کد خبر: 155421
A

حمله کیهان به سریع‌القلم: این استاد غربزده ماله‌کش آمریکا است

ارگان مطبوعاتی تحت مدیریت حسین شریعتمداری نوشت: یک استاد غربزده دانشگاه که عوام فریبی‌هایش در ماجرای برجام موجب خسارات بزرگ به کشورمان شد، این بار ادعا کرد: ایران یمن را داد تا امنیت خود را تامین کند

حمله کیهان به سریع‌القلم: این استاد غربزده ماله‌کش آمریکا است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: محمود سریع‌القلم به یورو نیوز گفته است: «تا هشتاد درصد توافق اخیر میان عربستان و ایران، به خاطر تصمیم ایران است. حدود ۸ سال پیش وزیر خارجه وقت عربستان در داووس خیلی صریح به من گفت ما حاضریم با ایران در عراق، سوریه، لبنان و دیگر مناطق خاورمیانه به توافقی برسیم و حتی سهم یکدیگر را تبیین کنیم اما در یمن حاضر نیستیم با ایران شراکت کنیم و ایران باید از یمن بیرون برود. در اتفاقات و تحولاتی که از شهریور گذشته در ایران صورت گرفت، حاکمیت به صورت میدانی، به این نتیجه رسید که عربستان در این تحولات چقدر نقش اساسی دارد. در واقع به این نتیجه رسید که عربستان چه هزینه‌هایی علیه امنیت ملی ایران تحمیل کرد. در نتیجه تهران به این جمع‌بندی رسید که بهتر است یمن را معامله کند».

وی می‌افزاید: «شاید این توافق به مراتب عمیق‌تر از آنچه در سال ۱۳۸۲ میان دو کشور حاصل شد ولی دوام نیاورد، باشد. توافق این است که اجماعی که امروز در میان دستگاه‌های مختلف حاکمیت بر سر این توافق وجود دارد، در آن زمان وجود نداشت. ضمن اینکه الان تشکیلات امنیتی و نظامی این توافق را پیش برده و با آن موافق است نه مجموعه دولت و وزارت امور خارجه. ایران یک یوترن کامل را درباره عربستان انجام داد یعنی کشوری که تا چند وقت قبل در رسانه‌های ما به عنوان دشمن اول ایران محسوب می‌شد حالا این فضای مسالمت‌آمیز با عربستان شروع شده، این نشان می‌دهد که اگر ایران زیر فشار باشد، یوترن (دور زدن) را انجام می‌دهد».

گزافه‌گویی سریع‌القلم و تلاش برای وارونه جلوه دادن موفقیت جدید دیپلماتیک کشورمان، در حالی است که تحلیل‌گران بسیاری در منطقه و غرب تاکید کرده‌اند جدیت عربستان برای توافق با ایران، نتیجه چند اتفاق غیر قابل انکار بوده است:

- شکست‌های پیاپی آمریکا در منطقه و ناکامی تبعی عربستان در سوریه و لبنان و عراق

- شکست عربستان در ‌اشغال یمن در حالی که تصور می‌کرد حداکثر ظرف چند ماه کار یمن را یکسره می‌کند.

- حملات موشکی و پهپادی ویرانگر مقاومت یمن به بزرگ‌ترین مراکز نظامی و اقتصادی و تجاری و نفتی یمن که حتی موجب تعطیلی شرکت آرامکو برای مدتی شد.

- قدرتمندتر شدن ایران در تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی، به نحوی که قدرتی مانند روسیه را به اتحاد راهبردی با ایران کشاند.

نکته مهم این است که تحولات جنگ یمن درست برخلاف تصویرسازی سریع‌القلم رقم خورده و عربستان با ناکامی و شکست مجبور به توقف جنگ هشت ساله

شد.

چند نمونه از تحلیل‌ها درباره توافق عربستان و ایران را مرور کنید:

- رویترز: توافق تهران- ریاض، سیلی بر صورت دولت بایدن بود.

- روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت: واشنگتن، ‌بار دیگر متحمل سیلی شد.

- وبسایت آمریکایی وُکس: توافق تهران-ریاض، نمایانگر خاورمیانه پسا آمریکایی است.

- باربارا اسلاوین، تحلیلگر آمریکایی: این تحول، دو گروه را سرخورده می‌کند: اسرائیل و حامیان تغییر حکومت در ایران.

- مارک دوبوویتز، رئیس ‌بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: این توافق، ضربه جدی به دولت آمریکاست.

- میشل پل خبرنگار رادیو فرانسه در اسرائیل: برآیند نگاه رسانه‌های اسرائیل به این توافق، یک خبر بد و سیلی واقعی به دولت تل‌آویو است.

-گیوم نودَن خبرنگار رادیو فرانسه در آمریکا: واشنگتن در قبال این توافق، شگفت‌زده و منفعل است.

- روزنامه لوموند: عربستان فهمید شکننده است. حملات مستقیم و غیرمستقیم به زیرساخت‌ها و نفتکش‌های عربستان طی سال‌های گذشته هم شکنندگی دولت عربستان را نشان دادند، هم این نگرانی را در نزد مقامات ریاض تشدید ساختند که جنگ با ایران، ویرانگر خواهد بود. جنگ یمن به باتلاقی برای عربستان تبدیل شده و ریاض را به نزدیکی با تهران سوق داده است.

یادآور می‌شود برخلاف تحریفگری سریع‌القلم، هم‌اکنون سفارت یمن در تهران برقرار است و کشورمان همچنان با صراحت و قاطعیت از مقاومت ملت مظلوم یمن حمایت می‌کند. اقتدار مقاومت یمن به حدی است که دولت سعودی، هیئت‌هایی را برای توقف جنگ و آتش‌بس نزد مقامات مقاومت یمن در صنعا گسیل کرد. در همین حال، انصارالله یمن از توافق ایران و عربستان استقبال کرده که نشان می‌دهد بر خلاف ادعای آقای سریع‌القلم، ایران معامله‌ای بر سر یمن نکرده و به ادعای دروغ وی، یمن را نفروخته است. (این استاد بی‌سواد نمی‌داند که حق حاکمیت ملت یمن قابل معامله و واگذاری نیست!) مذاکرات سعودی‌ها با مقاومت یمن متضمن پذیرش برکناری دولت دست نشانده عبدربه منصور هادی هم هست.

جمهوری اسلامی رسما تنها راه‌حل بحران یمن را عدم دخالت خارجی و برگزاری گفت‌وگوهای یمنی- یمنی عنوان کرده است.

همچنین باید به آقای سریع‌القلم یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران، نه عربستان، بلکه آمریکا و اسرائیل و انگلیس را صحنه‌گردان اصلی آشوب‌افکنی سال گذشته می‌داند و عجیب است که سریع‌القلم سعی می‌کند با تحلیل گمراه‌کننده، رد پای آن سه دولت خبیث را پاک کند. با وجود نقش‌آفرینی آمریکا و انگلیس و اسرائیل، جمهوری اسلامی موفق به مهار آشوب نیابتی شد.

گفتنی است سریع‌القلم از جمله بزک‌کنندگان نقشه آمریکا در کلاهبرداری برجام هم بود و در مقابل نظرسنجی صدا و سیما از شهروندان درباره میزان قابل اعتماد بودن آمریکا، با ادبیاتی توهین‌آمیز گفته بود: نباید درباره برجام، نظر راننده تاکسی و لبو فروش را پرسید.

با این حال، گذر زمان و کلاهبرداری بزرگ آمریکا نشان داد که اتفاقا کسی که درک درستی نداشته یا نمی‌خواسته بفهمد، خود آقای سریع‌القلم بوده و نه مردم عادی فاقد اعتماد به آمریکا. حالا هم باید منتظر ماند تا گذر زمان، تودهنی دیگری به وی درباره ماهیت توافق ایران و عربستان بزند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر