کد خبر: 101821
A

رئیس کانون مداحان تهران: مداح نباید دروغ بگوید و خالکوبی داشته باشد

حمید منتظر گفت: یکی از برکاتی که کرونا برای جامعه مداحان داشت، این بود که متوجه شدند مداحی را نباید شغل خود بدانند و باید از روی عشق و علاقه در این حوزه وارد شوند.

رئیس کانون مداحان تهران: مداح نباید دروغ بگوید و خالکوبی داشته باشد

به گزارش دیده بان ایران، حمید منتظر، رئیس کانون مداحان استان تهران درباره دیدار اخیر رهبری با مداحان گفت: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در این دیدار مورد تأکید قرار دادند، ضرورت و لزوم ترویج زیست نبوی، علوی و فاطمی از سوی جامعه مداحان به مردم است. مداحان برای این امر باید چه ملزوماتی را در خود ایجاد کنند؟

حمید منتظر: در آیات قرآن کریم داریم که «قَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» یعنی بهترین الگو در زندگی برای ما، ائمه معصومین علیهم‌السلام هستند. حوزه فعالیت یک مداح و ذاکر در امور اجتماعی و فرهنگی است. غالباً در گذشته مداحان تنها به امور مذهبی می‌پرداختند، اما امروز با تغییر زمانه، مداحان در موضوعات مختلف مذهبی و علمی فعال شده‌اند. این روزها جامعه مداح بسیار باسواد و کارکشته شده و این از برکات انقلاب اسلامی است.

مداحان باید بر سیره نبوی و علوی و فاطمی تسلط داشته و در امر ترویج آن فعال باشند. ما در کانون مداحان استان تهران، تنها به امور مذهبی اکتفا نکردیم و در امر ورزش و امور علمی هم وارد شدیم. در حوزه ورزش، رشته‌های باستانی، فوتبال، والیبال، گلف و غیره را برای مداحان راه‌اندازی کردیم.

یکی از برکاتی که کرونا برای جامعه مداحان داشت، این بود که متوجه شدند مداحی را نباید شغل خود بدانند و باید از روی عشق و علاقه در این حوزه وارد شوند. پیامبران و ائمه معصومین که یکی از رسالت‌هایشان ترویج دین بود، شغل داشتند و به مشاغلی همچون چوپانی و کشاورزی مشغول بودند. هیچ‌گاه در تاریخ انبیاء ندیده‌ایم که آنان از صبح تا شب در خانه باشند و مردم را هدایت کنند.امیرالمومنین زمین خالی را می‌گرفت و آن را به باغ تبدیل می‌کرد و سپس حاصل دسترنج خود را می فروخت و از پول حاصل، برای فقرا خرج می‌کرد. گاهی حتی برای خودش چیزی برنمی‌داشت.

مداحی که خالکوبی داشت

مداح باید سیره اهل بیت را در زندگی خانوادگی، ارتباطات و پوشش شخصی رعایت کند. روزی در جلسه‌ای در تهران برای روضه‌خوانی حضور پیدا کرده بودم که مداح جوانی با لباس آستین‌کوتاه و دست خالکوبی شده حضور داشت. به او گفتم مگر اعتقاد نداریم که در مجالس اهل بیت(ع)، خود حضرات حضور پیدا می‌کنند؟ چگونه با این هیبت جلوی آن‌ها حاضر شده‌ای؟ قطعا با این هیبت جلوی پدرت هم حاضر نمی‌شوی. در گذشته مداحان کت بلند، فینه و عبا داشتند. حالا که جوانان فینه و عبا نمی‌گذارند، لباس ظاهری را حفظ کنند. مقام معظم رهبری در دل جامعه مداح نیستند، اما از مشکلات این جامعه آگاهند و در سخنرانی‌های خود گویی به خال می‌زنند.

ایشان روزی در این دیدار فرمودند: مداح باید به‌روز باشد و در بُعد سیاسی وارد شود. این بیانات دلیل داشت؛ زیرا دشمن برنامه‌ریزی کرده بود تا مداحان را از جریان انقلاب جدا کند. امروز دشمن در بعد اخلاقی و زندگی مداحان برنامه دارد. بنابراین باید مولفه‌های زندگی اهل بیت را در زندگی خود جاری و ساری کنند. در اولین گام مداح نباید دروغ بگوید. این از منبر شروع می‌شود که نباید روی آن دروغ گفته شود و مستند باید سخن گفت. جوان‌های مداح در بحث الگوبرداری ظاهری خود نباید یک مقتل را بشنوند و بدون تحقیق و بررسی سند آن را بیان کنند.

 

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر