کد خبر: 184622
A

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه: اسرائیل می خواهد با وارد کردن ایران به جنگ، غرب را به «وضعیت حمایتی» بازگرداند/ اسرائیل متعهد به ترور افرادی است که علیه اش مبارزه کرده اند

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه: نتانیاهو علاقه ای به خاتمه جنگ ندارد و به دنبال شرایطی است که این احتمال را کاهش دهد و آن شرایط، گسترش جنگ است. از این رو نتانیاهو به دنبال کشیدن پای ایران به جنگ است. این سناریویی است که باید به آن توجه داشت. ایجاد جنگ بین ایران و اسرائیل موجب گسترش این جنگ می شود این جنگ تنها بین ایران و اسرائیل متوقف نخواهد شد و صورت مساله را تغییر خواهد داد و مساله مهم غزه را به حاشیه خواهد برد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه: اسرائیل می خواهد با وارد کردن ایران به جنگ، غرب را به «وضعیت حمایتی» بازگرداند/ اسرائیل متعهد به ترور افرادی است که علیه اش مبارزه کرده اند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، در پاسخ به این سوال که با توجه به تنش های اخیر منطقه چه پیش بینی از آینده جنگ غزه دارید؟ آیا احتمال گسترده شدن جنگ وجود دارد؟ دلیل تحرکات تنش زای اسرائیل چیست؟ اظهار داشت: از ابتدای جنگ حالات مختلفی پیش بینی شده و سناریوهای مختلفی بررسی شده است. سناریویی که نتانیاهو در ابتدای جنگ مطرح کرده بود و نابودی حماس، آزادی گروگان ها و اداره غزه بنا بر خواست اسرائیل به پایان جنگ گره خورده بود با وجود پافشاری اسرائیل هنوز محقق نشده و رسیدن به این اهداف چشم انداز روشنی ندارد. آتش بس یکی از سناریو ها بود تا توافقی سیاسی صورت بگیرد و جنگ وارد آتش بس شود ولی این وضعیت نیز در محاق است و پیش بینی روشنی در این رابطه وجود ندارد، اگر چه مذاکرات ادامه دارد و احتمال برقراری آتش بس موقت مطرح می شود.

وی افزود: اگر اسرائیلی ها حضور نظامی حماس را در غزه بپذیرند یا حماس توافقات بین آمریکا و کشور های عربی مبنی بر اداره غزه با سیستمی جدید را قبول کند و حضور نظامی و سیاسی خود را در غزه متوقف یا کم رنگ کند احتمال آتش بس قدرت می گیرد ولی این دو موضوع در فاصله زیادی از هم قرار دارند. امروز حماس احساس می کند اگر این شرط را بپذیرد عملا دیگر موجودیتی در غزه ندارد و اگر نپذیرد طبیعتا باید به فکر ادامه جنگ باشد. از این نظر هر دو طرف در شرایط سختی قرار دارند.

نتانیاهو علاقه ای به خاتمه جنگ ندارد

نتانیاهو به دنبال کشیدن پای ایران به جنگ است

ایجاد جنگ بین ایران و اسرائیل مساله مهم غزه را به حاشیه خواهد برد

وی تصریح کرد: سناریوی دیگر ادامه جنگ است. این احتمال بالا است که با برقرار شدن آتش بس دولت نتانیاهو با وجود شرایط داخلی امکان ادامه جنگ را نخواهد داشت و باید به فکر استعفا و جایگزینی دولتی جدید باشد از این رو نتانیاهو علاقه ای به خاتمه جنگ ندارد و به دنبال شرایطی است که این احتمال را کاهش دهد و آن شرایط، گسترش جنگ است. از این رو نتانیاهو به دنبال کشیدن پای ایران به جنگ است. این سناریویی است که باید به آن توجه داشت. ایجاد جنگ بین ایران و اسرائیل موجب گسترش این جنگ می شود این جنگ تنها بین ایران و اسرائیل متوقف نخواهد شد و صورت مساله را تغییر خواهد داد و مساله مهم غزه را به حاشیه خواهد برد.

 اسرائیل متعهد به ترور افرادی است که علیه اش مبارزه کرده اند

اسرائیل به تحریک ایران و واکنش مستقیم ایران علاقمند است

اسرائیل می خواهد با وارد کردن ایران به جنگ، سیاست غرب در قبال اسرائیل را به وضعیت حمایتی بازگرداند

محبعلی در خصوص اینکه دلیل اقدام اخیر اسرائیل علیه ایران را چگونه می توان در این سناریو تعریف کرد؟ گفت: در حال حاضر یکی از اهداف اسرائیل این است که صورت مساله ماجرای غزه را تغییر دهد. اسرائیل از ابتدای به وجود آمدنش سیاستی را پیگیری می کند که این سیاست فارغ از نوع گروه حاکم همواره برقرار بوده است. هر گروه و هر شخصی که علیه اسرائیل اقدامی نظامی انجام دهد و تهدیدی برای اسرائیل به شمار بیاید باید از بین برود. این سیاست اسرائیل در طول ۷۰ سال ثابت بود. در هر اتفاقی، اسرائیل به تدریج تمام فلسطینیانی را که بر علیه اش اقدامی کرده اند ترور کرده است. دولت اسرائیل و سرویس اطلاعاتی اسرائیل متعهد به ترور افرادی است که علیه اش مبارزه کرده اند یا اقدامی نظامی انجام داده اند. رفتار اخیر اسرائیل نیز در این چهارچوب است. از سویی اسرائیل به تحریک ایران و واکنش مستقیم ایران علاقمند است تا صورت مساله را تغییر دهد. امروز سیاست آمریکا و اروپا در قبال اسرائیل انتقادی است ولی اسرائیل می خواهد با وارد کردن ایران به جنگ سیاست غرب در قبال اسرائیل را به وضعیت حمایتی بازگرداند.

حمایت مالی، نظامی و تسلیحاتی از اسرائیل سیاست ثابت آمریکا است

دولت دموکرات آمریکا به دلیل نزدیک بودن انتخابات علاقمند پایان یافتن جنگ غزه است

امروز سیاست آمریکا دچار دوگانگی است

این دیپلمات پیشین در خصوص اینکه در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا سیاست حمایتی این کشور از اسرائیل به چه صورت خواهد بود؟ در موضع گیری های اخیر امریکایی ها حتی ترامپ هم در مورد وضعیت غزه موضع انتقادی اتخاذ کرده است؟ آیا این سیاست شعاری و تبلیغاتی است؟ تصریح کرد: سیاست حمایت از اسرائیل ثابت است و نظام سیاسی آمریکا صرف نظر از نوع حزب حاکم بر این سیاست پایبند خواهد بود. حمایت مالی، نظامی و تسلیحاتی از اسرائیل سیاست ثابت آمریکا است. دولت دموکرات آمریکا به دلیل شرایط داخلی، منطقه ای و بین المللی و به ویژه به دلیل نزدیک بودن انتخابات علاقمند پایان یافتن جنگ است. در داخل آمریکا و در منطقه انتقاداتی وجود دارد حتی در کشور های غربی درباره کشتار فجیع انسانی واکنش مردمی وجود دارد آمریکا می خواهد این وضعیت را کاهش یا خاتمه دهد زیرا ادامه داشتن چنین شرایطی در انتخابات به نفع حزب رقیب تمام می شود. ضمن اینکه نژاد پرستی، ضدیت با مهاجرین و مسلمانان و ایدئولوژی های راست مبنی بر حمایت از صهیونیسیم در حزب جمهوری خواه آمریکا پر رنگ است و دموکرات ها در میان خود اعراب ساکن آمریکا را نیز دارند. بنابراین منافع دولت وقت آمریکا و روابطی که در منطقه با کشورهای عربی دارد این گروه را به سمت محدود کردن جنگ و کاهش کشتار غیر نظامیان و آتش بس و خاتمه جنگ سوق می دهد. حتی اگر آتش بس دائمی نباشد می توان با آتش بسی موقت اوضاع را تا حدود زیادی آرام کرد از این جنبه دموکرات ها با حزب راست گرای افراطی نتانیاهو اختلاف دارند ولی در اصل موضوع که حمایت از بقای اسرائیل است اختلافی وجود ندارد. امروز سیاست آمریکا دچار دوگانگی است از یک سو حمایت کامل نظامی سیاسی و امنیتی از اسر ائیل و از سویی خواسته مهار و توقف جنگ.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر