کد خبر: 179171
A

ظریف: مشکل اساسی زمامداران ما اشتباهات اداراکی است

وزیر خارجه آمریکا: مشکل اساسی ما نه تنها در جمهوری اسلامی بلکه در میان همه زمام‌داران جهان، اشتباهات اداراکی است فهم‌ نادرست شرایط و تصمیم‌گیری بر اساس فهم اشتباه به بحران ها و ضایعات جبران ناپذیری منجر شده است.

ظریف: مشکل اساسی زمامداران ما اشتباهات اداراکی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدجواد ظریف در بیست و دومین کنگره حزب مردم سالاری با تبریک اعیاد ماه شعبان گفت: اگر اجازه بدهید من با نگاه به حوزه تخصصی خودم شرایط را بررسی کنم ، شاید یک نگرش دیگری از زمینه وضعیت کنونی جهان  روند افزایش قدرت را در جهان کنونی تقدیم کنم.

وزیر خارجه دولت دوازدهم با بیان این‌که  مشکل اساسی ما نه تنها در جمهوری اسلامی بلکه در میان همه زمام‌داران جهان، اشتباهات اداراکی است، اظهار داشت: فهم‌ نادرست شرایط و تصمیم‌گیری بر اساس فهم اشتباه به بحران ها و ضایعات جبران ناپذیری منجر شده است.

وی یادآور شد: ما در جهانی زندگی می‌‌کردیم که  چارچوب ها کم و بیش مشخص بود،  وضعیت قدرت جهانی کم و بیش معلوم بود، گرایش ها و وفاداری ها مشخص بود و زمام‌داران می‌دانستند چگونه عمل کنند و بر اساس آن به صورت کم و بیش درستی تصمیم ‌گیری کنند، البته در آن  هم اشتباه تصمیم‌گیری بود اما اشتباه تصمیم‌گیری کم بود چرا که جهان یک شکل دو قطبی داشت  و معلوم بود شما چگونه می‌خواهید رفتار کنید، حتی در جنبش عدم تعهد که بر مبنای عدم  تعهد بر دو قطبی بود بازهم شما در جنبش جناح شرقی داشتید و از آن طرف گروه غربی داشتید و تکلیف معلوم بود، اما یک جریانی اتفاق افتاد که اگر نخواهیم خیلی هم به خودمان تبریک بگوییم در آن جریان ایران پیشگام بود، من نمی‌گویم ایجاد آن جریان به خاطر ایران  بود اما ایجاد آن برای برهم زدن نظام دو قطبی بود، یعنی اتفاقی که   انقلاب اسلامی را برجسته می‌کند اتفاقی بود  که خارج از عتاب اصلی  قدرت شکل گرفت، هیچ حزبی پیشگویی نداشت که وابسته  به جناح غرب باشد یا شرق؛ مردم با رهبری فردی که به سیاست جدای از شرق و غرب معتقد بود، انقلاب کردند  به همان دلیل هم شرق  و غرب در برابر انقلاب ایستادند.

ظریف گفت: در مذاکرات برجام روز اول با وزرا در پشت سالن شورای امنیت ملل متحد گفتم ما قطعنامه شما را قبول نداریم، به وزیر خارجه فرانسه برخورد گفت تو آمدی پشت اتاق شورای امنیت می‌گویی شورای امنیت را قبول نداری؟ گفتم شما روی‌تان را زیاد کنید، باید به ما خسارت دهید، چرا؟ به خاطر این‌که ۸ سال با هواپیمای شما با موشک شما، با تانک شما و با سلاح شیمیایی آلمانی به ما حمله کردند. شما یک خاطره از جامعه بین المللی بگویید که چنین وضعیتی داشته باشد چرا چون ما علیه نظام مسلط بین المللی وارد شدیم و آن شروع فروپاشی نظام دوقطبی بود، وقتی امام نامه نوشت به گورباچف یک نگرش را نشان می‌دهد ، در حالی که هیچ کشوری به اندازه روسیه سلاح نداشت، هیچ کشوری به اندازه روسیه توان تخریب جهانی نداشت، اما منطق جهان در حال تغییر بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: برای پایان جنگ هم همین بود در اوج جنگ سرد ۵ عضو دائم  شورای امنیت ملل متحد توافق کردند این جنگ به نفع ایران تمام نشود. می‌دانید اولین قطعنامه جنگ ایران و عراق قطعنامه ۴۷۹ بود و ۷ روز  بعداز شروع جنگ صادر شد، چرا ۷ روز؟ چون معتقد بودند بعد از ۷ روز ما رفتنی هستیم و همه هم به آن رضایت داشتند . شما صحبت‌های برژینسکی را نگاه کنید، می‌گوید این حکومت ظرف ۲ هفته رفتنی است، قطعنامه اولی را هم تصویب کردند حتی نخواستند عراق از خاک ایران خارج شود در صورتی که این یک کلیشه است در ملل متحد، نماینده وقت آمریکا در شورای امنیت در جلسه خصوصی در پاسخ به یک عضو غیر دائم که می‌گوید چرا پیشنهاد عقب‌نشینی را نمی‌آورید گفت منطقه اشغالی منطقه مورد اختلاف است، دوستانی که امیدوار هستند آمریکا، ایران را نجات دهد یادشان باشد که کجا بودند و کجا هستند.  همین کشور وقتی که علیه ایران سلاح شیمیایی استفاده شد گفت سلاح شیمیایی یک روش کشتن آدم‌ها است.

ظریف ادامه داد: اما دنیا عوض شده است، امروز آمریکا از پس یمنی ها بر نمی‌آید بزرگترین کشور دنیا است، امسال آمریکا ۷۸۰ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده قدرت بعدی که چین باشد ۳۰۰ میلیارد هزینه کرده است، عربستان سعودی ۶۰ الی ۷۰ میلیارد هزینه کرده است اما از پس یمنی‌ها بر نمی‌آید. اسرائیل تقریبا غزه را نابود کرده است و ضمنا اسرائیل حداقل ۲۰۰ بمب هسته‌ای دارد اما امروز علی رغم این همه خسارت که به مردم وارد کرده است نتوانسته است افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را محقق کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر