پراید با اسم و لباس جدید در خط تولید سایپا
سایپا دست از سر پراید برنمیدارد! حتی با وجود حذف پراید سواری از سبد محصولات، نسخه وانت این خودرو همچنان تولید میشود. حالا هم سایپا خبر از ارتقای پراید ۱۵۱ داده تا روند خداحافظی با این وانت ارزانقیمت را به تاخیر بیندازد.

به گزارش سایت دیدهبان ایران، سایپا قرار نبود این وانت شهری ارزانقیمت را از سطح شهر حذف کند. وانتی که رسما هیچ مزیتی نسبت به دیگر وانتهای بازار نداشته و تنها به دلیل قیمت پایینتر پرطرفدار مانده است. نسخه جدید پراید وانت هم اگرچه اسما ارتقا یافته اما با نگاهی به کاتالوگ سایپا جز در چند مورد جزئی، نه در کیفیت متریال و نه در موتور ارتقایی ایجاد نشده است. پراید ۱۵۱ هنوز با همان متریال قبلی و همان موتور منسوخ M۱۳ ارتقا خواهد یافت.
پراید وانت ارتقا یافته اگرچه پسوند ارتقا یافتگی را یدک میکشد اما جز در چند مورد تغییر دیگری نکرده است.
پراید ۱۵۱ همچنان با موتور M۱۳ وارد خط تولید جدید میشود. همان موتوری که پیش از این روی مدلهای سواری پراید مثل ۱۱۱.۱۳۱ و ۱۳۲ و حتی تیباهای اولیه بهصورت محدود نصب میشد اما تغییر قواعد آلایندگی موجب جایگزینی آن با خانواده موتور M۱۵ و MCA شد. با وجود این، پراید وانت ارتقا یافته به موتور M۱۳ مجهز خواهد بود!
با وجود این، موتور پراید وانت با یک تغییر جزئی همراه شده؛ حالا این موتور بجای ۷۳ اسب بخار، ۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند ولی با ۱۱۲ نیوتنمتر گشتاور نسبت به نسخه ارتقانیافته (۱۰۹.۶ نیوتنمتر) کمی بهبود یافته است.
پراید ۱۵۱ که در گذشته توان حمل ۱۵۱۰ کیلوگرم بار داشت، حالا ۴۰ کیلوگرم بیشتر از آن میزان را جابجا میکند. پراید وانت ارتقایافته اکنون توان حمل بار مجاز و سرنشین تا حداکثر ۱۵۵۰ کیلوگرم را دارد.
وزن ۹۰۰ کیلوگرمی پراید وانت در نسخه جدید ۳۵ کیلوگرم افزایش یافته و در مقابل، سوخت کمتری مصرف میکند. اگر پراید ۱۵۱ قدیمی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۹۶ لیتر بنزین مصرف میکرد، حالا این رقم به ۶.۸۷ لیتر رسیده است. اختلاف ناچیزی که شاید در عمل توفیری به حال راننده و محیط زیست نداشته باشد. (این میزان کاهش به معنای تنها ۰٫۰۹ لیتر صرفهجویی در هر ۱۰۰ کیلومتر است؛ معادل حدود ۹۰ سیسی بنزین و تقریبا اندازه نصف یک لیوان آب!)
پراید وانت با یک مورد تغییر در طراحی سپرهای عقب و جلو همراه شده که شاید یکی از مهمترین تغییرها بهشمار رود؛ به این معنا که در نسخه جدید پراید ۱۵۱ شاهد هماهنگی سپرها با استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده هستیم. استانداری جهانی برای کاهش خسارت به عابر پیاده در صورت تصادف؛ بدین ترتیب لبههای تیز سپر جلوی پراید وانت کمی نرمتر شده و در قسمت عقب هم چند تغییر برای کاهش آسیب به زانو و پای عابر پیاده انجام شده است.
در زمینه امکانات رفاهی نیز پراید ۱۵۱ فقط یک تغییر کرده و آن هم اضافه شدن آپشن چراغ جلوی اتوماتیک است. با این حال، تفاوت کلیدی وانت سایپا با نسخه قدیمی تجهیز به ترمز ESC و هشدارهای دیداری و شنیداری برای سرنشین عنوان شده است.
سایپا ۱۵۱ در دیگر آپشنهای ایمنی و رفاهی با نسخه قدیمی خود مو نمیزند؛ مواردی چون سیستم ترمز ABS + EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی راننده، کمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل مرکزی، سیستم تهویه مطبوع، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ هشداردهنده عیب موتور، برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم، درب بازکن باک از داخل، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو به صورت دستی، چراغ عقب مجهز به مه شکن، چراغ روشنایی روز، آینههای جانبی تاشو و ساعت دیجیتال.