کد خبر: 127312
A

مصباحی مقدم: تورم ناشی از شوک روانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی غیرقابل پیش‌بینی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: در حذف ارز ترجیحی اگر شوک روانی ایجاد شود تورم ناشی از آن غیرقابل پیش‌بینی است اما اگر بدون شوک روانی باشد، حدود هفت درصد تورم ایجاد می‌کند. اکنون روند اقتصادی، حکایت از تورم کاهشی دارد؛ پس بهتر است دولت قدری صبر کند تا مردم این روند کاهشی تورم را حس کنند.

مصباحی مقدم: تورم ناشی از شوک روانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی غیرقابل پیش‌بینی است

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تحلیلگر اقصادی، درباره این موضوع گفت: «اگر مذاکرات به نتیجه برسد حتما اثرات مثبتی بر اقتصاد داخلی پدیدار می‌شود. البته اکنون و در شرایطی که هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده است هم درآمد نفتی ایران افزایش یافته است زیرا نفت اکنون هم به فروش می‌رسد و وقتی ارز وارد کشور شود، نرخش پایین می‌آید اما اینکه اگر مذاکرات به نتیجه برسد در کوتاه‌مدت چه‌قدر نرخ ارز پایین می‌آید، قابل پیش‌بینی نیست».

او ادامه داد: «یکی از نگرانی‌های من این است که نرخ ارز پایین بیاید اما بر کاهش قیمت‌ها اثر نگذارد زیرا کاهش قیمت‌ها سازوکار خودش را دارد و می‌تواند لزوما به نرخ ارز مرتبط نباشد. در اقتصاد می‌گوییم که قیمت‌ها چسبندگی دارند؛ یعنی وقتی بالا می‌روند، دیگر به راحتی پایین نمی‌آیند اما اگر نرخ ارز پایین آید حتما با ثبات قیمت‌ها مواجه می‌شویم».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره اصل نظارت بر قیمت‌ها بیان کرد: «قیمت‌ها همیشه در محدوده‌ای نوسان دارند. به عبارت دیگر یک کالا با کیفیتی واحد در پایین شهر و بالای شهر قیمت‌هایی متفاوت دارد یا قیمت میوه در میدان و مغازه فرق دارد گاهی این تفاوت قیمت‌ها خیلی زیاد می‌شود و دولت حتما باید بر قیمت‌ها نظارت ویژه داشته باشد؛ به‌خصوص کالاهایی که مشمول یارانه دولتی می‌شوند و باید جلوی این نواسات قیمت گرفته شود و این کار از سوی ناظرات وزارت صمت و نهاد زیرمجموعه وزارت دادگستری به نام سازمان تعزیرات باید کنترل شود».

 

مصباحی‌مقدم در پایان درخصوص احتمال حذف ارز ترجیحی گفت: «در اصل ضرورت ارز ترجیحی تردیدی نیست اما چگونگی حذف آن مهم است. من باور دارم مجلس به دولت اجازه حذف ارز ترجیحی را بدهد اما نه یک‌باره، بلکه آرام و به‌تدریج تا تنشی در جامعه ایجاد نکند؛ کمااینکه مجموعه کالاهای مشمول ارز ترجیحی 27 عدد بوده است که اکنون به هفت عدد رسیده است. در حذف ارز ترجیحی اگر شوک روانی ایجاد شود تورم ناشی از آن غیرقابل پیش‌بینی است اما اگر بدون شوک روانی باشد، حدود هفت درصد تورم ایجاد می‌کند. اکنون روند اقتصادی، حکایت از تورم کاهشی دارد؛ پس بهتر است دولت قدری صبر کند تا مردم این روند کاهشی تورم را حس کنند و آن وقت اقدام به برداشتن کامل ارز ترجیحی کند تا شوک روانی ایجاد نشود».

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر