کد خبر: 150879
A

افزایش قیمت یا کمبود بلیت هواپیما/ چرا ایرلاین ها به فروش بلیت پروازهای خارجی تشویق شدند؟

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، تهیه بلیت هواپیما به یک چالش جدی برای شهروندان تبدیل شده است. بسیاری از ایرلاین‌ها بلیت فروشی خود را متوقف کرده‌اند و یا قیمت بلیت‌ها برخی از پروازها را افزایش داده‌اند. از طرفی شرکت‌های هواپیمایی تحریم‌ها و کمبود قطعات را بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌دانند و از طرفی دیگر وزیر راه و شهرسازی وعده مقابله با شرکت‌های هواپیمایی متخلف را داده است. به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی طی روزهای اخیر به دلیل اینکه می‌توانند قیمت بلیت پروازهای خارجی را بی‌دردسر افزایش دهند، به بلیت فروشی برای پروازهای خارجی روی آورده‌اند.

افزایش قیمت یا کمبود بلیت هواپیما/ چرا ایرلاین ها به فروش بلیت پروازهای خارجی تشویق شدند؟

 به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ این روزها اگر سری به سایت‌های فروش بلیت هواپیما بزنید با عبارت "تکمیل ظرفیت" بسیاری از ایرلاین‌های هوایی مواجه می‌شوید. این روزها حتی اگر ایرلاینی هم بلیتی را به فروش برساند یا قیمت آن بالاست و یا ظرفیت باقی‌مانده صندلی‌های هواپیما آنقدر کم است که شاید کمتر کسی شانس آن را پیدا کند تا بتواند بلیتی تهیه کند.

بلیت هواپیما

طی چند ماه اخیر موضوع قیمت بلیت هواپیما به یکی از چالش‌های مهم شهروندان و شرکت‌های هواپیمایی تبدیل شده است و داستان از جایی شروع شد که بسیاری از ایرلاین‌ها به بهانه افزایش هزینه‌های دلاری، حقوق و دستمزد و دلایل مختلف دیگر، قیمت بلیت را گران کرده بودند که پس از آن سازمان هواپیمایی کشوری و دستگاه‌ای متولی اعلام کردند که هرگونه افزایش قیمتی در بلیت هواپیما تخلف است.

علت کمبود بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی چیست؟

محمد محمدی، رییس سازمان هواپیمایی کشور در واکنش به کمبود بلیت هواپیما گفته است که دلیل آن افزایش تقاضای سفر است. وی همچنین تاکید کرده است که افزایش قیمت بلیت هواپیما هنور در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده، اما به محض تایید آن، افزایش قیمت اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه گفته است که در مسیرهای داخلی نه تنها کاهش پرواز نداشتیم بلکه گاهی افزایش پرواز نیز داشتیم و نسبت به سال گذشته در پروازهای داخلی ۲۰ درصد و در پروازهای خارجی ۲۰۰ درصد افزایش سفر داشته‌اند.

اما مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی علت کمبود بلیت را اقدامات ایرلاین‌ها می‌داند و تاکید کرده است که اگر محرز شود ایرلاین‌‌ها به شهروندان بلیت نمی‌فروشند مجوز آنها لغو خواهد شد.

وی همچنین وعده داد که حداکثر تلاش را انجام می‌دهیم که هزینه‌ در سایر بخش‌های مختلف مانند قطعات یدکی، تسهیلات بانکی، سوخت یارانه‌ای و هزینه‌های فرودگاهی تسهیل شود و هزینه آنها کاهش پیدا کند تا قیمت بلیت نیز روند روند کاهشی را دنبال کند.

روی‌آوردن ایرلاین‌ها به سمت بلیت فروشی برای پروازهای خارجی

اما همانطور که به به نظر می‌رسد بسیاری از ایرلاین‌ها به دلیل ثابت نگه داشتن قیمت بلیت هواپیما، به مردم بلیتی نمی‌فروشند یا اگر هم بفروشند اتفاقا قیمت آن بالاتر از گذشته است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت‌ها در روزهای منتهی با پایان سال و شروع تعطیلات نوروزی، افزایش تقاضا برای سفر در تعطیلات نوروزی و زمین‌گیر بودن بسیاری از ناوگان‌های هوایی کشور است و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تحریم‌ها و کمبود قطعات را دلیل این افزایش قیمت می‌دانند. این روزها با توجه به افزایش نرخ ارز، هزینه شرکت‌های هواپیمایی به شدت افزایش یافته و ادامه کار ایرلاین‌ها منوط به افزایش قیمت بلیت هواپیما شده است و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند بیشتر از این منتظر ابلاغ‌ نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار بمانند. بنابراین به نظر می‌رسد که ایرلاین‌ها برای جبران هزینه‌های خود و با توجه به عدم صدور مجوز برای افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، بلیت فروشی خود را برای پروازهای داخلی متوقف کرده و به فروش بلیت برای پروازهای خارجی روی آورده‌اند. علت این اقدام آن است که چون شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند قیمت بلیت پروازهای خارجی را بدون هیچ گونه دردسری افزایش دهند، اقدام به فروش بلیت اینگونه پروازها انجام می‌دهند تا بتوانند هزینه‌های خود را جبران کنند. به نظر می‌رسد که عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما فقط منجر به روی گردانی ایرلاین‌ها از فروش بلیت پروازهای داخلی و تشویق بیشتر آنها به سمت فروش بلیت پروازهای خارجی با هزینه بیشتر است.

همچنین مسعود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در نشستی خبری اعلام کرده بود که حتی تورم جهانی سبب شده تا هزینه تامین قطعات ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. به عنوان مثال سال گذشته لاستیک هواپیما ۱۲۰۰ دلار خریداری می‌شد که امسال به ۲۷۰۰ دلار رسیده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش تقاضا در ایام منتهی به سال و نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها طبیعی به نظر می‌رسد و ایرلاین‌ها چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت و یا رفتن به سمت فروش بلیت‌های خارجی ندارند.

اما باید دید در جلسه‌ای که قرار است ایرلاین‌ها با وزیر راه و شهرسازی داشته باشند چه اقداماتی در نظر گرفته می‌شود و آیا افزایش قیمت بلیت هواپیما تصویب می‌شود و یا شهروندان برای خرید بلیت در ایام نوروز به دردسر خواهند افتاد؟

منبع: اقتصادآنلاین

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر