کد خبر: 151543
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

رئیس انجمن‌های راهنمایان گردشگری: مجموعه‌های گردشگری وظیفه تذکر رعایت به حجاب را ندارند/به ماموران انتظامی نباید اجازه ورود و تذکر به مجموعه‌های گردشگری داده شود/زور پلیس به خیابان نمی‌رسد، به سراغ مجموعه‌های گردشگری می‌روند

حاجی سعید رئیس انجمن راهنمایان گردشگری در واکنش به پلمب مجموعه‌های گردشگری به دیده‌بان ایران گفت: یکبار دیگر باید بررسی کنیم و ببینیم گردشگری را می‌خواهیم یا نه. اینکه ما صرفا به حجاب گردشگر تکیه کنیم، در حالی که مردم با همان پوششی که در خیابان‌ها قدم می‌زنند به مجموعه‌های گردشگری هم مراجعه می‌کنند، نتایج خوبی برای صنعت گردشگری به دنبال ندارد. اگر یک مجموعه با گردشگری که به عنوان مهمان وارد شده برخورد کند، دیگر به آنجا مراجعه نمی‌کند.

رئیس انجمن‌های راهنمایان گردشگری: مجموعه‌های گردشگری وظیفه تذکر رعایت به حجاب را ندارند/به ماموران انتظامی نباید اجازه ورود و تذکر به مجموعه‌های گردشگری داده شود/زور پلیس به خیابان نمی‌رسد، به سراغ مجموعه‌های گردشگری می‌روند

به گزارش سایت دیده بان ایران: اتفاقاتی که در اواخر تابستان امسال به دنبال مرگ مهساامینی رخ داد، منجر به «نه» گفتن زنان به حجاب اجباری شد. حال زنانی که روسری از سر برداشته و در شهر قدم می‌زنند، نمایندگان مجلس را به تکاپو انداخته است تا برای «کشف حجاب و برهنگی» در اماکن عمومی و فضای مجازی مجازات تعیین شود. اکنون در حالی که کمتر از یک هفته به آغاز تعطیلات نوروزی و شروع سفرها مانده است، اماکن به جان مکان‌ها و مجتمع‌های گردشگری افتاده و به صورت دومینووار، آ‌ن‌ها را به دلیل «عدم رعایت حجاب» پلمب کرده است. سرای عامری‌ها، اکوکمپ متین‌آباد و پارک طبیعت‌گردی در کویر یزد از جمله این اماکن گردشگری است که در این هفته به دلیل مسئله حجاب پلمب شده‌اند.

مسئله رعایت حجاب که پیشتر مشکلی برای جذب گردشگران به داخل کشور بود، حال برای گردشگران داخلی و بالطبع هتل‌ها و اقامتگاه‌ها هم مسئله ساز شده است. محسن حاجی سعید، رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور، درباره پلمب مجموعه های گردشگری به سایت دیده‌بان ایران گفت: «مقوله پلمب هتل‌ها، بومگردی‌ها و به طور کلی تاسیسات گردشگری دارد تبدیل به بحران اساسی در صنعت گردشگری می‌شود. بدین معنا که با برخوردهای غیراصولی که با پدیده‌های گردشگری می‌شود، صاحبان مجموعه‌ها از اینکه حتی به گردشگر خارجی تکیه کنند، ناامید شده‌اند.»

حاجی سعید

هرچه فضا را تنگ‌تر کنیم، مردم پولشان را برای تفریح از کشور خارج می‌کنند

رییس انجمن راهنمایان گردشگری در ادامه به سایت دیده بان ایران گفت: «موضوعی که لازم است ارکان نظام درموردش فکر و تصمیم‌گیری کنند این است که گردشگری به هر ترتیب اتفاق می‌افتد؛ هرچه محدودیت‌هایمان را در کشور بیشتر کنیم، تصمیم مردم این می‌شود که پولشان را بردارند و در کشور دیگری خرج کنند. بنابراین تنگ‌تر کردن فضا منجر به اجرای اصول مورد نظر برخی از افراد در مراجع تصمیم‌گیری نمی‌شود بلکه وضعیت را بدتر می‌کند.»

حاجی‌سعید درباره تبعات این تصمیمات بیان کرد: «در این شرایط دو اتفاق می‌افتد؛ هم مردم پول‌شان را برای تفریح از کشور خارج می‌کنند و هم سرمایه‌داران نسبت به سرمایه‌گذاری بی‌انگیزه می‌شوند. این مشکل اساسی است و بحرانی را در صنعت گردشگری ایجاد کرده است.»

مجموعه‌های گردشگری وظیفه‌ تذکر رعایت حجاب ندارند

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مجموعه‌های گردشگری وظیفه تذکر رعایت حجاب دارند، گفت: «مجموعه‌های گردشگری وظیفه‌ای ندارند که درمورد حجاب مهمان‌شان تذکر دهند. مهمانی که وارد مجموعه اقامتی شده مثل مهمانی است که وارد یک خانه شده و آن مجموعه مانند خانه دومش محسوب می‌شود و باید احساس راحتی کند. بنابراین اگر در هتل‌ها با گردشگر برخورد کنند، نسبت به آن مجموعه، آن شهر و آن مقصد واکنش نشان می‌دهد و طبیعتا ممکن است در مدت طولانی، مردم از سفر به آن مقصد دلزده می‌شوند. کماینکه این اتفاق دارد برای کاشان می‌افتد و برخی از تورها در حال تغییر مسیر سفرشان هستند. این مسائل، مسائل کمی نیست.»

رئیس جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری به دیده بان ایران گفت: «نباید به سرمایه‌دارانی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کسانی که سه سال بیکاری مطلق را تحمل کرده‌اند، از پشت خنجر بزنیم و به نوعی دوباره درگیر بحران جدیدی بکنیم. وزارت گردشگری باید با کسانی که بدون اجازه میراث فرهنگی این پلمب را انجام داده‌اند و با کسانی که این برخورد قهری را داشته‌اند، برخورد کنند. البته در بخشی از کشور هم مجموعه‌هایی برخلاف رویه و بدون دریافت مجوز شروع به فعالیت کرده بودند که پلمب شدند اما موضوعش با برخورد امران به معروف و ناهیان از منکر مجزاست و نباید کنار هم گذاشته شود.»

زور پلیس به خیابان نمی‌رسد، به سراغ مجموعه‌های گردشگری می‌روند

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: «یکبار دیگر باید بررسی کنیم و ببینیم گردشگری را می‌خواهیم یا نه. اینکه ما صرفا به حجاب گردشگر تکیه کنیم، در حالی که مردم با همان پوششی که در خیابان‌ها قدم می‌زنند به مجموعه‌های گردشگری هم مراجعه می‌کنند، نتایج خوبی برای صنعت گردشگری به دنبال ندارد. اگر یک مجموعه با گردشگری که به عنوان مهمان وارد شده برخورد کند، دیگر به آنجا مراجعه نمی‌کند.»

حاجی سعید در پایان تاکید کرد: «باید تصمیم‌گیری شود که به ماموران انتظامی اجازه ورود و تذکر به مجموعه‌های گردشگری داده نشود. از مجموعه‌های گردشگری در این زمینه باید حفاظت و حمایت شود و نگرش به این مجموعه‌ها باید متفاوت باشد. امروزه وقتی زور پلیس یا نهادهای متولی امور فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر، به جامعه در خیابان نمی‌رسد به سراغ تاسیسات گردشگری می‌روند. نجابت گردشگری اندازه دارد و به نظرم گردشگری دارد هزینه نجابتش را می‌دهد. شاید کم کم نهادهای گردشگری دست به تحصن گسترده بزنند. چراکه اینها مسائل کمی نیست و هر روز باید یک بحران جدیدی را تحمل کنند. به محض اینکه گردشگری کمی رونق می‌گیرد، دوباره به آن‌ها حمله می‌کنند.»

منبع: سایت دیده بان ایران- هلیا برزویی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر