کد خبر: 93136
A

آیفون ۱۲ پرو و آیفون۱۲ پرو مکس اپل معرفی شدند/ قیمت +ویژگی ها

آیفون ۱۲پرو و آیفون۱۲ پرو مکس با طراحی نوستالژیک مشابه آیفون 4، پردازنده‌ی قدرتمند A14 با اتصال 5G، دوربین‌ سه‌گانه‌ی بهبودیافته و ماژول LiDAR معرفی شدن

آیفون ۱۲ پرو و آیفون۱۲ پرو مکس اپل معرفی شدند/ قیمت +ویژگی ها

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سرانجام قطار بی‌پایان شایعات خانواده‌ی آیفون ۱۲ در قلب اپل پارک آرام گرفت و اپل طی رویدادی دیجیتال ۴ محصول جدید به سری گوشی‌های هوشمند محبوب آیفون اضافه کرد. اگر از دو مدل ارزان‌ترِ آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی گذر کنیم، پرچم‌داران تمام‌عیار اپل برای ماه‌های پایانی ۲۰۲۰ و بخش عمده‌ای از سال ۲۰۲۱، دو مدل گران‌قیمت آیفون 12 و آیفون 12 پرو مکس خواهند بود. با زومیت همراه باشید تا مشخصات و ویژگی‌های هر دو گوشی را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

طراحی

اپل بالاخره شاکله‌ی کلی طراحی آیفون را برای نخستین‌بار از زمان رونمایی آیفون ۱۰ دستخوش تغییر قرار داد و ظاهری برای آن برگزید که ریشه در خاطرات خوب دوران آیفون 4 داشته و با زبان طراحی آیپد پرو نیز هم‌خوانی دارد؛ اشتباه نکنید، مهندسان اپل کماکان به فرمول محبوب ترکیب فریم فلزی و پنل‌های شیشه‌ای پایبند هستند، با این تفاوت که سطح گرد و انحنادار فریم فولادی گوشی، اکنون تخت و گونیایی است. از سوی دیگر کوپرتینونشین‌ها پوشش شیشه‌ای دو سوی گوشی را از جنس جدیدی به‌نام Ceramic Shield معرفی می‌کنند که در برابر سقوط یا خط‌خوردگی مقاوم‌تر خواهد بود.

قطر نمایشگر آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس با افزایش ۰٫۲ تا ۰٫۳ اینچ در مقایسه با نسل گذشته هم‌اکنون به‌ترتیب ۶٫۱ و ۶٫۵ اینچ است. این نمایشگرها از پنل‌های OLED موسوم به Super Retina XDR به‌ترتیب با وضوح ۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ و ۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل استفاده می‌کنند؛ اما برخلاف انتظارمان از نرخ نوسازی بالاتر خبری نیست؛ نرخ نوسازی هر دو نمایشگر به ۶۰ هرتز محدود خواهد بود.

انتظار داشتیم تا اپل درگاه شارژ قدیمی و اختصاصی لایتنینگ را با نمونه‌ی همه‌گیر و به‌روز USB-C جایگزین کند؛ اما این شرکت برخلاف انتظارمان، آیفون‌های جدید را با همان درگاه قدیمی، بدون شارژر و ایرفون روانه‌ی بازار خواهد کرد؛ البته کوپرتینونشین‌ها همراه‌با گوشی یک کابل لایتنینگ به USB-C ارائه خواهند داد، از سوی دیگر امکان خرید جداگانه‌ی شارژر جدیدی با توان ۲۰ وات را دراختیار کاربر خواهد گذاشت.

کوپرتینونشین‌ها مدل حرفه‌ای آیفون‌ ۱۲ را در رنگ‌های آبی، طلایی، گرافیتی و نقره‌ای به‌فروش خواهند رساند.

دوربین

آیفون‌های جدید کماکان از همان مجموعه‌ی سه‌گانه‌ی واید، تله‌فوتو و اولتراواید استفاده می‌کنند، با این تفاوت که اکنون برای نخستین‌بار در دنیای آیفون، ماژول سه‌بعدی LiDAR نیز آن‌ها را همراهی می‌کند؛ ماژولی که امکان تشخیص سریع‌تر اجسام را در کاربری‌های مبتنی‌بر واقعیت افزوده فراهم می‌سازد. مجموعه‌ی دوربین پشتی آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس همانند نسل پیشین درون برآمدگی مربعی و براقی از پنل شیشه‌ای پشتی خودنمایی می‌کند.

یکی از تفاوت‌های اصلی بین دو مدل پرو و پرو مکس به مجموعه‌ی دوربین بازمی‌گردد. دوربین واید آیفون ۱۲ پرو تفاوتی با آیفون ۱۲ ندارد؛ این دوربین از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۶ میلی‌متری ۷ تکه و دیافراگم گشوده‌تر f/1.6 استفاده می‌کند.

عملکرد و باتری

اپل به پیشرو بودن در دنیای پردازنده‌های موبایل با رونمایی A14 Bionic، نخستین پردازنده‌ی ۵ نانومتری دنیا ادامه می‌دهد. این پردازنده که پیش‌تر همراه‌با آیپد جدید معرفی شد، قلب تپنده‌ی آیفون‌های جدید نیز خواهد بود. این پردازنده ۱۱٫۸ میلیارد ترانزیستور را در قالب CPU با ۶ هسته‌ی پردازشی جدید، به‌همراه ماژول‌های ۴ و ۱۶ هسته‌ای GPU موتور عصبی در بطن خود دارد. پردازنده‌ی توانمند A14 حدود ۴۰ درصد بهبود عملکرد CPU و ۳۰ درصد بهبود عملکرد GPU در مقایسه با A12 ارائه می‌دهد و به‌مدد واحد پردازش عصبی جدیدش، بالغ‌بر ۱۱ تریلیون عملیات را در هر ثانیه به انجام می‌رساند.

کوپرتینونشین‌ها به‌لطف استفاده از مودم‌های X55 کوالکام امکان اتصال 5G را در آیفون‌ ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس فراهم ساخته‌اند. آیفون‌های گران‌قیمت اپل از هر دو نوع اتصال mmWave (سریع با محدوده‌ی پوشش اندک) و sub-6GHz (سرعت کمتر با محدوده‌ی پوشش وسیع‌تر) پشتیبانی می‌کنند؛ اما استفاده از اتصال mmWave در کشورهای محدودی ممکن خواهد بود.

آیفون‌های جدید از تراشه‌ی مودم X55 5G کوالکام استفاده می‌کنند؛ اما مهندسان اپل ماژول آنتن اختصاصی این شرکت را طراحی کرده‌اند. پرچم‌داران اپل با استاندارد جدید وای‌فای به‌نام IEEE 802.11ay سازگاری دارند. استاندارد جدید پهنای باند را ۴ برابر کرده و بالغ‌بر ۴ مسیر ارسال و دریافت سیگنال را اضافه می‌کند.

اپل با کنار گذاشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی ناکافی ۶۴ گیگابایتی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس را در سه نسخه‌ی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به‌فروش می‌رسند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر