کد خبر: 133082
A

با فروکش کردن «کـــرونا» شکایات از پزشکان افزایش یافت

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به افزایش شکایات پزشکان پس از کرونا، از رصد و ارجاع مداخله‌گران پزشکی غیرمجاز به دادسراهای ویژه جرائم پزشکی و روحانیت خبر داد.

با فروکش کردن «کـــرونا» شکایات از پزشکان افزایش یافت

به گزارش دیده بان ایران؛ «محمد رضا خردمند» معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه قوانین و آیین‌نامه‌های نظام پزشکی از قاطعیت کافی برای اعمال برخورد با افراد متخلف عضو این سازمان برخوردار هستند، گفت:‌ این قوانین در صورت اجرا علاوه بر جنبه انضباطی جنبه پیشگیری نیز دارد.

وی افزود: مراجع نظارتی که می‌بایست تخلفات را کشف و احصا کرده و به ما منعکس کنند به اندازه کافی به این اقدام نمی‌‌پردازند. علت هم قصور و کوتاهی نیست بلکه نداشتن امکانات و نیروی انسانی کافی و تجهیزات مربوطه است. به طور مثال معاونت‌های دارویی و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی که بر طبق قانون نقش ناظر را ایفا می‌کنند، در کل از امکانات کافی برای اینکه بتوانند به همه مراکز درمانی، تشخیصی و داروخانه‌ها مراجعه کرده و گزارش‌های آنها را به سازمان نظام پزشکی یا دیگر مراجع قضایی منعکس کنند تا در صورت تخلف جرائم و مجازات‌ها صادر شود و از تخلفات پیشگیری کنند برخوردار نیستند.

دلیل تکرار و رواج تخلفات پزشکی

او ادامه داد: علت اینکه برخی از تخلفات همچنان رواج دارد و برخورد مناسب با آن صورت نگرفته است را در این می‌دانم که این تخلفات به موقع کشف نشده و به مراجعی که اعمال مجازات می‌کنند منعکس نمی‌شوند. هم سازمان نظام‌پزشکی، هم دادگاه‌ها و مراجع قضایی و هم سازمان تعزیرات حکومتی از اراده مناسب برای برخورد مناسب با جرائم برخوردار هستند.

خردمند یادآور شد: علاوه بر ضعف در امکانات و نیروی انسانی ما با مداخله‌گران درمانی بدون مجوز مانند آرایشگران و مراکز زیبایی هم روبه‌رو هستیم که در این رابطه باید معاونت‌های بهداشتی و اداره اماکن نیروی انتظامی برای کشف جرم ورود کنند. این‌ها در حد امکان فعالیت خود را انجام می‌دهند، اما باید امکانات و نیروی بیشتری داشته باشند تا بتوانند بر حجم زیادی از این مراکز نظارت داشته باشند و جرم را به سازمان نظام پزشکی یا مراجع قضایی منعکس تا با آنها برخورد شود.

رصد مداخله‌گران پزشکی غیرمجاز

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه با اشاره به اقدام سازمان نظام روانشناسی برای معرفی افراد بدون مجوز و روانشناسان زرد به مردم اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی هم تعداد بسیار زیادی از مداخله‌گران غیرمجاز درمانی را به دادسرای جرائم پزشکی معرفی کرده است.

وی افزود:‌ سازمان نظام پزشکی در حال رصد اعضای خود برای پیشگیری از تبلیغات غیرمجاز است در این میان مداخله‌گران غیرمجاز را که پزشک نیستند شناسایی و آنها را به دادسرای جرائم پزشکی و یا دادسرای ویژه روحانیت منعکس می‌کنیم.

خردمند تأکید کرد: هرجایی مداخله‌ غیرمجاز درمانی به سازمان نظام پزشکی گزارش شود،  آن را کشف می‌کنیم و بلافاصله برخورد یا ارجاع لازم صورت می‌گیرد. در این راستا هیچ کوتاهی انجام نمی‌گیرد و با افراد متخلف در گروه پزشک و غیرپزشک برخورد پیشگیرانه را انجام می‌دهیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر آماری از مداخله‌گران غیرمجاز وجود ندارد، گفت: احصاء این آمار وظیفه ذاتی سازمان نظام پزشکی نیست با این حال به تمامی نظام‌پزشکی‌های سراسر کشور نامه دادیم تا مداخله‌گران درمانی و پزشکی غیرمجاز را به معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی معرفی کرده تا این آمار را جمع آوری کرده و همچنین متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنیم.

آخرین وضعیت شکایت از پزشکان

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت تخلفات پزشکی و شکایات از پزشکان نیز اظهار کرد:‌ در دوسال اخیر به دلیل شیوع کرونا و به تبع مراجعه کمتر مردم و بیماران به امور پزشکی و دندانپزشکی غیر اورژانسی  تعداد شکایات هم کمتر شده است. علی‌رغم این، شیب قابل پذیرشی در افزایش شکایات وجود دارد که عمده آن در بخش جراحی زیبایی و ترمیمی و همچنین دندانپزشکی ترمیمی است.

وی یادآور شد: هرچه قدر نوع تخصص با مداخلات بیشتر پزشکی همراه باشد احتمال بروز خطا و شکایت بیشتر است. بنابراین در بین رشته‌هایی که جراحی انجام می‌شود شکایت‌ها بیشتر است. این شکایت‌ها دلیلی بر عدم تبحر پزشک نیست بلکه کارهای پرریسک‌تری انجام می‌شود. بنابراین آمار شکایت‌های ما مانند آمارهای جهانی مقداری در بخش زنان و زایمان، ارتوپدی، جراحی‌ها و به ویژه جراحی پلاستیک بیشتر از سایر رشته‌ها است.

خردمند همچنین در رابطه با وضعیت زیرمیزی‌ها نیز گفت: در حال حاضر شکایت‌ها در مورد زیر میزی بسیار کم است شاید یکی از دلایل این باشد که خود بیمار تمایلی برای ثبت شکایت خود نداشته باشد. این گونه مسائل باید مستندسازی قوی داشته باشد و تا چنین مستندی نباشد امکان شکایت وجود ندارد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر