کد خبر: 154830
A
محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه:

به زودی ترامپ را محاکمه می کنیم

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه کیفرخواست برای پرونده شهادت سردار قاسم سلیمانی صادر شده و گفت: جمهوری اسلامی به زودی با مشارکت نهادهای مدنی بین‌المللی، دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا را «محاکمه خواهد کرد تا دنیا شاهد عدالت جمهوری اسلامی باشد.»

به زودی ترامپ را محاکمه می کنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پیش از ظهر امروز حجت‌الاسلام محمد مصدق در پنجمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی در گرگان اظهار کرد: این همایش با زبان علمی، تحقیق و آموزش، در خصوص تضادهای رفتاری آمریکا درباره حقوق انسان‌ها روشنگری می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه ضمن تاکید بر لزوم برگزاری نشست‌های علمی در کنار این کنفرانس با موضوع مبانی حقوق بشر اسلامی، خاطرنشان کرد: بسیاری از مفاهیمی که در اسناد بین‌المللی حقوق بشر به عنوان نوآوری مطرح می‌شود، بیش از ۱۴۰۰ سال قبل در آموزه‌های اسلامی وجود داشته و به آن عمل می‌شد.

وی حق حیات در اسناد حقوق بشری را یک حق بنیادین و غیرقابل تعلیق خواند و اظهار کرد: اگر به آموزه‌های دینی خود رجوع کنیم می‌بینیم قتل یک انسان مساوی با کشتن همه انسان‌هاست و نجات یک انسان برابر با نجات همه انسان‌ها به شمار می‌رود.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه به تبیین حقوق بشر آمریکایی و حمایت از تجزیه طلبی و اشغالگری پرداخت و گفت: آمریکا از یک طرف خود را حامی حق تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌داند و از بسیاری از گروه‌های تجزیه‌طلب حمایت می‌کند، در حالی که همین حق را برای ملت فلسطین انکار کرده است.

مصدق در ادامه با اشاره به سلطه استعمارگران غربی بر ملت‌های مختلف جهان، افزود: در اوایل قرن بیستم به تدریج از قدرت استعمارگران کاسته شد و نظام قیمومیت در برخی نقاط جایگزین آن گردید و پس از جنگ جهانی دوم، حق تعیین سرنوشت در منشور سازمان ملل متحد گنجانده شد و از سال ۱۹۵۰ و با فراگیری موج آزادیخواهی در جهان اصل استعمارزدایی به یک اصل بین‌المللی مبدل گشت.

وی، اصل تعیین سرنوشت را یک حق ذاتی دانست و یادآور شد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق مردم در تعیین سرنوشت خود پذیرفته شده اما این سوال مطرح است آیا گروه‌های نژادی و مذهبی می‌توانند بر اساس این حق، ادعای تجزیه طلبی داشته باشند؟

حجت الاسلام مصدق دامه داد: حمایت مادی و معنوی آمریکا از گروه‌های تجزیه طلب بر کسی پوشیده نیست، طرح آمریکا برای نیل به اهداف تجزیه طلبانه خود ایجاد تفرقه میان قومیت‌ها، ملت و دولت، قرار گرفتن اقوام در برابر حاکمیت و پشتیبانی از گروهک‌های تجزیه طلب است که همه آنها در پوشش زیبای دفاع از حقوق بشر صورت می‌گیرد.

معاون اول قوه قضائیه تجزیه طلبی را فاقد هرگونه مبانی حقوقی و در برابر اصل تمامیت ارضی کشورها برشمرد و گفت: یکی از نقاطی که حقوق بین الملل حق تعیین سرنوشت ملت را به رسمیت می شناسد، مقاومت در برابر اشغال خارجی است.

مصدق یادآور شد: بر اساس گزارش‌های معتبر بین المللی، وضعیت فلسطین به عنوان سرزمین های اشغالی و اسرائیل به عنوان اشغالگر مشخص شده است، اما رفتار دولت آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی نشان دهنده رویه عملی این دولت در استفاده ابزاری از حقوق بشر و آزادی است.

وی با اشاره به آغاز محاکمه عاملان شهادت شهید سلیمانی با همکاری وزارت عدلیه عراق، ابراز داشت: امیدواریم با برگزاری این کنفرانس روشن گردد که هیچ کشوری حق ندارد با زورگویی خود را  تعیین کننده سرنوشت سایر ملل بداند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر