کد خبر: 145219
A

آجیل شب یلدا گران شد/ جدیدترین قیمت پسته و بادام هندی در بازار

در حالی رئیس اتحادیه آجیل اعلام کرده است که قیمت آجیل شب یلدا هنوز تعیین نشده است، این محصول در بازار و توسط آجیل فروشان از ۱۹۹ هزار تومان تا ۴۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

آجیل شب یلدا  گران شد/ جدیدترین قیمت پسته و بادام هندی در بازار

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ با نزدیک شدن به شب یلدا و افزایش تقاضا برای خرید آجیل به ویژه آجیل موسوم به یلدایی این محصول در بازار به قیمت های بسیار متفاوتی عرضه می شود به طوری که حتی بیش از ۱۰۰ درصد نیز اختلاف قیمت دارند؛ البته نمی توان از این موضوع صرف نظر کرد که این محصولات با چه کیفیتی و حتی ترکیب بندی از خشکبار مختلف در بازار عرضه شده است.

بر اساس پیگیری های انجام شده از اتحادیه خشکبار و آجیل با وجود اینکه بیشتر از ۹ روز به شب یلدا باقی نمانده است اما قیمتی برای این محصول تعیین و در اختیار اعضا و فروشندگان این صف در تهران گذاشته نشده است.

غلامرضا خدامی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل در این ارتباط گفت: قیمت آجیل یلدایی هنوز تعیین نشده است اما فردا نرخ این محصول تعیین و به اطلاع اعضا خواهد رسید.

قیمت آجیل یلدایی اقتصادی

بر اساس گزارش فروشنده ای در تهران که عنوان آجیل یلدایی اقتصادی را برای محصول خود انتخاب کرده است این محصول را ۱۹۹ هزار تومان به فروش می رساند که تقریبا مخلوطی از همه آجیل های شور و شیرین شب یلدایی است؛ باید توجه داشت که این فروشنده برخی از آجیل های خود را به صورت با پوست به فروش می رساند.

فروشنده ای دیگر قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا را ۳۹۹ هزار تومان اعلام کرده است و در کنار مغز های آجیلی، میوه های خشک شده نیز وجود دارد.

فروشنده ای نیز آجیل چهار مغز را ۵۷۵ هزار تومان و فروشگاه دیگری نیز این محصول را ۵۲۵ هزار تومان عرضه می کند که شامل سه مغز بادام درختی، بادام هندی و فندق و پسته با پوست است.

تفاوت چشمگیر آجیل یلدا در فروشگاه های مختلف

فروشگاهی در مجیدیه قیمت هر کیلوگرم آجیل چهار مغز شامل پسته، بادام زمینی، بادام درختی و فندوق را ۶۶۰ هزار تومان قیمت گذاری کرده و فروشگاه دیگری در این محله آجیل را با این مشخصات ۵۷۶ هزار تومان قیمت گذاری کرده است. این فروشگاه‌ها آجیل شب یلدا را نیز ۳۷۵ هزار تومان و ۴۱۰ هزار تومان به فروش می رسانند.

فروشگاهی در خیابان ستارخان تهران آجیل شب یلدا را ۳۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رساند و فروشگاه دیگری در این منطقه آجیل شب یلدا را ۴۶۰ هزار تومان قیمت گذاری کرده است.

بنابر  گزارش تسنیم فروشگاه دیگری در محدوده محله راه آهن تهران قیمت هر کیلوگرم آجیل چهار مغز اعلا ( پسته با پوست) را ۵۲۵ هزار تومان قیمت گذاری کرده است؛ قیمت آجیل یلدایی در این محله همچنین در فروشگاه های دیگری با قیمت های ۲۴۲ هزار تومان و ۴۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

طی بررسی میدانی از بازار خشکبار داشته تفاوت قیمت‌ها از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد قابل رصد است. پسته یکی از محصولات خوش خوراک، برای بلندترین شب سال است. این مغز مغذی را می‌توانید از فروشگاه‌های مرکزی شهر با قیمت ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنید در حالی که قیمت آن در ارزان‌ترین فروشگاه‌های مناطق شمالی شهر به ۷۵۰ هزار تومان رسیده است.

هر چه به شب یلدا نزدیک تر می‌شویم نوسان قیمتی بیشتر شده و به سمتی می‌رویم که برخی از خوراکی‌ها برای بخشی از مردم جامعه، لوکس و حتی آرزو شده است. در ادامه تضاد قیمتی به محصولاتی می رسیم که این روزها باید آنها را در دسته کالاهای لاکچری طبقه بندی کنیم. عرض اندام میوه‌هایی همچون توت و موز خشک شده پشت ویترین‌های لوکس با قیمت یک میلیون تومان توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. البته قیمت آنها در بساط دست فروش‌های مثلاً میدان فردوسی به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد. تورم، اقتصاد بیمار قانون عرضه و تقاضا را در جامعه ایرانی بهم ریخته و موضوعاتی همچون تنظیم بازار، نظارت بر قیمت‌ها و… دیگر محلی از اعراب ندارد. شکاف قیمتی می‌رود تا شکاف فرهنگی را در جامعه ایرانی به بلندای خوراک روزمره تا رویایی دست نیافتی نه فقط برای تنقلات که برای بخشی از کالاهای اساسی مردم دامن بزند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر