«آژانس« به ایران آمد/ اولین تاکسی تلفنی ایران چطور آغاز به کار و در کدام خیابان ها فعالیت می کرد؟+اسامی
سال ۱۳۴۸ اولین تاکسی تلفنی معروف به « آژانس » کار خود را در تهران آغاز کرد، این تاکسیها به بخش خصوصی تعلق داشتند. نام «آژانس» از واژه فرانسوی agence بهمعنای «دفتر خدمات» گرفته شده و در ایران بهعنوان نماد تاکسی تلفنی جا افتاد.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ۱۲ مهر ۱۳۴۸ اولین تاکسی تلفنی معروف به آژانس کار خود را در تهران آغاز کرد. تاکسیهای آژانس به بخش خصوصی تعلق داشتند. شماره اشتراک و دنبال مشتری رفتن، از جمله خدمات تاکسی تلفنی بود.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ براساس آگهی منتشر شده در روزنامه کیهان «شرکت تعاونی تاکسیرانی به منظور فراهم آوردن تسهیلات بیشتر و رفع احتیاجات ضروری برای اهالی محترم پایتخت با تعداد محدود تاکسی مبادرت به دایر نمودن سرویس اختصاصی تاکسیرانی تلفنی در تهران نموده است که از ساعت ۹ صبح روز شنبه ۱۲مهرماه ۱۳۴۸ تاکسیهای تلفنی آماده احضار هستند.»
در بخشی از این آگهی آمده بود:«همه این تاکسیها مجهز به بیسیم است و طبق دستور مرکز بیسیم مبادرت به سوار کردن مسافران مینمایند. با اینکه سعی شده است تا جایی که مقدور بوده پیشبینیهای لازم برای برقراری نظم کافی در امر تاکسیرانی تلفنی به عمل آید، معهذا مسلم است چون برای اولین بار در کشور سرویس تاکسی تلفنی به کار میافتد خالی از عیب و نقص نخواهد بود....
تلفن آژانس چند بود؟
اهالی پایتخت میتوانند با گرفتن شماره تلفن ۷۲۱۱۱ یا۷۴۲۱۱ به هر محلی که در تهران و شمیرانات مایل باشند، تاکسی احضار نمایند. تاکسیهای تلفنی، در مواقعی که مسافر ندارند، فعلاً در ۸ ایستگاه به نشانی ذیل:
۱- میدان فردوسی ۲- خیابان شاهرضا چهارراه پل چوبی ۳- جاده قدیم شمیران سه راه ضرابخانه ۴- میدان تجریش ۵- جاده تهران نو سه راه نارمک ۶- خیابان پهلوی سه راه عباس آباد ۷- خیابان سپه سه راه موزه ۸- خیابان سی متری چهارراه منیریه، متوقف خواهند شد و مسافران میتوانند با مراجعه به ایستگاه نیز از تاکسیهای تلفنی استفاده نمایند. ایستگاه های میدان فردوسی، سه راه ونک، خیابان ملک نیز بزودی شروع به کار خواهند نمود.»
چرا «آژانس»؟
نام «آژانس» از واژه فرانسوی agence بهمعنای «دفتر خدمات» گرفته شده و در ایران بهعنوان نماد تاکسی تلفنی جا افتاد. این سرویس:
با شمارهگیری تلفن ثابت، خودرو را به محل مشتری اعزام میکرد
برخلاف تاکسیهای خطی، مسیر اختصاصی داشت
اغلب خودروهای تمیز، رانندگان خوشبرخورد و خدمات شبانهروزی ارائه میداد
تهران در دهه ۴۰؛ زمینهساز تحول
تهران در آن سالها با رشد سریع جمعیت، ساختوساز گسترده و افزایش تقاضا برای حملونقل خصوصی روبهرو بود. آژانسها با پاسخگویی به نیازهای جدید، بهویژه برای خانوادهها، بانوان و کارمندان، بهسرعت محبوب شدند.
منبع : سایت دیده بان ایران