کد خبر: 151077
A

مدیرعامل اتحادیه دامداران عشایری: قیمت ۴۲۰ هزار تومان برای گوشت منطقی است

فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران گفت: اگر امروز دام زنده را کیلویی ۱۶۵ هزار تومان خریداری کنید با ضریب تبدیل ۲.۳ دام به گوشت، عدد ۳۷۹هزار تومان به دست می آید. این دام وقتی کشتار و عرضه می شود نیز ۱۰ درصد به آن اضافه می شود و به حدود ۴۲۰ هزار تومان می رسد که عدد منطقی است و اگر بیش از این مقدار شود نشان دهنده فاصله زیاد تولید تا مصرف یا حضور دلال ها است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران عشایری: قیمت ۴۲۰ هزار تومان برای گوشت منطقی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران می گوید قیمت گوشت از ۵ سال گذشته تاکنون در مقایسه با مرغ، تخم مرغ و ماهی رشد بیشتری نداشته است و این افزایش قیمت طبیعی است و اگر نباشد تولید از مسیر خارج می شود.

فضل خرم اظهار کرد: با افزایش قیمت نهاده های دامی توان دامداران برای ادامه تولید کاهش یافته است و از طرف دیگر عدم رغبت خرید گوشت هم باعث شده که تولیدکننده ها در ضرر و زیان باشند.

وی ادامه داد:پیشنهاد کردیم دولت دام داخلی را در ابتدای سال خریداری و برای سه ماهه زمستان گوشت ذخیره‌سازی کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران متحرک ایران اضافه کرد: با نگاهی به قیمت مواد پروتئینی و رشد آنها از ۵ سال گذشته تاکنون متوجه می شویم که قیمت گوشت قرمز علیرغم افزایش قیمت شدید در سه ماه گذشته در مقایسه با سایر محصولات پروتئینی در این بازه ۵ ساله رشد بیشتری نکرده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت می توان گفت این افزایش روند طبیعی داشته ولی اینکه آیا مردم توان خرید دارند یا خیر موضوع دیگری است. به عبارت دیگر اگر این روند ادامه پیدا کند تولید گوشت خواهیم داشت و اگر قیمت آن را به اجبار پایین بیاوریم تولید از ریل خارج خواهد شد.

خرم در ادامه گفت: اگر امروز دام زنده را کیلویی ۱۶۵ هزار تومان خریداری کنید با ضریب تبدیل ۲.۳ دام به گوشت، عدد ۳۷۹هزار تومان به دست می آید. این دام وقتی کشتار و عرضه می شود نیز ۱۰ درصد به آن اضافه می شود و به حدود ۴۲۰ هزار تومان می رسد که عدد منطقی است و اگر بیش از این مقدار شود نشان دهنده فاصله زیاد تولید تا مصرف یا حضور دلال ها است.

وی در پاسخ به اینکه گفته می شود افزایش قاچاق دام منجر به کمبود دام و گرانی گوشت شده است و آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟ گفت: آنقدر نمی‌تواند باشد، ولی تاثیر خود را دارد. عددی از قاچاق در دست نیست که آن را تحلیل کنیم ولی بایستی کاری کنیم که ارزش پولمان حفظ شود تا قاچاق سودی نداشته باشد و این اتفاق رخ ندهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر