کد خبر: 26126
A
زهرا ساعی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران:

باید اقدام مناسبی در مواجهه با معضلات اجتماعی صورت گیرد/ مراکز اورژانس اجتماعی می توانند مقدمه ای بر حل برخی معضلات اجتماعی باشد

هدف از تاسیس مراکز اورژانس اجتماعی، زمینه سازی برای توانمند سازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم می باشد.این مراکز می خواهند با ارائه خدمات تخصصی به گروه های هدف، به کنترل و کاهش بحرانهای فردی،خانوادگی و اجتماعی کمک نمایند و با ارتقای میزان توانمندی آنان، از وقوع جرم و مداخلات قضایی جلوگیری نمایند

باید  اقدام مناسبی در مواجهه با معضلات اجتماعی صورت گیرد/ مراکز اورژانس اجتماعی می توانند مقدمه ای بر حل برخی معضلات اجتماعی باشد

دیده بان ایران: اورژانس اجتماعی و نبود آن در شهرستان های کشور؛ معضل جدی است که زهرا ساعی نماینده تبریز به آن اشاره کرد. سخنگوی کمیسیون اجتماعی در اهمیت این نهاد  می گوید:" هدف از تاسیس مراکز اورژانس اجتماعی، زمینه سازی برای توانمند سازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم می باشد.این مراکز می خواهند با ارائه خدمات تخصصی به گروه های هدف، به کنترل و کاهش بحرانهای فردی،خانوادگی و اجتماعی کمک نمایند و با ارتقای میزان توانمندی آنان، از وقوع جرم و مداخلات قضایی جلوگیری نمایند."

مشروح گفت و گوی زهرا ساعی نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون اجتماعی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران در ذیل آمده است: 

در خبرها آمده است که در روزهای آتی، تعدادی مرکز اورژانس اجتماعی در کشور راه اندازی خواهد شد که یکی از آنها در شهرستان اسکو می باشد. اولین سوال اینست که این مراکز قرار است چه موضوعاتی از جامعه را تحت پوشش قرار دهند؟

یکی از موضوعاتی که بی توجهی به آن می تواند آثار نامطلوبی را بر پیکره جامعه وارد آورد مبحث «معضلات اجتماعی» می باشد. معضلات و مسائلی که نیازمند رسیدگی است و راهکار مناسب خود را می طلبد. اگر بخواهیم بر معضلات اجتماعی سرپوش بگذاریم و یا صورت مسئله را پاک نماییم نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد و چه بسا بسیاری از مشکلات فعلی جامعه نیز به دلیل عدم رسیدگی و یا کتمان صورت مسئله در زمان های گذشته است و این کتمان نیز به دلیل هراس های بیجا از گسترش آن صورت گرفته است.اولین قدم در مسیر بررسی معضلات اجتماعی، پذیرش وضعیت آمیخته به مشکلات فعلی است، بدین معنا که ما باید به طور دقیق، معضلات موجود را شناسایی نموده و سپس برای حل آنها، اقدام به یافتن راهکار نماییم. تا زمانی که این موضوع ملکه ذهن ما باشد که آسیب های موجود، تنها در حد حرف است و واقعیت بیرونی ندارد و ما در وضعیت گل و بلبلی به سر می بریم هیچگاه نخواهیم توانست در مسیر حل معضلات اجتماعی گام برداریم.اگر بپذیریم در جامعه ای زندگی می کنیم که به دلیل رشد آمار طلاق، با زوجین مطلقه ای روبرو هستیم که دچار یاس و ناامیدی و فرار از اجتماع شده اند، اگر بپذیریم افرادی را در جامعه که دچار اختلال هویت جنسی هستند، اگر بپذیریم آماری را که حکایت از آسیب دیدگی زنان و دختران فراوانی در جامعه دارد، اگر بپذیریم کودکان خیابانی را و اگر بپذیریم دختران و پسران فراری از منزل را و بسیاری معضل اجتماعی دیگر را، آنگاه خواهیم توانست در مسیر یافتن راه حل صحیح حرکت کنیم.مراکز اورژانس اجتماعی که به تدریج در حال گسترش چتر حمایتی خود در سرزمین پهناور ایران اسلامی هستند بدین منظور راه اندازی شده اند که بتوانند مقدمه ای بر حل برخی معضلات اجتماعی باشند. یعنی این نتیجه حاصل شده است که باید در مسیر حل معضلات اجتماعی، دست به اقدام زد و همانند اورژانس هایی که به مسائل جسمی بیماران می پردازد باید به مسائلی که به روح و روان جامعه مرتبط است نیز واکنش متناسب نشان داد.

هدف از تاسیس مراکز اورژانس اجتماعی چیست؟ آیا ضرورت وجود آن حس شده است؟

ضرورت اقدام مناسب در مواجهه با معضلات اجتماعی به صورت ملموس مشاهده می شود. بعلاوه رهبر معظم انقلاب نیز بر تدوین برنامه جامعی که به بررسی و حل معضلات اجتماعی بپردازد تاکید کرده اند. همانگونه که در توضیحات این طرح نیز ذکر شده است هدف از تاسیس مراکز اورژانس اجتماعی، زمینه سازی برای توانمند سازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم می باشد.این مراکز می خواهند با ارائه خدمات تخصصی به گروه های هدف، به کنترل و کاهش بحرانهای فردی،خانوادگی و اجتماعی کمک نمایند و با ارتقای میزان توانمندی آنان، از وقوع جرم و مداخلات قضایی جلوگیری نمایند.

منظور از گروههای هدف در این طرح چیست؟

منظور از گروه های هدف، افرادی هستند که مشمول دریافت خدمات تخصصی می شوند که شامل زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی ، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی،همسران آزار دیده ، کودکان آزار دیده ، سالمندان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند می شود.

آیا در استان آذربایجان شرقی تاکنون چنین مراکزی ایجاد شده است؟

از تعداد ۱۶ شهرستان استان آذربایجان شرقی، تعداد پنج شهرستان به خدمات اورژانس اجتماعی مجهز بودند که ۱۱ شهرستان دیگر نیز در مسیر تجهیز به اورژانس هستند. البته شهرستان های اهر، سراب، اسکو و ملکان در روزهای آتی، به اورژانس مجهز خواهند شد و این مراکز، فعالیت رسمی خود را آغاز خواهند کرد.

شما به دلیل پیگیری تجهیز شهر اسکو به خدمات اورژانس اجتماعی، مورد تقدیر وزیر کار قرار گرفتید. اقدامات شما به چه نحو انجام شده است؟

البته تجهیز شهر اسکو به خدمات اورژانس اجتماعی با لطف خدا و همکاری مسئولین دولت تدبیر و امید و پیگیری همکاران و مسئولان استانی و شهرستانی صورت گرفته است و البته باید از خدمات جناب آقای ربیعی تشکر کرد که در مسیر به ثمر رسیدن این طرح، از اقدامی فروگذار نکردند. از جمله اقداماتی که در این مسیر انجام شد تشریح وضعیت شهر اسکو و مسائل و معضلات اجتماعی که گریبان گیر این شهر است برای مسئولان امر، و همچنین پیگیری برای در اولویت قرار گرفتن این شهر و همچنین اختصاص منابع مالی مناسب برای تجهیز کامل مرکز اورژانس اجتماعی اسکو بود. البته باید از تمامی افرادی که در این مسیر به انجام خدمت پرداختند تقدیر نمود.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر