کد خبر: 114497
A

تبرئه‌ی رضا گلپور از کلیه اتهامات امنیتی در شعبه ۳۹ دیوانعالی کشور

بنابر اطلاع خبرنگار دیده بان ایران؛ رضا گلپور فعال رسانه ای و نویسنده کتاب شنود اشباح از کلیه اتهامات امنیتی در شعبه ۳۹ دیوانعالی کشور تبرئه شد

تبرئه‌ی رضا گلپور از کلیه اتهامات امنیتی در شعبه ۳۹ دیوانعالی کشور

به گزارش سایت دیده بان ایران؛رضا گلپور فعال رسانه ای و نویسنده کتاب شنود اشباح  از کلیه اتهامات امنیتی در شعبه ۳۹ دیوانعالی کشور تبرئه شد

در پی اِعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری (خلاف شرع بیّن تشخیص دادن حکم قطعی) و ارجاع پرونده رضا گلپور به شعبه ۳۹ دیوانعالی کشور حکم برائت رضا گلپور از اتهامات امنیتی نظیر همکاری با دول متخاصم و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی و خارجی و… توسط قاضی رزاقی رئیس شعبه ۳۹ دیوانعالی کشور صادر گردید. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ بر این پایه حکم ۲۸ سال و ۶ ماه صادره توسط قاضی صلواتی و تایید شده توسط قاضی زرگر پس از ۱۷۲۲ شبانه روز حبس بدون مرخصی رضا گلپور؛ به دو سال حبس تقلیل پیدا نموده است.

اخیرا سلمان گلپور چمرکوهی، پدر این پژوهشگر خبر از ابلاغ اعمال ماده ۴۷۸ (تعویق اجرای حکم تا صدور حکم مجدد با توجه به تجویز اعاده دادرسی به امر رئیس سابق قوه قضائیه) در پرونده پسرش داده بود.

رضا گلپور بدواً توسط  سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام جاسوسی برای اسراییل در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۱۸ به حکم «قناعت‌کار» بازپرس شعبه یکم دادسرای ۳۳ امنیت و در پی اظهارات و ادعاهای محمدحسین رستمی مدیر سایت عماریون که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل نهایتا به ده سال حبس قطعی محکوم شد، دستگیر گردید.

گلپور که با کیفرخواست اعدام به اتهام جاسوسی برای اسرائیل ( تقاضا شده توسط قاضی امین‌ناصری سرپرست دادسرای ۳۳ امنیت) توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی ( رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی) به ۲۸ سال و نیم حبس محکوم گردیده بود پس از حدود ۲۸ ماه حبس در بازداشتگاه امنیتی دوی الف اوین؛ توسط قاضی سیداحمد زرگر رئیس شعبه ۳۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب اسلامی از اتهام جاسوسی تبرئه گردید؛ اما به عناوین دیگری نظیر ارتباط با دول متخاصم، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت داخلی و خارجی ایران، اهانت به مسئولین، تبلیغ علیه نظام و پرداخت جریمه نقدی در پی شکایت شخصی جعفری دولت آبادی دادستان تهران به بیش از بیست و نه سال و شش ماه و ۱۰ روز حبس و چهار میلیون تومان جریمه محکوم شده بود.

رضا گلپور در خرداد ۱۳۹۸ اقدام به انتشار نامه سرگشاده خطاب به حجت الاسلام رئیسی رئیس سابق قوه قضاییه پیرامون مشکلات موجود در پرونده اش و تقاضای اِعمال ماده ۴۷۷ نموده بود که همان نامه مبنای صدور حکم یک سال و ۱۰ روز حبس ( ذیل عنوان مجرمانه فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ) توسط قاضی ایمان افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی گردیده بود. 

سلمان گلپور همچنین اعلام داشته که معاونت حقوقی سپاه پاسداران در شکایتی جدید، با استناد به دو چک ده و بیست میلیون تومانی مربوط به سال ۱۳۸۲ صادره در وجه حامل توسط پسرش رضا گلپور که در اختیار سردار مرتضی صفاری فرمانده وقت نیروی دریایی قرار داشته است، با شکایت سردار تنگسیری فرمانده فعلی نیروی دریایی سپاه ، محکومیت غیابی رد مال به میزان حدود یک میلیارد تومان (تاخیر تأدیه) که به شکل تصاعدی و روز شمار  اضافه میگردد؛ را به پرونده های قبلی افزوده اند.این محکومیت میلیاردی ذیل ماده ۳ محکومیت های مالی، معروف به «تا پرداخت نکنی، از حبس بیرون نروی» تعریف شده است.

سلمان گلپور با ابراز تعجب اضافه نمود چگونه در حالیکه پسرش در پنج سال اخیر در حبس بدون مرخصی به سر می برده، بدون تفهیم اتهام و امکان دفاع؛ به شکل غیابی در دادگستری محکوم گردیده است؟! و چگونه و با چه مبنای شرعی و قابل دفاع با فرض بدهی سی میلیون تومانی؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقاضای میلیاردی تاخیر تأدیه ای از پسرم می نماید؟!

سلمان گلپور از حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین اژه‌ای رئیس جدید قوه قضائیه تقاضای رسیدگی به این موضوع نموده است./ سایت یده بان ایران 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر