نماینده ولی فقیه در البرز: صلح حدیبیه به ظاهر عقبنشینی، ولی فتح مبین بود
حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در البرز گفت: اگر بخواهیم از پیچهای سخت تاریخی عبور کنیم باید مبانی اعتقادی و سیاسی خود را از قرآن استخراج کنیم. قرآن کریم نه تنها مسیر غلبه اولیای حق بر جبهه باطل را روشن کرده بلکه نمونههایی برای شناخت دشمن و فهم سنتهای الهی نیز ارائه داده است. وی تأکید کرد: همانگونه که صلح حدیبیه در ظاهر بهمثابه عقبنشینی بود اما خداوند آن را «فتح مبین» نامید، صلح امام حسن(ع) نیز حرکتی بود برای حفظ اصل مکتب شیعه از انقراض. برخی در زمان رسولالله(ص) بهخاطر صلح حدیبیه به ایشان جسارت کردند و گفتند اگر پیامبر هستی چرا باید ذلت را بپذیریم؟ جنگ روایتها از همان زمان شکل گرفت و امروز نیز ادامه دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیتالله سیدمحمدمهدی حسینیهمدانی در خطبههای نماز جمعه ۱۰ مرداد کرج با تاکید بر اینکه یکی از مؤثرترین ابزارهای جبهه باطل برای ضربه به جبهه حق، ایجاد ناامیدی است، اظهار کرد: دشمنان در طول تاریخ با تزریق یأس به جریانهای مؤمن و انقلابی سعی کردهاند روحیه مبارزه، مقاومت و مطالبهگری را از مردم بگیرند. امروز هم دشمن صهیونی و مستکبر، دقیقا از همین مسیر وارد شده؛ تحریف، شبهه، شایعه و سیاهنمایی برای ناامید کردن ملت ما.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: با ارجاع به وقایع عاشورا، گفت: امام حسین(ع) در صبح عاشورا در سختترین شرایط ممکن که نه آب در خیمهها بود، نه امیدی به یاری مردم و نه جبههای همدل در اطرافش، با نگاهی فراتر از محاسبات مادی رو به آسمان کرد و گفت: «اللهم أنت ثقتی فی کل کرب، و أنت رجائی فی کل شدّة». یعنی خدایا، در هر گرفتاری تکیهگاهم تویی و در هر سختی امیدم به توست. این نگاه امام، فقط یک دعا نیست؛ بلکه یک بیانیه اعتقادی، یک راهبرد سیاسی و یک مانیفست فرهنگی است. امام از دل کربلا، از میان خیمههای بیآب و شمشیرهای خونریز به ما درس امید میدهد. پس ما چرا باید در این روزگار در اوج قدرت اسیر ناامیدی شویم؟
آیتالله حسینیهمدانی با تاکید بر اینکه ناامیدی جامعه را از درون متلاشی میکند، تصریح کرد: جامعهای که امید خود را از دست بدهد، قدرت پیشران خود را از دست داده و دچار فرسایش میشود. ناامیدی، سم مهلک جامعه اسلامی است. بدبینی، بیتفاوتی و انفعال، همه از زاییدههای همین یأس عمومی است که دشمن میخواهد آن را طبیعی جلوه دهد.
امام جمعه کرج با تأکید بر اینکه نصرت الهی در تاریکترین لحظهها میرسد، گفت: باور داریم که در شدیدترین بحرانها، وقتی همه راهها بسته بهنظر میرسند، همان لحظه است که وعده الهی محقق میشود. نمونهاش عاشورا، نمونهاش مقاومت امروز غزه و حتی پیشرفتهای علمی و دفاعی خود ما در دل تحریمها.
وی در ادامه توضیح داد: امروز مفاهیمی نظیر «راهبرد»، «تحلیل کلان» یا همان «تفکر استراتژیک» زیاد شنیده میشود، اما سرچشمه این نگاه، در سیره اهلبیت(ع) نهفته است. امام حسن(ع) در اوج هجمههای درونی و تهدیدهای بیرونی، تصمیمی گرفت که به ظاهر صلح بود، اما در واقع تثبیت جبهه حق در آینده بود.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آنچه موجب مظلومیت امام حسن(ع) شد، نداشتن تحلیل سیاسی در میان مردم بود.» مردم میدانستند امام کیست، اما قدرت تشخیص شرایط نداشتند. یک شایعه یا یک سخن، مسیر حرکتشان را عوض میکرد. اگر تحلیل داشتند از حق در زمان لازم دفاع میکردند.
این مسئول با اشاره به مظلومیت امام حسن(ع) پس از صلح با معاویه، گفت: حتی برخی شیعیان، حضرت را «مذل المؤمنین» خواندند. آنقدر فشار زیاد بود که گاه بر سر حضرت فریاد میزدند. اما امام به جای واکنش احساسی، مسیر روشنگری را در پیش گرفت. او اوضاع را تحلیل میکرد، جامعه را آموزش میداد و ذهنها را اصلاح میکرد.
آیتالله حسینیهمدانی تأکید کرد: ما هم باید این نوع نگاه را تمرین کنیم. گاهی ممکن است رهبری یک سیاست کلی را اعلام کنند، اما در مقام اجرا نتیجهای متفاوت رقم بخورد. اگر کسی تحلیل سیاسی و بصیرت نداشته باشد، گمان میکند بین این دو تناقض وجود دارد. درحالیکه تحلیلگر راهبردی میداند که باید بیانیهها را در متن تحولات زمانه خواند.
امامجمعه کرج گفت: ائمه علیهمالسلام در تصمیمگیریهایشان سه ویژگی داشتند: علم، حلم و هزم. یعنی نخست آگاهی کامل به تمام ابعاد موضوع داشتند، سپس با صبر و خویشتنداری عمل میکردند و در نهایت، با آیندهنگری و درک پیامدها، تصمیم میگرفتند. این همان چرایی همراه کردن زنان و فرزندان در واقعه کربلاست. امام حسین(ع) میدانست که دشمن، فقط با شمشیر نمیجنگد؛ بلکه زبان و تحریف، ابزار اصلی او است. بنابراین برای مقابله با جنگ روایتها، زنان را همراه کرد؛ تا پیام عاشورا در اسارت ادامه یابد، و پرده از چهره باطل برداشته شود.
مراقب باشیم اهل قضاوت عجولانه نباشیم
وی با بیان اینکه تحلیل راهبردی یعنی دیدن افقهای دوردست، جمعآوری مؤلفهها، سنجش با سنن الهی و نهایتا اقدام تکلیفمحور، گفت: اگر بخواهیم راه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را ادامه دهیم، باید یاد بگیریم چگونه تحلیل کنیم، چگونه صبر کنیم، چگونه منتظر بمانیم و چگونه در لحظه عمل کنیم.
آیتالله حسینیهمدانی اظهار کرد: برای تحلیل راهبردی، باید شش مرحله کلیدی را مدنظر داشت. این مراحل شامل شناخت وضعیت موجود، تعیین اهداف بلندمدت، شناسایی راههای مختلف برای تحقق اهداف، انتخاب بهترین مسیر با توجه به منابع موجود، ثباتقدم در مسیر، و ارزیابی مداوم عملکردهاست.
این مسئول افزود: اگر این مراحل در ذهن و برنامهریزی ما نباشد، گرفتار تصمیمهای مقطعی، هیجانی و گاه پرهزینه میشویم. شناخت وضعیت موجود یعنی تحلیل دقیق نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها. تعیین اهداف یعنی بدانیم به کجا میخواهیم برسیم. بعد از آن باید مسیرهای ممکن را بررسی و بهترین را با توجه به منابع و اولویتها انتخاب کرد. در ادامه باید استقامت داشت و در نهایت با رصد دائمی نتایج، اگر نیاز بود، اصلاحاتی در مسیر اعمال کرد.
صلح امام حسن(ع)؛ تصمیمی الهی برای بقای شیعه
نماینده ولیفقیه در استان البرز با اشاره به تصمیم امام حسن مجتبی(ع) برای صلح با معاویه، این اقدام را نمونهای از تحلیل راهبردی دانست و گفت: پس از امضای صلحنامه، عدهای امام را سرزنش کردند اما حضرت با بیان حکیمانهای علت صلح را حفظ شیعه دانستند و برای اثبات سخن خود به ماجرای خضر و موسی(ع) در قرآن استناد کردند. این یعنی تصمیم امام ظاهری داشت که ممکن بود برای مردم زمانه گنگ باشد، اما در باطن، بهترین تصمیم ممکن برای حفظ مکتب اهلبیت بود.
وی توضیح داد: گاهی حکمت تصمیمات امام برای عموم مردم روشن نیست. در چنین شرایطی، جامعه باید به ولی امر خود اعتماد کند. در همین راستا، امام رضا(ع) به ما آموختند که در دوران غیبت دعا کنیم «اللهم لین قلوبنا لطاعتک و طاعة ولیامرک»؛ یعنی دلهای ما برای اطاعت از ولی امر نرم و آماده باشد.
تمسک به قرآن و ولایت؛ راه عبور از فتنهها
نماینده ولی فقیه در البرز با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) مبنی بر اینکه «کسی که امر ما را از قرآن نشناسد، از فتنهها در امان نمیماند»، گفت: اگر بخواهیم از پیچهای سخت تاریخی عبور کنیم باید مبانی اعتقادی و سیاسی خود را از قرآن استخراج کنیم. قرآن کریم نه تنها مسیر غلبه اولیای حق بر جبهه باطل را روشن کرده بلکه نمونههایی برای شناخت دشمن و فهم سنتهای الهی نیز ارائه داده است.
وی تأکید کرد: همانگونه که صلح حدیبیه در ظاهر بهمثابه عقبنشینی بود اما خداوند آن را «فتح مبین» نامید، صلح امام حسن(ع) نیز حرکتی بود برای حفظ اصل مکتب شیعه از انقراض. برخی در زمان رسولالله(ص) بهخاطر صلح حدیبیه به ایشان جسارت کردند و گفتند اگر پیامبر هستی چرا باید ذلت را بپذیریم؟ جنگ روایتها از همان زمان شکل گرفت و امروز نیز ادامه دارد.
خطیب نمازجمعه کرج در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از وضعیت فرهنگی کشور، گفت: امروز با لطافت و جذابیتهای بصری، تاریخ تحریف میشود. ارزشهای دینی، اخلاقی، ملی و حتی عرفی در قالب سریال و فیلم مورد حمله قرار گرفتهاند. گذشته طاغوت و عوامل آن تطهیر میشود و نهادهای نظارتی کمکاری میکنند.
وی گفت: خسارتی که از این مسیر وارد میشود، از خسارت نظامی بیشتر خواهد بود. مسئولان فرهنگی باید با جدیت وارد میدان شوند و مراکز پخش و تولید محتوا را به دقت رصد کنند.