کد خبر: 152975
A

هوش مصنوعی امکان تماس با درگذشتگان را فراهم کرد

هدف این است که آواتاری شبیه به فرد از دست‌رفته ایجاد شود تا بتوان حتی پس از مرگ فرد نیز همچنان با او گفت‌وگو کرد.

هوش مصنوعی امکان تماس با درگذشتگان را فراهم کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ تماس مجازی با درگذشتگان به کمک هوش مصنوعی ممکن است تا پایان همین امسال عملی شود. این روش برای ارتباطی ابدی با ذهن و آگاهی افرادی که از دنیا رفته‌اند ، ممکن است در نگاه اول عجیب و دردناک به نظر برسد. اما واقعیت این است که بشر دیر یا روز، بارگذاری یا اصطلاحا آپلود آگاهی انسان روی رایانه را به یک مسئله واقعی تبدیل خواهد کرد.

بر اساس این روش بحث‌برانگیز، می‌توان با کمک رایانه و هوش مصنوعی ، به نوعی با درگذشتگان گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، بروک استاینبرگ در یادداشتی که برای نیویورک‌پست نوشت به موضوع جنجالی توییتر دکتر پراتیک دسای، دانشمند علوم رایانه‌ای «سیلیکون ولی» که چند پلتفرم (بستر) هوش مصنوعی را تاسیس کرده است، می‌پردازد.

«سیلیکون ولی» محل استقرار دفاتر اصلی بسیاری از غول‌های فناوری مدرن است، شرکت‌های نو‌آفرینی که همواره با ابداعات خود اغلب باعث حیرت همگان شده‌اند. اینک دکتر پراتیک دسای، جسورانه پیش‌بینی کرده است که ممکن است بتوان «آگاهی» انسان را تا پایان سال روی دستگاه‌های دیجیتال بارگذاری کرد.

او روز جمعه در توییتی که از آن زمان تاکنون بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بازدید و ده‌ها هزار پاسخ به همراه داشته است، گفت که از همین حالا به طور منظم، ضبط صدا و تصویر والدین، بزرگ‌ترها و عزیزان خود را شروع کنید.

به گفته دکتر دسای، با در اختیار داشتن داده‌های متنی کافی، تلفیق داده‌های صوتی و مدل‌های ویدئویی جدید، احتمال صددرصد وجود دارد که آن‌ها پس از ترک بدن فیزیکی، برای همیشه با شما زندگی کنند. او افزود که انتظار می‌رود این کار حتی تا پایان سال ممکن شود.

بارگذاری آگاهی یک فرد شامل ذخیره فیلم‌ها، صداهای ضبطشده، اسناد و عکس‌های شخصی است که شما به‌عنوان بازمانده، می‌خواهید در رایانه‌تان نگاه دارید. این داده‌ها سپس در یک سامانه هوش مصنوعی ثبت می‌شوند که تا جایی که می‌تواند چیزهایی درباره فرد متوفی یاد می‌گیرد.

هدف نهایی این پروژه این است که آواتاری شبیه به فرد عزیز از دست‌رفته ایجاد شود و به این ترتیب، بتوان حتی پس از مرگ یک فرد نیز همچنان با او گفت‌وگو کرد.

هوش مصنوعی- ورود به حیطه‌های خطرناک

در میان افزایش نگرانی‌ها در مورد تسلط روبه‌رشد هوش مصنوعی در جهان- از هراس از بین رفتن مشاغل گرفته تا ظهور ربات ویرانگری که نسل انسان را منقرض می‌کند- اینک شرکت «سامنیوم اسپیس»، می‌گوید که امکان حیات ابدی و زندگی پس از مرگ در قالب رایانه‌ای و با کمک هوش مصنوعی را فراهم خواهد کرد.

آرتور سیچوف، بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت، در گفت‌وگو با «وایس» گفت که «این یعنی که پس از مرگ من، فرزندانم یا افراد دیگر می‌توانند در صورتی که به قدر کافی از این داده‌ها جمع شده باشد، با آواتار من، با صدا و حرکات خودم، گفت‌وگو کنند».

او افزود: «شما واقعا تصور می‌کنید که با خود آن شخص ملاقات کرده‌اید و شاید در ۱۰ دقیقه نخست هنگام صحبت با آن شخص، ندانید و متوجه نشوید که در واقع طرف مقابل شما همان شخص نیست و بلکه هوش مصنوعی است.» سیچوف افزود: «هدف این است.»

شرکت دیگری به نام دیپ‌برین، برنامه‌ای به نام «ریمموری» را توسعه داده است که به کاربران امکان می‌دهد تا در سالن یادبودی که به یک عزیز از دست رفته اختصاص داده شده است قدم بزنند و حتی «با یک مکالمه واقعی» با آن فرد تعامل کنند.

از این فناوری در حال حاضر هم برای افراد مشهور استفاده می‌شود.

دیپ‌فیک‌ها از هوش مصنوعی برای دستکاری ویدیوها استفاده می‌کنند و حرکات و صدای یک فرد را به طوری که تشخیص آن از واقعیت غیرممکن است تقلید می‌کنند، که اغلب اثرات مخربی به دنبال دارد.

یکی از پلتفرم‌های (بستر) هوش مصنوعی، نسخه‌ دوقلوی دیجیتالی از بروس ویلیس را- که به زبان‌پریشی دچار شده است- ساخت تا این بازیگر، همچنان و با وجود بازنشستگی از عرصه بازیگری، در قالبی جدید روی صحنه بماند.

دیپ فیک بازیگر «جان‌سخت» پیش از این در آگوست ۲۰۲۱ در یک آگهی تبلیغاتی برای مگافون، یک شرکت مخابراتی روسی، که چهره او را با کنستانتین سولوویوف ترکیب کرده بود، ظاهر شد.

مالکیت حقوقی صدای ویلیس از آن او است و بر اساس گزارش‌ها، او مجوز استفاده از چهره‌اش در کارزار تبلیغاتی را داده است.

در دسامبر گذشته، جین اسمارت و مارگو رابی بازیگران برنده جایزه در مجموعه ویدیویی سرگرمی هفتگی به نام «دور میز» در مورد نگرانی‌های خود درباره ساخت دیپ‌فیک‌‌های هرزه‌نگاری صحبت کردند.

منبع: ایتنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر