کد خبر: 89555
A
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی خبر داد:

سرهنگ کریمی: جاسازی موادمخدر در پیکر نوزادان مُرده حقیقت دارد/ با منجنیق از خاک افغانستان به ایران «گونی مواد مخدر» پرتاب می کنند/ با هلی‌شات هم مواد جا به جا می کنند

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفته است: یک باند قاچاقچی، در اوج قساوت، نوزادان فوت شده را شناسایی و داخل بدن آنها را خالی کرده و مواد مخدر جاسازی می‌کردند. زنان این نوزادان را در آغوش می‌گرفتند که کسی متوجه ماجرا نشود.

سرهنگ کریمی: جاسازی موادمخدر در پیکر نوزادان مُرده حقیقت دارد/ با منجنیق از خاک افغانستان به ایران «گونی مواد مخدر» پرتاب می کنند/ با هلی‌شات هم مواد جا به جا می کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ بر اساس آمار سالانه 10 هزار تن انواع مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود که ایران به خاطر همسایگی با این کشور یکی از مسیرهای اصلی قاچاق مواد افیونی به کشورهای اروپایی است. پلیس ایران در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر قرار دارد و هر ساله تعدادی از ماموران در راه مبارزه با قاچاقچیان به شهادت می‌رسند. مسیر ترانزیتی مواد مخدر از ایران باعث رسوب بخشی از این مواد در کشور و مصرف آن شده که اعتیاد به‌خصوص به روانگردان‌ها و مواد مخدر توهم‌زا در این سال‌ها یکی از دغدغه‌های جامعه و مسؤولان شده است. 

سرهنگ مجید کریمی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از پشت پرده قاچاق مواد مخدر، تاثیر کرونا در جمع‌آوری معتادان، شگردهای عجیب قاچاقچیان و توطئه کراکی برای ایران گفت که در ادامه می‌خوانید.

 برای شروع بحث، تحلیلی از آمار کشفیات مواد مخدر در سال جاری ارائه می‌دهید؟
تا روز یازدهم مرداد امسال، بیش از 398تن انواع مواد مخدر توسط همکارانم در سراسر کشور کشف و توقیف شده است. کشفیات نسبت به سال قبل حدود 40 درصد افزایش داشته. از نظر میزان کشفیات، تریاک همچنان رتبه اول را دارد. براساس هدف‌گذاری پلیس مبارزه با مواد مخدر در سه سال گذشته، بیش از 75 درصد مواد مخدر در شرق کشور کشف می‌شود. 25 درصد دیگر هم در استان‌های دیگر کشف شدند.
 این 25 درصد به خاطر افزایش ورود مواد مخدر به عمق کشور است؟
چند پرونده اخیرا کشف و اطلاع‌رسانی شد که یکی از آنها در تهران بزرگ و دیگر در غرب استان تهران بود. باندی که در تهران بزرگ دستگیر شدند از شرق کشور تحت رصد پلیس بودند. چند خودروی آنها را در شرق کشور توقیف و متهمان را دستگیر کردیم. این خودرویی که در تهران توقیف شد برای شناسایی طرف مقابل خرید مواد تا پایتخت آمده بود. به همین خاطر آنها را رصد کردیم تا بتوانیم دیگر اعضای این باند را شناسایی و دستگیر کنیم.
 وقتی آمار را بررسی می‌کنیم، به‌واسطه افزایش تولید مواد مخدر به میزان 10 تن در افغانستان و قاچاق آن به کشور شاهد افزایش کشفیات در عمق کشور بودیم. ما کوتاه‌ترین مسیر رسیدن قاچاقچیان به بازار اصلی در غرب اروپا هستیم. این مواد به ترکیه و از آنجا به اروپا قاچاق می‌شود. بخشی از آن هم در کشور رسوب می‌کند.
این‌که بخواهیم نگران شویم اوضاع استان‌های مرکزی ما وخیم است، صحیح نیست.
 مقدار مواد مخدری که از ایران قاچاق می‌شود، مشخص است؟
مقدار قاچاق مواد مخدر قابل بررسی نیست و نمی‌توان برای آن کنتور رد کرد. بر‌اساس اعلام سازمان ملل، سالانه 30 تا 35 درصد مواد مخدر تولید افغانستان از مسیر بالکان که کشور ما در آن مسیر قرار دارد، به اروپا قاچاق می‌شود.
 میزان مصرف معتادان در کشور مشخص است؟
میزان مصرف در داخل کشور مشخص نیست. ما دو دسته معتاد داریم. یک گروه معتادان شناسنامه‌دارند که اینها مشخص هستند. یکسری‌ها مصرف‌کننده تفننی هستند که آن جامعه برای ما مشخص نیست.
 در حال حاضر چه تعداد معتاد در کشور داریم؟
بر اساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک میلیون و 802 هزار نفر معتاد داریم.
 بیشترین مصرف مواد مخدر در کشور چه مخدری است؟
تریاک. متاسفانه در بعضی مناطق استفاده از تریاک به‌عنوان فرهنگی بد جا افتاده و به‌راحتی مصرف می‌کنند. بعد از تریاک، مصرف حشیش و هروئین است. صد درصد مرفین و 90 درصد هروئین تولید افغانستان برای ترانزیت به کشور‌های دیگر است که از ایران عبور می‌کند.
 یکی از نگرانی‌ها در جامعه، مصرف شیشه و معتادان شیشه‌ای است. در حال حاضر، وضعیت آشپزخانه‌های تولید شیشه در کشور چطور است؟
با اقدامات سه چهار سال گذشته پلیس از ورود مواد پیش‌ساز شیشه از کشورهای اروپایی و از طریق مرزهای غربی کشور جلوگیری شد. وقتی پیش‌ساز شیشه نباشد، قطعا تولیدی هم نخواهد بود. قیمت شیشه در برخی مناطق تا کیلویی 120 میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد. بعد از افزایش قیمت شیشه در داخل کشور به خاطر سازماندهی موجود در حوزه قاچاق موادمخدر بلافاصله شیشه شیفت‌کرد روی کشورهای افغانستان و پاکستان. الان تولید شیشه در کشور افغانستان و پاکستان به حد وفور انجام می‌شود. پیش از این، وقتی کیس‌های داخل کشور را می‌گرفتیم یکی دو کیلو از هر آشپزخانه شیشه کشف می‌شد اما الان کیس‌هایی داریم که 400 کیلو شیشه وارد کشور می‌کنند که این نگرانی ما را بیشتر کرده و این نگرانی را به مراکز بین‌المللی و خود کشورهای تولیدکننده اعلام کردیم.
 برخی ساقی‌ها معتقدند شیشه افغانی کشنده است؟
چنین چیزی نشنیده‌ام. شیشه افغانی به شکل و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود آن هم با قیمت پایین. شیشه محصول آزمایشگاهی است و اگر در ساخت آن دقت نشود می‌تواند آمار مرگ و میر سوءمصرف مواد را افزایش دهد. سال گذشته 4000 نفر بر اثر مصرف موادمخدر جان باختند که به‌خاطر اوردوز و ناخالصی موادمخدر است. اسیدهای خطرناک وارد شیشه می‌شود که وزن را بالا ببرد و سود را بیشتر کند. این اسیدها عوارض خطرناکی دارد.
 ماجرای تریاک آغشته به سرب صحت دارد؟
ما در آزمایشگاه به این موضوع نرسیدیم، اما افزودنی‌هایی مثل واکس کفش، اسیدهای جامد و فضولات حیوانات را برای افزایش وزن به تریاک اضافه می‌کنند. بعضی اوقات در افغانستان یک کیلو مواد را با افزودنی‌ها به 10کیلو افزایش می‌دهند.
 امسال قاچاقچی شاخصی دستگیر شده است؟
امسال 96 نفر از عناصر اصلی قاچاق موادمخدر را داخل کشور دستگیر کردیم که ضربات زیادی به پیکره این باندها وارد شد. طی سال 90 تا الان 10تریلیون تومان موادمخدر از قاچاقچیان کشف شده و به باندها ضربه زده‌ایم.
 برای کاهش دسترسی به موادمخدر چه اقدامی انجام دادید؟
 سال گذشته 813 هزار کیلوگرم موادمخدر را در کشور کشف کردیم که این یکی از راهکارهای کاهش دسترسی است. حساب کنید اگر این مقدار به صورت گرم‌گرم در شهرها پخش می‌شد، چه تعدادی را آلوده می‌کرد. بخشی از این کشفیات از خرده فروشان موادمخدر به دست آمد. تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، عرضه هم وجود دارد.
مصرف کوکائین در کشور در وضعیت نگران‌کننده‌ای است؟
خوشبختانه مصرف کوکائین وضعیت حاد و نگران‌کننده‌ای در ایران ندارد. جامعه کمی سمتش رفتند چون قیمتش بالا و مصرف آن خیلی پرخطر است؛ البته هرچند مصرف آن کم است ما نسبت به آن دغدغه داریم.
 با توجه به الگوی مصرف احتمال دارد در آینده از مصرف سنتی به صنعتی تغییر مسیر داشته باشیم؟
عوامل مختلفی در تغییر الگوی مصرف نقش دارند؛ یکی از عوامل، کاهش قیمت است. شاهد هستیم وقتی قیمت موادی کاهش پیدا می‌کند، تمایل به مصرفش بیشتر می‌شود. بحث بعدی برنامه‌ریزی مافیای موادمخدر و کشورهای استعمارگر برای تولید و قاچاق موادمخدر است. قاچاق موادمخدر یک جرم سازمان‌یافته است که برخی کشورها از آن به عنوان ابزار استفاده می‌کنند تا جامعه جوان ما و سرمایه‌های انسانی را از رده خارج کنند. برای مثال چند سال قبل مصرف کراک با عوارض بسیار شدید در کشور رواج پیدا کرد و وقتی موضوع را در کنفرانسی بین‌الملل مطرح کردم مشخص شد، فقط این مواد در ایران توزیع شده است. هیچ موردی از کشف این ماده مخدر وحشتناک در کشورهای دیگر گزارش نشده و این ماده مخدر در افغانستان تولید و خاص توزیع در ایران بود.
 آیا قشر جوان در چند سال اخیر به سمت مصرف گل رفته‌اند؟
ماده گل را اغلب جوانان مصرف می‌کنند اما نمی‌توان گفت مخصوص به قشر خاصی است. ماده مخدر گل وجود دارد و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. بذر آن در کشورهای اروپایی فرآوری شده، آثار مخربی دارد و تخریب آن 40 برابر حشیش است. ماده‌ توهم‌زای قوی‌ای است که اثراتش را در قتل‌های هولناک و خودکشی‌ها می‌بینیم.
 ماده مخدری به نام مجیک ماشروم وارد کشور شده است؟
در کشور مقدار کمی از این ماده مخدر کشف شده و تا امروز معضل خاصی در حوزه قارچ یا مجیک ماشروم نداشتیم.
 هرازگاهی اخباری درباره آلوده‌بودن تنباکوهای میوه‌ای به شیشه منتشر می‌شود، این موضوع را شما بررسی کرده‌اید؟
ما به این موضوع در تنباکوهای میوه‌ای نرسیده‌ایم البته امکان دارد در برخی کافه‌ها این‌کار را انجام دهند اما داخل بسته‌های تنباکو، موادمخدر نیست.
 هنوز زنان در قاچاق موادمخدر به کشورهای شرق آسیا نقش دارند؟
این موضوع مربوط به سال‌ها قبل و برای قاچاق شیشه بود. با اقدامات پلیس این روند متوقف شد و این کشورها از پلیس ایران تشکر کردند.
 با رشد شبکه‌های اجتماعی ساقی‌ها به سمت فضای مجازی کوچ کرده‌اند؟
در برابر فضای مجازی نباید غفلت کرد. امسال سه باند که در فضای مجازی خرید و فروش مواد مخدر می‌کردند را در داخل کشور شناسایی و اعضای آن را دستگیر کردیم. در فضای مجازی شاهد فعالیت‌هایی در قاچاق مواد مخدر هستیم. ترغیب برای مصرف و ادعایی‌هایی درباره بی‌ضرر و اعتیاد‌آور نبودن نوعی از مواد مخدر تبلیغاتی است که در این فضا مطرح می‌شود. برخی افراد هم از این مواد به‌عنوان داروی لاغری استفاده کرده و تبلیغات می‌کنند. فروش مواد مخدر به جای داروی لاغری در آرایشگاه‌های زنانه نیز شیوع پیدا کرده است. یک باندی اوایل امسال متلاشی کردیم که جعبه قرص‌های لاغری با برند خارجی را تهیه کرده و داخل کپسول‌ها شیشه می‌ریختند و می‌فروختند. چون عوارض شیشه کاهش وزن است برخی افراد از این موضوع سوء‌استفاده کرده و از این مخدر به جای قرص لاغری استفاده می‌کنند. موضوع دیگر فروش مواد روانگردان در باشگاه بدنسازی است که در قالب توان‌افزا استفاده می‌شود. در این حوزه در حال گسترش توانمندی‌های خود هستیم.  یکی دیگر از معضلات ما فیلم‌هایی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود. پدر و برادر و مادر کنار بچه هشت ساله می‌نشیند و به او یاد می‌دهند چطور مواد مصرف کند و فیلم آن را منتشر می‌کنند. این بدآموزی دارد. امروز با توجه به این‌که کرونا آمده، آموزش‌ها به سمت فضای مجازی رفته‌اند و این موضوع نگرانی‌های این فضا را بیشتر می‌کند، زیرا  احتمال دسترسی کودک و نوجوان به این فیلم‌ها وجود دارد.
 این فضا را رصد می‌کنید؟
دو سال است این فضا را در حال رصد داریم و کشفیات خوبی در این حوزه داشتیم. امسال سه عنصر اصلی که نقش موثر در قاچاق مواد مخدر در منطقه دارند را شناسایی کردیم. یکی از اینها از اتباع کشورهای همسایه است. او با استفاده از شگرد‌های پیچیده از طریق پست شیشه را از کشورهای شرقی ما به کشورهای غربی قاچاق می‌کند.
 شش کشور مورد هدف این قاچاقچی بودند که رابطان را شناسایی کرده و اطلاعات رابطین و خریداران را به این کشورها داده‌ایم. نفر اصلی در کشور همسایه مستقر است و رابطین او در ایران دستگیر شدند. این قاچاقچی و رابطانش با استفاده از شبکه‌های اجتماعی کار هماهنگی قاچاق را انجام می‌دادند و پول‌ها را از طریق فضای مجازی منتقل می‌کنند. این باند را با بررسی فضای مجازی شناسایی‌کردیم.



شیوه‌هایی عجیب برای قاچاق مواد مخدر
قاچاقچیان برای قاچاق مواد مخدر، تغییر شیوه و شگرد داده‌اند؟

قاچاقچیان مواد مخدر به‌واسطه پول هنگفتی که در آن است، به صورت پویا عمل می‌کنند و به لحظه شگردهای خود را تغییر می‌دهند. یکی از مشکلاتی که اخیرا با آن رو‌به‌رو هستیم قاچاق مواد مخدر از راه دریاست. حدود 2000 کیلومتر ساحل داریم که مشکلاتی در کنترل آن وجود دارد. قاچاقچیان با لنج‌ها و قایق‌های تندرو مواد مخدر را قاچاق می‌کنند. الان تمرکز و بخش‌های اطلاعاتی را روی ساحل‌ها متمرکز کردیم تا خود را در این حوزه توانمند کنیم.
درخصوص تغییر شگرد قاچاقچیان، در باندی شاهد قاچاق مواد مخدر با کمک نوزادان فوت شده بودیم. اعضای این باند در اوج قساوت، نوزادان فوت شده را شناسایی و داخل بدن آنها را خالی کرده و به جای امحاء و احشاء، مواد مخدر قرار می‌دادند. زنان این نوزادان را در آغوش می‌گرفتند که کسی متوجه ماجرا نشود، اما با تیزهوشی همکارانم در پلیس مبارزه با مواد مخدر این شگرد لو رفت. برخی باند‌ها نیز مواد مخدر را در بدن حیوانات جاسازی می‌کنند.
این ادعا که قاچاقچیان با پهباد مواد مخدر جا‌به‌جا می‌کنند درست است؟
قاچاقچیان دسترسی به پهباد ندارند. آنچه مطرح می‌شود هلی‌شات است که وزن زیادی نمی‌توانند جا‌به‌جا کنند. در یکسری مناطق که خندق کنده شده یا دیوار احداث شده است، قاچاقچیان با استفاده از منجنیق مواد مخدر را در گونی‌های بزرگ قرار داده و از خاک افغانستان به داخل ایران پرت می‌کردند که با همکاری پلیس افغانستان، آنها را دستگیر کردیم. قاچاقچیان برای رسیدن به اهداف خود، هر از چندگاهی از شیوه‌های جدید استفاده می‌کنند. گاهی با بمب‌گذاری، دیواری را تخریب می‌کنند یا سیم خاردار را از بین برده و مقدار محدودی مواد مخدر وارد می‌کنند.


معتادان هم کرونا می‌گیرند
شیوع کرونا در کشور، در حوزه مواد مخدر به‌خصوص در اردوگاه‌های ماده 16 تاثیری داشته است؟

اوایل اسفند از ستاد ملی کرونا ابلاغ شد که جمع‌آوری معتادان دیگر صورت نگیرد و آنهایی که در کمپ‌ها بودند رها شدند. پلیس خیلی زحمت کشیده بود برای جمع‌آوری این معتادان که به‌واسطه شیوع کرونا در شهرها پخش شدند.
مردم در تماس با ما درخواست جمع‌آوری این معتادان را داشتند که در جلسه ستاد ملی کرونا با حضور رئیس‌جمهور، این موضوع را سردار اشتری طرح کرد. مصوب شد دوباره جمع‌آوری راه‌اندازی شود.
از اردیبهشت کار جمع‌آوری را شروع کردیم، اما محدودیت‌هایی در این مسیر داشتیم. به ما گفتند معتادان باید در سه مرحله غربالگری شوند. مرکزی که 400 معتاد از پلیس تحویل می‌گرفت برای سه مرحله غربالگری الان صد معتاد تحویل می‌گیرد.
معتادان کرونا می‌گیرند؟
بله. قطعا آنها هم کرونا می‌گیرند. از پزشکان متخصص استعلام گرفتیم که تاکید کردند این موضوع که معتادان کرونا نمی‌گیرند، صحت ندارد. در غربالگری معتادان متجاهر هم با معتادانی رو‌به‌رو شدیم که کرونا داشتند و حالا روی تخت بیمارستان هستند. معتادی که بی‌خانمان است و در جوی و خیابان زندگی می‌کند اگر بر اثر کرونا فوت کند کسی متوجه علت مرگ او نمی‌شود.


پارتی‌های مخدری
در کشور، پارتی‌های مواد مخدر با دعوت سلبریتی‌ها داریم؟

مردم همکاری خوبی در حوزه اطلاعاتی با پلیس مواد مخدر دارند. در برخی موارد گزارش‌هایی از این مهمانی‌ها به ما اعلام شد که همکارانم وارد عمل شده و دستگیری‌هایی در این خصوص در مناطقی مانند شمال شهر و لواسانات داشتند. برخی افراد که ثروت هنگفتی دارند این مهمانی‌ها را برگزار می‌کنند. سلبریتی‌هایی نیز حضور داشتند، اما حضورشان زیاد پررنگ نیست. رسیدگی به این موضوع در حوزه پلیس امنیت اخلاقی است. بعضی از این مهمانی‌ها شاید از نظر والدین مهمانی‌های ساده‌ای مثل جشن تولد یا فارع‌التحصیلی باشد، اما در آن مواد مخدر تعارف و مصرف می‌شود. امسال یک مهمانی برگزار شد که میزبان در جشن تولد خودش، دانشجویان مهمان را به مصرف مخدر ترغیب کرده و بعد در حالت‌های نامناسب از آنها فیلم گرفته بود و تا مدتی دانشجویان را با این فیلم تهدید می‌کرد.
گفته می‌شود پلیس با آقازاده‌ها و سلبریتی‌ها در این مهمانی‌ها برخورد نمی‌کند.
برای پلیس سلبریتی یا آقازاده با افراد دیگر فرقی ندارند و مهم اجرای قانون است. در این مهمانی‌ها افرادی را دستگیر کردیم که سلبریتی بودند و ممنوع‌الکار شدند.

منبع: جام جم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر