حسن رسولی: حتی یک ریال از یک میلیارد یورو صندوق ملی توسعه به شهر تهران پرداخت نشده است
عضو شورای شهر تهران گفت: ظرف 7 سال و نیم گذشته در دولت آقای روحانی حتی یک دستگاه اتوبوس و یک واگن به سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت توسط دولت اضافه نشده است و شهرداری تهران تلاش کرده با منابع حداقلی خود این سیستم را سرپا نگه دارد.

به گزارش دیده بان ایران؛ نایبرییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به عدم اجرای تکالیف قانونی دولت در قبال پایتخت گفت: خطاب من فقط به دولت نیست و به کل حاکمیت است، چراکه باید همه بدانند اداره پایتخت برخلاف تصور، امر مهم و حاکمیتی است و با کمال تاسف در این شرایط رکود اقتصادی و افزایش هزینهها و کاهش درآمدها مورد حمایت هیچ کدام از دستگاههای حاکمیت نیستیم. به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران سیدحسن رسولی در برنامه زنده تهران بیست که به بررسی مطالبات شهرداریها از دولت اختصاص داشت، حضور یافت. در این برنامه یوسفی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت. رسولی در ابتدای سخنان خود و در پاسخ به این سوال که میزان مطالبات شهرداری تهران از دولت چقدر است، گفت: مطالبات شهرداری مجموعهای از حسابهای فیمابین حوزه مدیریت شهری تهران با دولت و حسابهای جاری و ساری است، به عبارتی با توجه به گستردگی روابط و مناسبات فیمابین، میتوانیم بگوییم در سرفصلهای مختلف چه وضعیتی داریم اما درکل به صورت مطلق نمیتوان عددی را بیان کرد، چراکه این مطالبات از دولت، به صورت تعهدی، بدهی، عوارض، بازپرداخت تسهیلات ارزی و تضامین اوراق مشارکت است. او ادامه داد: براساس مطالعات میدانی انجام شده در مدیریت شهر تهران، حوزه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا دو مساله اصلی پایتخت است و بهطور طبیعی شورا به عنوان پارلمان محلی و مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و دولت و شهرداری تهران به عنوان دستگاههای اجرایی هر کدام وظایفی دارند که برای ارایه بهترین خدمت به شهروندان لازم است، حداکثر تلاش را داشته باشیم. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه طلب شهرداری از دولت شناور است، تاکید کرد: در حال حاضر 6 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعالیت دارند، درحالی که این عدد باید به بیش از 9 هزار دستگاه برسد. این در شرایطی است که در 10 سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس از دولت به شهر تهران تحویل داده نشده این درحالی است که طبق قانون تامین اتوبوس موردنیاز، وظیفه دولت است.
او ادامه داد: با این حال در سال جاری شهرداری با تمام مشکلاتی که داشته قرارداد خرید 250 اتوبوس را منعقد کرده و 100 دستگاه آن وارد شبکه حمل و نقل شده و تا پایان سال 150 دستگاه اتوبوس دیگر نیز به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهد شد. رسولی افزود: در حوزه مترو نیز در حال حاضر 1520 واگن در حال خدمترسانی است که با این تعداد واگن به طور متوسط قبل از شیوع کرونا یک میلیون و نهصد هزار سفر در روز انجام میشد که بعد از شیوع کرونا این تعداد سفر به کمتر از نصف کاهش یافته است. البته برای آنکه خدماتدهی مناسب به شهروندان ارایه شود نیاز است 1500 دستگاه واگن جدید تامین شود. بهطور حتم اگر این تعداد واگن به خطوط اضافه شود، تعداد جابهجایی مسافر در مترو به حدود 5 میلیون سفر در روز افزایش خواهد یافت. خزانهدار شورای شهر تهران با اشاره به اینکه عمده مسائل پایتخت به ویژه حمل و نقل عمومی موضوع حاکمیتی است، یادآور شد: سادهاندیشی است که انتظار داشته باشیم شورای شهر و شهرداری تهران به تنهایی و از جیب مردم با دریافت عوارض در کنار اوراق مشارکت، سیستم حمل و نقل ریلی را بهروزرسانی کند. رسولی با بیان اینکه حداقل در 6 قانون مصوب و مصرح تکالیفی را برای دولتها در حوزه حمل و نقل عمومی مشخص شده است، گفت: ظرف 7 سال و نیم گذشته در دولت آقای روحانی حتی یک دستگاه اتوبوس و یک واگن به سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت توسط دولت اضافه نشده است و شهرداری تهران تلاش کرده با منابع حداقلی خود این سیستم را سرپا نگه دارد. او افزود: مطالبات شهرداری تهران و سایر شهرداریها از دولت تنها در یک سرفصل نیست، بهطور مثال ماده 23 قانون راهنمایی و رانندگی صراحت دارد 60درصد جرایم اخذ شده از رانندگان متخلف که درون 700 کیلومتر مربع شهر تهران جریمه میشوند مایملک شهری است و جزو حقوق عمومی مردم و حقالناس است. قانونگذار گفته این عدد اخذ شده (60درصد) باید به حساب شهرداری واریز شود. در اینجا خزانه دولت امانتدار است و این بودجه کمک به دولت نیست. از سال ۹۵ تا الان بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران از دولت طلبکار است و این در حالی است که کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. خزانهدار شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با وجود اینکه از تمام ظرفیت خود در دوران کرونا به منظور ارایه خدمات به شهروندان استفاده کرده اما حتی یک ریال از دولت دریافت نکرده است، اعلام کرد: کرونا در کنار رکود اقتصادی سبب شده درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کند و در برخی سرفصلها به صفر برسد. به عنوان خزانهدار شورای شهر میگویم ظرف 8 ماهه ابتدای سال جاری تنها 62درصد بودجه شهرداری تهران محقق شده است، آنهم 62درصدی که ما در سال قبل میتوانستیم به 250 میلیارد تومان یک کیلومتر مترو ایجاد و تجهیز کنیم اما امروز باید با هزار میلیارد تومان آن را انجام دهیم. او ادامه داد: در این شرایط ما به عنوان نماینده مردم مسوولیم و در این شرایط بحرانی پا به پا و دوش به دوش عزیزان حوزه بهداشت و درمان و سلامت انجام وظیفه کردهایم. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: رییسجمهور برای هزینههای کرونا مجوز برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را دریافت کرد، اما مردم عزیز تهران بدانند تا به اکنون یک ریال از این یک میلیارد یورو برای شهرداری تهران با 9 میلیون نفر جمعیت ثابت و 6 میلیون جمعیت سیار پرداخت نشده است. در حالی که در برخی روزها 60درصد تلفات مربوط به کرونا برای شهر تهران بوده است.
رسولی افزود: در این شرایط به دلیل کرونا درآمدهای شهرداری کاهش و هزینههای آن افزایش یافته است. امروز سازمان ورزش شهرداری یا برج میلاد یک ریال درآمد ندارد و تمام هزینههای سازمان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو نیز برعهده مدیریت شهری است. او ادامه داد: تعجب میکنم چرا سران قو و مراجع امنیتی و به خصوص وزیر کشور و آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، من عنوان خزانهدار شورای شهر را صدا نمیکنند تا اگر فردا سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران متوقف شد، بدانند چه آثار و تبعات امنیتی در این شرایط پیش خواهد آمد.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه خطاب من فقط به دولت نیست و به کل حاکمیت است، تاکید کرد: اداره پایتخت برخلاف تصور، امر مهم و حاکمیتی است و با کمال تاسف در این شرایط رکود اقتصادی و افزایش هزینهها و کاهش درآمدها مورد حمایت هیچ کدام از دستگاههای حاکمیت نیستیم. رسولی با اشاره به لایحه بودجه 1400 گفت: جالب است در لایحه بودجه دولت برای مترو که یک کیلومتر ساخت آن هزار میلیارد تومان هزینه دارد کل پولی که اختصاص دادهاند تنها
64 میلیارد تومان است. به عنوان کسی که
30 سال در دولت و حوزه اجرا بودیم از این بودجه تعجب میکنم. به عنوان عضوی از اعضای شورای شهر اعلام میکنیم که در بدترین و بحرانیترین شرایط برای اداره پایتخت هستیم انتظار داریم از دولت به عنوان کل حاکمیت مطالبات شهرداری را پرداخت کند. از مجلس نیز انتظار داریم در لایحه بودجه دولت توجه ویژهای به حوزه حمل و نقل داشته باشند. متاسفانه در لایحه بودجه برای خرید اتوبوس در کل شهرهای کشور تنها 500 میلیارد تومان اختصاص دادهاند یعنی خرید 5 اتوبوس که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
منبع: اعتماد