجاد می‌کردند تا DNA آن‌ها را به‌دست بیاورند. اما در این تکنیک جدید این آویز درون ماده‌ای متشکل از فسفات سدیم قرار داده شد. سپس دمای آن به‌تدریج افزایش یافت تا DNA وارد محلول شود و بعد قابل جداسازی باشد.

محققان می‌گویند این روش عملکردی شبیه به یک ماشین لباس‌شویی را شبیه‌سازی می‌کند که در آن آب شست‌وشو برای ما ارزشمند است. این پژوهش البته هنوز در حد یک آزمایش اثبات مفهوم بوده و مشخص نیست که تا چه حد می‌توان از آن برای استخراج DNA انسان از سایر اشیا استخوانی و ابزارها استفاده کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر