کد خبر: 150861
A

فروش خودروهای وارداتی با ایرادات عجیب/ وزارت صمت خود را در حد یک نمایشگاه خودرو پایین آورده است

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به پیش فروش خودروهای وارداتی توسط دولت، گفت: دولت اعلام کرده قصد دارد خودرو وارد کند اما حتی اعلام نکرده چه خودرویی وارد می‌کند. پایه قیمتی خودرو‌های وارداتی نیز مشخص نیست. با این کار، وزارت صمت خود را در حد یک نمایشگاه خودرو پایین آورده است.

فروش خودروهای وارداتی با ایرادات عجیب/ وزارت صمت خود را در حد یک نمایشگاه خودرو پایین آورده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پیش فروش خودرو‌های وارداتی در شرایطی که واردکننده دولت است و زمان عرضه خودرو‌ها نیز مشخص نیست، انتقادات بسیاری را برانگیخته است. جالب اینکه در این پیش فروش، نوع خودرو  و قیمت آن مشخص نیست و زمان واردات آن نیز نامعلوم است.

بر اساس این برنامه، در واقع دولت خود به نمایشگاه خودرو و فروشنده تبدیل شده است و مشخص نیست اگر واردات خودرو با مشکل مواجه شود، مردم باید به کدام نهاد از دست دولت شکایت کنند؟

 پیش‌فروش خودرو‌های خارجی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شده است. البته وزارت صمت ثبت‌نام متقاضیان را مشروط به نداشتن پلاک فعال و عدم انتقال سند تا یک‌ سال آینده کرده است.

در این مرحله از فروش متقاضیان باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشند. شروط مذکور در حالی است که مشخص نیست چه خودرویی از چه برندی و با چه قیمتی قرار است وارد کشور شود و این باعث سردرگمی متقاضیان شده است.

این در شرایطی است که اطلاعات نشان می‌دهد که تعدادی خودرو به صورت قطره‌چکانی وارد شده و تاکنون فقط ثبت‌ سفارش خودرو انجام شده؛ اگرچه وزارت صمت، وعده ورود ۱۰۰ هزار خودرو به کشور را داده است و امکان ثبت نام تا ۱۱ اسفند ماه برای متقاضیان وجود دارد.

عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا

به گفته کارشناسان، عرضه خودروی وارداتی در بورس کالا منجر به ایجاد فرصت برابر برای تمام متقاضیان خرید خودرو می‌شود و راهکار مناسبی برای فروش خودرو‌های وارداتی است.

در این زمینه امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو  گفت: در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، دولت اعلام کرده است که متقاضیان می‌توانند در بورس کالا خودروی وارداتی را خریداری کنند. البته خرید خودروی وارداتی در بورس کالا اقدام درستی است.

وی افزود: عرضه خودروی وارداتی در بورس کالا اقدام هوشمندانه، عاقلانه و عادلانه‌ای است. در واقع راه دیگری برای عرضه خودروی وارداتی وجود ندارد. در بورس کالا نوع کالا مشخص می‌شود، قیمت معلوم شده و بعد از عملیات حراجی قیمت واقعی کشف می‌شود. در شرایط عادی در بازار اطلاعیه منتشر کرده و در جستجوی مشتری بودند.

کاکایی گفت: در شرایط کنونی عرضه خودرو محدود بوده و بازار تشنه عرضه خودرو‌های بیشتر است. از سویی دیگر شک و شبهه فروش خودرو به افراد خاص از میان رفته و فرصت برابر برای خریداری آن وجود دارد. در بورس کالا همه فرصت دارند در حراجی شرکت کنند. عرضه خودرو در بورس کالا شفاف‌ترین و ساده‌ترین راهکار عرضه خودرو است. سازمان بورس کالا ضوابط خاص خود را دارد و کسی نمی‌تواند حقه بزند. ضمانت بانکی و مالی سنگین از واردکننده دریافت می‌کنند و واردکننده‌ای که در آن خودرو عرضه می‌کند، تمام مجوز‌های لازم را دریافت کرده است.

ابهامات فروش خودروهای وارداتی

چالش های پیش فروش خودرو‌های وارداتی

پیش فروش خودرو‌های وارداتی، اما ماجرای دیگری است که انتقاداتی را به همراه داشته است. هنوز خودرویی وارد کشور نشده است، هر روز قیمت ارز افزایش می‌یابد، به پول بلوکه شده باید سود تعلق بگیرد که خلاف تمامی قوانین است. دولت از بانک درخواست کرده به پول بلوکه شده مردم سود تعلق بگیرد و در واقع از این راه تلاش می‌کند کمبود نقدینگی خود را جبران کند.

کاکایی در این‌باره گفت: دولت سامانه‌ای برای پیش ثبت نام خودرو‌های وارداتی راه‌اندازی کرده و متقاضیان باید ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند تا دو ماه بعد خودرو را دریافت کنند. این اقدام برای آن است که دولت در شب عید نقدینگی جمع کند. در وضعیت فعلی دولت موفق نشده به وعده واردات خودرو عمل کند، لذا اکنون در بازار هیجان ایجاد می‌کند و این اقدامی اشتباه است.

این کارشناس خودرو افزود: دولت اعلام کرده قصد دارد خودرو وارد کند اما حتی اعلام نکرده چه خودرویی وارد می‌کند. تنها چیزی که می‌دانیم آن است که کالایی که پیش فروش می‌شود، خودرو است. پایه قیمتی خودرو‌های وارداتی مشخص نیست. اقدام دولت در واقع پرسش‌های بزرگی ایجاد می‌کند که بی پاسخ مانده است. با این کار وزارت صمت خود را در حد یک نمایشگاه خودرو پایین آورده است. این اشتباه بزرگی است که وزارتخانه در سایت خود اقدام به فروش خودرو می‌کند.

کاکایی با بیان اینکه خودروسازان بزرگ دنیا امروز با ایران همکاری نمی‌کنند، گفت: تنها تعداد اندکی از این کمپانی‌ها با واسطه با ایران همکاری می‌کنند. از سویی دیگر اگر دولت به راستی خودرو‌های با کیفیت و مناسبی خریداری کرده بود اینهمه هیجان ایجاد نمی‌کرد. همه چیز در مورد خودرو‌های وارداتی نامشخص و مبهم است. نه تنها نوع کالا مشخص نیست بلکه از کیفیت کالا، گارانتی خودرو و خدمات پس از فروش آن هم اطلاعی نداریم.

وی افزود: مدت‌ها تبلیغات زیادی درباره واردات خودروی کیا انجام شده بود، اما این خودرو امروز در کشور موجود نیست. تنها یک نمایندگی کوشاخودرو در تهران وجود دارد، در صورتی که باید در هر استانی یک نمایندگی برای فروش کیا وجود داشته باشد؛ این یک مثال ساده از عدم شفافیت در واردات خودرو است.

قمار دولت در پیش فروش خودروهای وارداتی

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اظهارات  سخنگوی وزارت صمت که گفته است بانک‌ها باید به ۵۰۰ میلیون تومان پول بلوکه شده مردم در حساب‌های وکالتی سود بپردازند، گفت: این اظهارات در حالی است که در صورت بلوکه شدن پول برای شرکت در قرعه کشی خودرو، سودی به مبلغ بلوکه شده تعلق نمی‌گیرد.

کاکایی به اشاره به نامشخص بودن مبلغ خودروهای وارداتی گفت: ممکن است اکنون بگویند خودرویی که وارد کرده اند یک میلیارد تومان است و بعد از واردات مشخص شود قیمت آن دو میلیارد تومان است. در آن صورت اگر متقاضی پول کافی نداشته باشد، تکلیفش چیست؟ بنده اسم این اقدام را قمار دولت می‌گذارم چرا که اگر خودرو‌های وارداتی مشکلی داشته باشند آبروی دولت می‌رود.

وی در پایان با طرح این سوال که اگر دولت در واردات خودرو تخلف کند مردم باید به چه کسی شکایت کنند؟ بیان کرد: این کار دولت بسیار خطرناک است. در گذشته اگر واردکننده کلاهبرداری می‌کرد به دولت شکایت می‌کردند. اکنون اگر واردات خودرو با مشکل مواجه شود باید از چه کسی شکایت کرد؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر