کد خبر: 155690
A
دیده‌بان ایران در گفت و گو با یک نماینده مجلس دلایل حذف نیکزاد را بررسی کرد؛

علت رای نمایندگان مجلس به ذوالنور چه بود؟/ رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس: فراکسیون انقلاب، نیکزاد را حذف کرد/ بازخورد دولت به نمایندگان، در حدی که نماینده‌ها برای رئیسی هزینه کردند، نیست

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به کنار زدن علی نیکزاد از صندلی نایب رئیسی مجلس یازدهم به سایت دیده‌بان ایران گفت: آقای نیکزاد شاخص‌ترین چهره‌ای بود که در مجلس در زمان انتخابات ریاست جمهوری، برای ابراهیم رییسی کار می‌کرد. آن زمان هم توقع این بود که آقای نیکزاد معاون اول آقای رئیسی شوند که به دلایلی محقق نشد. واقعیت امر این است که در حدی که نماینده‌ها برای آقای رئیسی هزینه کردند، بازخوردی که الان دریافت می‌کنند، متناسب نیست. بسیاری از نمایندگان توقع داشتند تعامل بهتری بین مجلس و دولت باشد یا دست‌کم بار مشکلات مناطق از دوش نمایندگان کاهش پیدا کند اما اکنون با توجه به اینکه به انتخابات هم نزدیک می‌شویم و این توقع تا حدودی برآورده نشده است و دلخوری‌هایی وجود دارد.

علت رای نمایندگان مجلس به ذوالنور چه بود؟/ رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس: فراکسیون انقلاب، نیکزاد را حذف کرد/ بازخورد دولت به نمایندگان، در حدی که نماینده‌ها برای رئیسی هزینه کردند، نیست

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ این بار بخت با علی نیکزاد یار نبود و صندلی نایب رئیسی مجلس را به مجتبی ذوالنوری واگذار کرد. شاید بتوان گفت که رای بالای بهارستان‌نشینان به ذوالنوری، چهره تندرو  نزدیک به جبهه پایداری که روزی در مجلس دهم برجام را آتش زد، یک اقدام بی‌سابقه طی ادوار مجلس است چراکه طی یازده دوره مجلس، نه تنها پایداریچی‌ها بلکه چهره‌های نزدیک به آنان هم موفق به کسب آرای قابل توجهی نشده‌اند. از سوی دیگر کنار زدن علی نیکزاد که از حامیان رئیس جمهور و رئیس ستاد انتخابات سید ابراهیم رئیسی بوده است را شاید بتوان به عنوان نشانه‌ای از اختلاف میان مجلس و دولت تعبیر کرد؛ موضوعی که جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس با آن مخالف است. او دراین خصوص به دیده‌بان ایران گفت: «آقای نیکزاد شاخص‌ترین چهره‌ای بود که در مجلس در زمان انتخابات ریاست جمهوری، برای ایشان کار می‌کرد. آن زمان هم توقع این بود که آقای نیکزاد معاون اول آقای رئیسی شوند که به دلایلی محقق نشد. اما فکر نمی‌کنم مجلس در برابر حذف آقای نیکزاد و رای به آقای ذوالنوری پیام چالش با دولت را مخابره کند. کمااینکه آقای ذوالنوری هم چهره نزدیک به آقای رئیسی است و جزو منتقدان ایشان نیست.»

وی خاطرنشان کرد: «واقعیت امر این است که در حدی که نماینده‌ها برای آقای رئیسی هزینه کردند، بازخوردی که الان دریافت می‌کنند، متناسب نیست. بسیاری از نمایندگان توقع داشتند تعامل بهتری بین مجلس و دولت باشد یا دست‌کم بار مشکلات مناطق از دوش نمایندگان کاهش پیدا کند اما اکنون با توجه به اینکه به انتخابات هم نزدیک می‌شویم و این توقع تا حدودی برآورده نشده است، دلخوری‌ها وجود دارد ولی خیلی این نظر را قبول ندارم که از این انتخاب پیامی به آقای رئیسی مخابره کنند. بیشتر به تعاملات داخلی خود مجلس برمی‌گردد.»

رحیمی جهان‌آبادی در پاسخ به این پرسش که علت رای مجلس به مجتبی ذوالنوری چه بوده، به دیده بان ایران گفت: «این تصمیم فراکسیون انقلاب بوده و چون عضو آن نیستم، نمی‌دانم چرا چنین تصمیمی گرفته‌اند. ولی من فکر می‌کنم چند عامل بر رای مجلس به افراد تاثیرگذار است؛ یک مورد رایزنی کاندیداها با افراد و گروه‌ها و ارتباطات دوستانه‌ای است که می‌توانند برقرار و رای جمع کنند. نکته دوم این است که کسی که به عنوان رئیس، نایب رئیس یا هیئت رئیسه در مصدر امور قرار می‌گیرد، یک سری توقعات از او وجود دارد. افراد بسته به اینکه تا چه میزان آن مسائل و مشکلات را به هیئت رئیسه منتقل می‌کنند، تصمیم می‌گیرند. کمااینکه این دو کاندیدا اختلاف رای آنچنانی هم نداشتند و رایشان برابر بود. این مهم نشان می‌دهد که اقای نیکزاد و ذوالنوری مساوی باهم مورد حمایت نمایندگان بوده‌اند. ولی اینکه فراکسیون انقلاب چرا آقای ذوالنوری را معرفی کرده است، تصمیم آن‌ها بوده و من اطلاعی ندارم، در واقع فراکسیون انقلاب، نیکزاد را حذف کرد. ممکن است طیفی در مجلس به دنبال حذف نیکزاد از کرسی های مدیریت مجلس به دلایل سیاسی خود بودند..»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر