کد خبر: 68924
A
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی:

وجوه در اختیار سران قوا نظارت‌پذیرتر شود/ رئیسی اصلاح حساب‌های قوه قضاییه را آغاز کرده است

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، گفت: وجوهی در اختیار رؤسای سه قوه، یعنی قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه، قرار دارد که هرچه این وجوه نظارت‌پذیرتر باشد، بهتر است.

وجوه در اختیار سران قوا نظارت‌پذیرتر شود/ رئیسی اصلاح حساب‌های قوه قضاییه را آغاز کرده است

به گزارش دیده بان ایران، حمیدرضا فولادگر، نماینده شاهین‌شهر و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، با تاکید بر لزوم اصلاح بودجه،‌ گفت: مجلس و دولت به‌ ضرورت اصلاح بودجه رسیده‌اند و رهبر انقلاب هم چند ماه پیش در این‌باره تکلیف کردند. بنابراین شرایط اصلاح بودجه فراهم است و اصلاح بودجه قابلیت اجرا پیدا کرده، اما صحبت‌ها و جلساتی که گذاشته می‌شود باید زودتر به مرحله تصمیم‌گیری برسد.

 

او ادامه داد: بخشی از اصلاح بودجه در اختیار دولت است، از جمله تدوین لایحه بودجه و ارسال بودجه به مجلس؛ در مجلس هم مراحل بررسی بودجه انجام می‌شود، لایحه به‌ صورت قانون درمی‌آید و دولت باید آن را اجرا کند. بخشی از بودجه را هم می‌خواهند به شورای هماهنگی سه قوه ببرند و از اختیارات موقت آن شورا استفاده کنند.

 

این نماینده مجلس با اشاره به اصلاحاتی که قرار است در لایحه بودجه انجام شود، عنوان کرد: بخشی از اصلاحات بودجه هم احتمالاً با قانون اساسی مغایرت دارد؛ مثلاً 2 ساله کردن یا اینکه بودجه شرکت‌های دولتی را از کل بودجه جدا کنند، این موارد با قانون اساسی مغایرت‌های ظاهری دارد که باید بررسی شود.

 

فولادگر اضافه کرد: به دلیل ساختار پرایراد بودجه‌ای به‌ ضرورت لزوم اصلاح بودجه رسیده‌ایم. دوسوم بودجه مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی است که خیلی بررسی نمی‌شود.

 

او به ایرادات بودجه اشاره کرد و گفت: بودجه همچنان دولت‌محور و نفت‌محور است. بودجه عملیاتی و انعطاف‌پذیر نیست و از ابتدای تدوین بودجه، کسری آن قابل پیش‌بینی است، اما در ساختار بودجه پیش‌بینی نمی‌شود.

 

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس درباره احتمال تغییر تنخواه‌های رؤسای قوا در فرایند اصلاح بودجه، گفت: وجوهی در اختیار رؤسای سه قوه، یعنی قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه، قرار دارد که هرچه این وجوه نظارت‌پذیرتر باشد، بهتر است.

 

فولادگر گفت: در جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه داشتیم ایشان گفتند اصلاح حساب‌هایی را که در اختیار رئیس قوه بوده، شروع کرده‌اند. هرچه حساب‌ها شفاف‌تر و روشن‌تر باشد، بهتر است. در تمام دنیا تا یک حدی به مسئولان اختیاراتی داده می‌شود، اما این حد هم باید قانونی داشته باشد.

 

او در پایان گفت: البته اصلاح وجوه در اختیار سران قوا جزو مفاد اصلاح بودجه نیست، اما اگر این موارد هم دیده شود، موجب انضباط‌پذیری بودجه می‌شود. هرچه بودجه شفاف‌تر باشد، انضباط‌پذیرتر است./ اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر