کد خبر: 25321
A

شنا در رودخانه مرگ

شنا در رودخانه‌ها، دریاها، دریاچه‌ها، آب‌های پشت سد و حتی استخرهای بدون مجوز تفریحی است که می‌تواند منجر به جان باختن افراد شود و این اتفاق سال گذشته 12 بار در کهگیلویه وبویراحمد تکرار شد.

شنا در رودخانه مرگ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، با اوج گرفتن گرمای هوا بسیاری از مردم به شنا در آب‌های روان روی می‌آورند، اقدامی که سالانه سبب از دست رفتن جان تعدادی از جوانان کشورمان می‌شود، تجربه تلخی که هرگز درس عبرت نمی‌شود. 
در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود رودخانه‌های بشار، مارون، زهره، خیرآباد و آب‌های سد کوثر و رودخانه‌های فصلی و استخرهای بدون پروانه بهره برداری سالانه شاهد حوادث تلخی است. 
کارشناسان نصب تابلوهای هشدار دهنده در سواحل آب‌های روان و ساماندهی استخرها را راهکارهایی برای کاهش این حوادث تلخ و جبران ناپذیر می‌دانند.

** نصب علائم هشدار دهنده نیازمند تأمین اعتبار 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت که نصب علائم هشدار دهنده یکی از راهکارهای کاهش تلفات شنا در آب‌های آزاد است. 
رسول فرهادی افزود که تابلوها و علائم هشدار دهنده نصب شده در سال‌های قبل به دلیل سرقت و دیگر عوامل از بین رفته‌اند. 
وی بیان کرد که پنج هزار تابلو و علائم هشدار دهنده در کنار آب‌های روان کهگیلویه و بویراحمد باید نصب شود. 
فرهادی بیان کرد که نصب این تعداد علائم هشدار دهنده نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است. 
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی با استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی یکی از راهکارهای کاهش تلفات غرق شدگی است، گفت که در این زمینه همکاری‌های خوبی با رسانه‌ها انجام شده است. 

** آمار جان باختگان غرق شدگی‌ها 
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جان باختن 12 نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه‌های این استان در سال 95، گفت که غرق شدن در رودخانه‌ها به عنوان یک خطر از سوی مردم جدی گرفته نمی‌شود. 
کامروز امینی اظهار داشت که از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 2 نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه‌های این استان جان خود را از دست دادند که تداوم آن مخاطره آمیز است. 
وی گفت که در سال 94 نیز تعداد 13 نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه‌ها و آبگیرهای این استان جان باختند. 
استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 94 به لحاظ میزان آمار فوتی‌های ناشی از غرق شدگی بر حسب جمعیت (به ازای هر 100 هزار نفر) در کشور رتبه پنجم را داشته است. 

** استخرهای بدون مجوز 
رئیس هیات شنای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ یک از استخرهای این استان دارای پروانه بهره برداری نیستند و از نظر این هیات فاقد مجوز فعالیت هستند. 
پژمان بارون زاده افزود که نداشتن گواهی مهارت مربیان یا تمدید کارت برخی از آنان از دیگر مشکلات استخرهای شنا در کهگیلویه و بویراحمد است. 
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت که همه استخرهای شنا موظف به گرفتن پروانه بهره برداری هستند. 
سید محمدتقی علوی افزود که برای تمام روسای اداره‌های ورزش و جوانان نامه موظف کردن تمام استخرها برای گرفتن پروانه فعالیت ارسال شده و در صورت اقدام نشدن استخرها پلمپ می‌شود. 

** نبودن نجات غریق 
رئیس هیات نجات غریق کهگیلویه وبویراحمد بابیان اینکه ۱۶ استخر فعال در شهرستان‌های این استان وجود دارد گفت: هیچ یک از استخرها از نظر این هیات مجوز فعالیت ندارند. 
حسین افتخاری تأکید کرد: وجود نجات غریق برای فعالیت تمام استخرها ضرورتی است که کمتر رعایت می‌شود. 

** دلایل غرق شدگی‌ها 
مسئول ایستگاه‌های آتش نشانی شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گرمسیری گچساران در جنوب استان گفت: به آب زدن بدون آگاهی از عمق آب و نداشتن مهارت کافی در فنون شنا از مهم‌ترین دلایل غرق شدگی‌هاست. 
کامبیز افشین پور افزود: در برخی موارد افراد برای شستن ظرف یا دست در سواحل رودخانه می‌روند که به دلیل لیز خوردن پا در آب غرق می‌شوند. 
وی اظهار کرد: نصب تابلوهای هشدار دهنده در ورودی تفرجگاه‌هایی که به مناطق پر خطر مانند آب‌های خروشان منتهی می‌شود راهکاری برای کاهش این حوادث تلخ است. 
افشین پور تصریح کرد: رسانه‌های ارتباط جمعی می‌توانند با هدایت جوانان به انجام ورزش مفرح شنا در استخرها به کاهش این معضل کمک کنند. 
وی بیان کرد: آگاهی از عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و قبل از ورود به آب ضروری است زیرا شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. 
وی گفت: افراد باید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، زیرا احتمال بروز شوک در چنین مواردی وجود دارد. 
افشین پور تصریح کرد: شوخی در آب و مصرف دارویی‌هایی که سبب شل شدن بدن و خواب آلودگی ‌می شود از دیگر مواردی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند. 
بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گرداب می‌شود به همین دلیل از علاقه‌مندان داشتن آگاهی کامل از آب قبل از ورود امری ضروری است. 
در حالی که در کناره رودخانه های پرشمار استان هیچ نوع علامت هشدار دهنده ای نصب نشده است، استخرهای شنا مورد تایید نهادهای مسئول نیست و بسیاری از مردم مهارت کافی در شناکردن ندارند مرگ سالانه 12یا 13 نفر در رودخانه ها و استخرها دور از انتظار نیست.
باید توجه داشت کاستن بخشی از این مشکلات هزینه مالی چندانی ندارد و با توجه به این حجم از مرگ و میرها چاره ای برای آن اندیشیده شود.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد. 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر