کد خبر: 125442
A
واکنش یک فعال اجتماعی و محیط زیست به بخشنامه های اجرای طرح جوانی جمعیت در گفت و گو با دیده بان ایران:

اسماعیل کهرم: با زور، اجبارو فریاد نمی توانیم افزایش جمعیت داشته باشیم / «تولید مثل» مردمِ ایران فرمایشی نیست که بر اساس دستور و بخشنامه انجام شود

صبح امروز مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در بخشنامه‌ای توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری را ممنوع کرد، این موضوع به معنای آغاز یکی مراحل عملیاتی«قانون جوانی جمعیت» که توسط مجلس تصویب و دولت مجری آن محسوب می شود. «اسماعیل کهرم»، بوم شناس و مشاورسابق سازمان محیط زیست :همان طور که گفتم جوانی جمعیت با بخشنامه، زور و اجبار صورت نمی پذیرد. منابع و ذخایر انرژی در کشور در جهت درستی به کار نرفته است که بخواهیم افزایش جمعیت داشته باشیم. جمعیت در درجه اول رفاه می‌خواهد. باید امکانات کشور به درستی به خدمت گرفته شود در حال حاضر این اقدامات صورت نپذیرفته است آیا با این اوصاف ما می‌توانیم افزایش جمعیت داشته باشیم؟ ابداً نباید این اتفاق بیفتد. اینکه وسایل پیشگیری از بارداری را ممنوع کنیم مردم از راه دیگری تامین می کنند

اسماعیل کهرم: با زور، اجبارو فریاد نمی توانیم افزایش جمعیت داشته باشیم / «تولید مثل» مردمِ ایران فرمایشی نیست که بر اساس دستور و بخشنامه انجام شود

به گرارش سایت دیده بان ایران؛ صبح امروز مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در بخشنامه‌ای توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری را ممنوع کرد، این موضوع به معنای آغاز یکی مراحل عملیاتی«قانون جوانی جمعیت» که توسط مجلس تصویب و دولت مجری آن محسوب می شود. 

بر اساس این طرح هر گونه ارائه داروهای جلوگیری از بارداری در داروخانه های سراسر کشور باید با تجویز پزشک باشد.

پیشتر هم «حذف یارانه وسایل پیشگیری از بارداری» که  از سوی  فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اعلام شد، نگرانی‌های گسترده‌ای در میان جامعه پزشکی و مددکاری ایران ایجاد کرده است.

کارشناسان می‌گویند "این طرح در پی دست‌درازی به حق تصمیم‌گیری مردم درباره فرزندآوری است، اشاره به این نکته اهمیت دارد که ابزارهای پیشگیری تنها برای پیش‌گیری از بارداری نیستند، بلکه از انتقال بیماری‌هایی چون کلامدیا، سوزاک، سیفلیس، و ایدز نیز پیشگیری می‌کنند."

موضوع افرایش جمعیت از طریق ایجاد ممنوعیت ها با واکنش فعالان سیاسی، محیط زیست و...روبرو شده است. «اسماعیل کهرم» بوم شناس و فعال محیط زیست معتقد است: "افزایش جمعیت هر چند برای ایران لازم است اما دستور و بخشنامه قابل اجرا نیست"

این فعال اجتماعی می گوید: دولتمردان باید بدانند «تولید مثل» مردم ایران فرمایشی نیست و بر اساس دستور و بخشنامه انجام نمی شود. هر کودکی به صورت یک زندگی معمولی در سال چند میلیون هزینه دارد. یک کودک  نیاز به آموزش در مقاطع مختلف دارد وبعد ازگذشت بیست سال از زندگیش یک جوانی است که نیاز به مسکن دارد .»

مشروح گفت و گوی اسماعیل کهرم فعال محیط زیست و بوم شناس با سایت دیده بان ایران را در ذیل می خوانید:

«اسماعیل کهرم»، بوم شناس و مشاورسابق سازمان محیط زیست در باره این سوال که آیا منابع طبیعی و ذخایر انرژی در کشور پاسخگوی افزایش جمعیت در کشور است به خبرنگار « دیده بان ایران» می‌گوید: « فرض براین بگیرید یک شخصی یک چمدان پرازاسکناس‌های دلار دارد اما این چمدان را در کمد پنهان کرده است. آیا به نظر شما این شخص با این مبلغ پولی که دارد نمی‌تواند یک پراید بخرد؟ مطمئنم می‌تواند یک پراید بخرد ولی خود شخص نمی‌خواهد این پول‌ها را استفاده کند وکسی هم کاری از دستش برنمی‌آید. ما ذخایر انرژی زیادی داریم  ما دومین منبع گاز جهان را داریم  بعد از روسیه و یکی از کشورهای هستیم که نفت به وفور داریم و معادن طلا و الماس هم در این کشوربسیار وجود دارد.ولی از نظر اقتصادی کجای جهان قرار گرفته‌ایم؟پاسخ من هیچ است زیرا مدیریت درستی نداشته‌ایم ودر این چندسال اخیر فقط خواستیم کشورهای قدرتمند را از بین ببریم و با کشورهای فقیرطرح دوستی ریخته‌ایم مانند ونزوئلا این کشور خود جز فقیر ترین کشورها در دنیا محسوب می‌شود و ما شدیم دوست و یاور این کشور »

کهرم در خصوص وعده‌ی ابراهیم رییسی، در خصوص ساخت یک میلیون خانه در سال می‌گوید: رییس جمهور می‌گوید (می‌خواهد در سال یک میلیون مسکن بسازد در چهارسال ریاست جمهوری رییسی چهار میلیون خانه ساخته می‌شود) زمانی که سوال می‌شود مبلغ ساخت این مسکن‌ها را از کجا می‌خواهید بیاورید می‌گویند (با تهاتر نفت)یعنی نفت می‌دهند و سیمان، ماسه و گچ می‌گیرند پس نتیجه می‌گیریم ما به صورت مقروض سرمایه داریم مانند همان فردی هستیم که پول داریم ولی پولمان در کمد است. در واقع دولتمردان ثروتمان را به کار نگرفته‌اند برای رفاه مردم این کشور.

این بوم شناس کشور در ادامه اضافه می‌کند:« منابع و ذخایر انرژی در کشور در جهت درستی به کار نرفته است که بخواهیم افزایش جمعیت داشته باشیم. جمعیت در درجه اول رفاه می‌خواهد. دولتمردان باید بدانند «تولید مثل» مردم ایران فرمایشی نیست و بر اساس دستور و بخشنامه انجام نمی شود. هر کودکی به صورت یک زندگی معمولی در سال چند میلیون هزینه دارد. یک کودک نیاز به آموزش در مقاطع مختلف دارد و بعد ازگذشت بیست سال از زندگیش یک جوانی است که نیاز به مسکن دارد.»

این کارشناس محیط زیست در خصوص تاثیر افزایش جمعیت در معزل کم آبی که کشور در حال حاضر با او مواجه است می‌گوید: «صد درصد مشکلات کم آبی را افزایش خواهد داد. تنها برای شرب نیست هرفرد در طول روز میانگین 6 لیوان آب می‌نوشد ولی هر شخص برای بهداشت حدودا 250 لیتر آب می‌خواهد. بنابراین آب یکی از ملزومات زندگی است. بخش کمی از آب برای بهداشت و شرب است بخش اعظم آن در کشاورزی و تولید منابع غذایی استفاده می‌شود.»

کهرم در ادامه  درباره اجرای بخشنامه طرح جوانی جمعیت می‌گوید: «همان طور که گفتم جوانی جمعیت با بخشنامه، زور و اجبار صورت نمی پذیرد. منابع و ذخایر انرژی در کشور در جهت درستی به کار نرفته است که بخواهیم افزایش جمعیت داشته باشیم. جمعیت در درجه اول رفاه می‌خواهد. باید امکانات کشور به درستی به خدمت گرفته شود در حال حاضر این اقدامات صورت نپذیرفته است آیا با این اوصاف ما می‌توانیم افزایش جمعیت داشته باشیم؟ ابداً نباید این اتفاق بیفتد. اینکه وسایل پیشگیری از بارداری را ممنوع کنیم مردم از راه دیگری تامین می کنند.»

با وجود شرایط اقتصادی نامناسب در کشور؛ متاسفانه اطمینان دارم که جمعیت کشور کاهش پیدا می‌کند و مجبورهستیم مانند خیلی از کشور‌های دیگراز کشورهای مانند افغانستان علاوه بر کارگر، معلم نیز جذب کنیم و مطمئن باشید دانش آموزان ما با معلم‌های روبرو خواهند شد که زبان فارسی متفاوتی دارند وبه مشکل خواهند خورد . من اسماعیل کهرم موافق افزایش جمعیت هستم ولی به چه شرطی؟! جمعیتی بدون مسکن ،بهداشت و آب و منابع طبیعی دیگر حاشا این کار( جوانی جمعیت) با مشکلات فعلی امکان پذیر نیست.»

منبع: سایت دیده بان ایران _هانیه احمدی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر