کد خبر: 157477
A

رویترز: صادرات نفت ایران به بالاترین حد در ۵ سال اخیر رسید

رویترز به نقل از کارشناسان، داده‌های کشتیرانی، و یک منبع آگاه گفت که به رغم تحریم‌های ایالات متحده صادرات نفت خام و تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسیده است.

رویترز: صادرات نفت ایران به بالاترین حد در ۵ سال اخیر رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رویترز به نقل از کارشناسان، داده‌های کشتیرانی، و یک منبع آگاه گفت که به رغم تحریم‌های ایالات متحده صادرات نفت خام و تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسیده است.

بنا بر این گزارش، صادرات نفت ایران از زمانی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق برجام خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط با آن احیا کرد، محدود شده است. اما میزان صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری جو بایدن افزایش یافته است.

بر اساس گزارش موسسه «کپلر»، که داده‌های نقل و انتقال نفت را رصد می‌کند، صادرات نفت خام ایران در ماه می از ۱.۵ میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین نرخ ماهانه از سال ۲۰۱۸ است. تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۸، قبل از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.

ایران در ماه مه اعلام کرد که تولید نفت خود را به بالای ۳ میلیون بشکه در روز رسانده است. بر اساس ارقام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، این میزان حدود ۳ درصد از عرضه جهانی است و بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ خواهد بود. یک منبع آگاه به رویترز در اوایل این ماه گفت که تولید هنوز در این سطح است.

آژانس بین المللی انرژی نیز تولید نفت ایران در ماه مه را نزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرد که نزدیک به رقمی است که جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرده است.

افزایش صادرات نفت ایران در حالی اتفاق می‌افتد که اوپک پلاس – شامل اوپک، روسیه، و سایر متحدانش – تولید خود را برای حمایت از بازار نفت کاهش می‌دهد. انتظار کاهش تقاضا در نتیجه ضعف اقتصادی سبب کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.

سارا وخشوری، بنیان‌گذار و رئیس شرکت مشاوره انرژی «اس‌وی‌بی» در واشنگتن، در باره افزایش صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها گفت: «تحریم‌ها وجود دارند، اما شاید به طور کامل اجرا یا نظارت نمی‌شوند.»

او در عین حال تاکید کرد: «این حجم از عرضه نفت در بازار سیاه صورت می‌گیرد که هیچ شفافیتی ندارد و بنابراین در داده‌های رسمی عرضه و صادرات جهانی منعکس نمی‌شوند.»

به گفته تحلیلگران و داده‌های حمل و نقل، چین بزرگترین مشتری نفت ایران است و بخشی هم به سوریه و ونزوئلا می‌رسد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر