کد خبر: 149247
A
در بازارهای جهانی؛

قیمت نفت صعودی شد

امروز (شنبه) قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

قیمت نفت صعودی شد

به گزارش دیده بان ایران: قیمت نفت بیش از  2 درصد در روز جمعه افزایش یافت و 8 درصد افزایش هفتگی ثبت کرد. این افزایش قیمت به‌دنبال اطلاعیه روسیه مبنی‌بر کاهش تولید نفت در ماه آینده به‌دنبال اجرایی شدن طرح تعیین سقف قیمت برای نفت خام و سوخت این کشور صورت‌گرفته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 1 دلار و 89 سنت معادل 2.24 درصد افزایش به 86 دلار و 39 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1 دلار و 66 سنت، معادل 2.13 درصد افزایش، 79 دلار و 72 سنت معامله می‌شود.

نفت برنت 8.1 درصد و نفت آمریکا 8.6 درصد افزایش قیمت هفتگی داشته‌اند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد کشورش تولید نفت را در ماه مارس 500 هزار بشکه در روز یعنی حدود 5 درصد تولید فعلی پایین می‌آورد.

کشورهای غربی با اعمال محدودیت‌های مختلف تلاش دارند درآمد نفتی روسیه را برای جنگ با اوکراین مسدود کنند.کاهش تولید روسیه نشان می‌دهد طرح اخیر اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت و همچنین ممنوعیت واردات محصولات نفتی روسیه که از پنجم فوریه اجرایی شده مؤثر بوده‌است.

تحلیلگران قبلاً کاهش 700 تا 900 هزار بشکه‌ای تولید نفت روسیه را در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده بودند، بنابراین به‌نظر می‌رسد بهبود تقاضا در چین عامل تعیین‌کننده در محدوده تجارت نفت باشد.

تولید نفت روسیه در سال گذشته میلادی برخلاف انتظار تغییر چندانی نداشت، اما فروش نفت این کشور با توجه به تحریم‌های جدید سخت‌تر خواهد شد.

طبق گفته برخی نمایندگان اوپک پلاس، این ائتلاف هیچ طرحی پس‌از اعلام کاهش تولید روسیه ندارد.

نگرانی‌های اقتصادی همچنان بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد. تقاضای پایین در چین و ترس از رکود اقتصاد آمریکا قیمت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت در سال‌جاری میلادی را از 98 دلار در هر بشکه تا 92 دلار پایین آورده و تخمین می‌زند قیمت نفت برنت در 2024 به 100 دلار در هر بشکه برسد، درحالی‌که قبلاً 105 دلار در هر بشکه را پیش‌بینی کرده بود.

کشورهای عضو اوپک عقیده دارند بهبود تقاضا در چین پس‌از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی و همچنین نبود سرمایه‌گذاری و تأثیر آن بر محدود شدن رشد عرضه باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد و آن را به 100 دلار در هر بشکه بازمی‌گرداند.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر