کد خبر: 93049
A

فریده غیرت: رجل سیاسی محدودیتی برای زنان ندارد و حقی انحصاری برای آقایان نیست/ امیدوارم حضور زنان درعرصه انتخابات جدی باشد

تشویق به شرکت در انتخابات و قصد بالا بردن آرا یک برنامه انتخاباتی است و نمی‌توان از آن فارغ شد و به آن توجه نکرد ولی برای محقق کردن حضور زنان درکاندیداتوری باید تلاش‌هایی بیشتر و گسترده‌تر از این انجام شود.

فریده غیرت: رجل سیاسی محدودیتی برای زنان ندارد و حقی انحصاری برای آقایان نیست/  امیدوارم حضور زنان درعرصه انتخابات جدی باشد

به گزارش دیده بان ایران،  «رجل سیاسی» اصطلاحی که طی سال‌های اخیر نقل محافل انتخاباتی بوده است اما برای زنان همواره طعم این نگاه مشاهده می‌شود، چراکه رجل سیاسی در جامعه‌ای که نیمی از آن زنان هستند بیشتر مردان سیاسی معنا می‌شود و با همین دلیل هم سالیان طولانی است که زنان از حضور در انتخابات ریاست جمهوری دور بوده‌اند، این درحالی است که بارها توسط مسئولان گفته شده حضور زنان در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری منع قانونی ندارد با این حال شرایط برای یک رقابت جدی میان زنان و مردان در عرصه‌ انتخابات ریاست جمهوری فراهم نبوده است. برای بررسی بیشتر ابعاد این موضوع «آرمان ملی» با فریده غیرت کارشناس مسائل حقوقی وفعال حوزه زنان به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

در ســال‌های اخیر بارها در باب تفسیر رجل سیاسی برای فراهم کردن شرایط حضور زنان در انتخابات بحث‌های زیادی صورت گرفته اما هنوز هم رجل سیاسی بدون تفسیر به مردان سیاسی اطلاق می‌شود، ارزیابی شما چیست؟

من به این مساله ایراد دارم چون رجل سیاسی که در قانون اساسی گفته شده فقط متوجه به آقایان نیست. در گفت‌وگوهای زیادی به این مساله اشاره کرده‌ام. در سال‌های گذشته که خانم اعظم طالقانی نامزد ریاست جمهوری شدند در این رابطه مطلبی نوشته و منتشر کرده‌ام و به این نکته تذکر دادم که اگر به مذاکرات شورای نگهبان و شورای تدوین قانون اساسی توجه شود در آنجا نیز هیچ قیدی نیامده که رجل سیاسی مختص مردان باشد. بحث بر سر این بود که رجل کلمه‌ای عام است و اطلاق عام دارد. من در همان زمان عرض کردم و الان هم عرض می‌کنم که رجل سیاسی محدودیتی برای زنان ندارد و حقی انحصاری برای آقایان نیست و اگر داوطلب خانمی نیز باشد می‌تواند مشمول این قانون بوده و کاندیدا شود.

چه بسترهایی فراهم شود که پس از سال‌های متوالی عرصه رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری برای زنان هم هموار باشد؟

تغییر تنها در دیدگاه میسر می‌شود ما در هر تغییری در قوانین و نحوه اجرا با این مشکلات روبه‌رو بودیم و دیده‌ایم که جامعه آقایان و حتی بسیاری از خانم‌ها پذیرای تغییر و تفسیر جدید نیستند و این مسائل با فشار و زحمت زیادی به جامعه قبولانده شده است. در این امر هم مساله همین است. تا اینجا داوطلب زن کم بود یا نبوده است ولی امیدواریم باشد و اصرار داشته باشند و این تغییر را ایجاد کنند. این تغییر طبیعی است و خواست برخی از آقایان است و این قانون در انحصار آنها نیست.

بــا این تفاسیر برخی موضوع ریاست‌جمهوری زنان را دغدغه و مطالبه مردم نمی‌دانند، چه میزان این نگاه را صحیح می‌دانید؟

هر مساله‌ای در جای خود و در زمان خود دغدغه مردم است. امروز شاهد دغدغه کرونا در بین مردم جامعه هستیم و شاید درصد بالایی به فکر انتخابات نباشند ولی انتخابات نیز جای خود را دارد و هر جز از حقوق اجتماعی ما جایگاه خود را دارد و در زمان مناسب خود به آن پرداخته می‌شود. وقتی مساله اعلام کاندیداتوری آقایان و خانم‌هایی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شود آن زمان است که مساله به دغدغه‌ای اجتماعی مبدل می‌شود و واقعا دغدغه‌ خوبی است و باید در رابطه با آن بحث شود.

با توجه به ملزوماتی که به آن اشاره کردید آیا زنانی که در مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری کشور فعال هستند در این زمینه تلاش کارآمدی دارند؟

من نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که زنانی که امروز در عرصه سیاسی کشور حضور دارند به‌خوبی به وظیفه خود عمل می‌کنند. بعضا خوب عمل می‌شود و بعضا نه، در مواردی دیده می‌شود با قاطعیت عمل کرده‌اند و در مواردی دیده شده پیگیر نبودند. ولی این جامعه در این خصوص مسئولیت دارد و باید در این مورد هم پیگیر باشند. علاوه بر این من هم بستر سیاسی و اجتماعی امروز را برای این فعالیت‌ها خیلی مساعد نمی‌بینم امروز رنگ سیاسی جامعه دستخوش تغییر است و من به‌عنوان ناظر گوشه‌گیری که به دلیل کرونا گوشه‌ای نشسته است و فقط می‌بیند و می‌خواند فعالیت‌ها را اینگونه می‌بینم ولی باید فعالیت‌ها بیش از این باشد و بستر مناسبی ایجاد شود که امروز از نظر من بستر مناسب و مطلوب فراهم نیست.

در حال حاضر چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای حضور زنان در عرصه انتخاباتی 1400 ریاست جمهوری‌ وجود دارد؟

در مورد حضور زنان نیز باقاطعیت می‌گویم تا بستر بیش از این مهیا نشود، امکان حضور زنان فراهم نخواهد بود، تا جایی که من و شما می‌بینیم چند نفری در این مورد حرف می‌زنند و تا فضا این باشد نمی‌توان قطعا گفت بستر مناسب شده است، چراکه بستر مناسب گستردگی بیشتری می‌خواهد.

برخی مطرح می‌کــنند بــحث‌های اخیر درخصوص احتمال حضور یک زن در انتخابات 1400 بیشتر برای بازار گرمی انتخاباتی است، شما چه ارزیابی دارید؟

طبیعی است که تشویق به شرکت در انتخابات و قصد بالا بردن آرا یک برنامه انتخاباتی است و نمی‌توان از آن فارغ شد و به آن توجه نکرد ولی برای محقق کردن حضور زنان درکاندیداتوری باید تلاش‌هایی بیشتر و گسترده‌تر از این انجام شود. زمان طولانی گذشته است و هنوز برخی حضور زنان را جدی تلقی نمی‌کنند و چون یک شوخی طنز یا تلاشی برای گرم کردن بازار انتخابات است و مدت کوتاهی از آن بهره می‌برند، در نهایت باید جدی‌تر با این مساله برخورد کرد.

زنان در این وادی چگونه می‌توانند به تسریع تحقق این مطالبه کمک کنند؟

من امیدوارم حضور زنان درعرصه انتخابات جدی باشد، امروز شایعاتی از حضور چند شخصیت زن شنیده می‌شود، امیدوارم بهتر از گذشته متوجه شویم که زنان هم باید از حقوق لازم برای حضور در عرصه انتخابات برخوردار باشند و بتوانند در انتخابات‌ها شکوفا شوند، زنان باید مطالبه‌گری کنند تا دیگر در این خصوص گشایشی صورت گیرد.

منبع: آرمان ملی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر