کد خبر: 96096
A

آلبرت بغزیان: چند بار در ماه باید قیمت لبنیات افزایش پیدا کند؟

یک اقتصاددان: درصورتی که مذاکره ای صورت گیرد و توافقی برای بازگشت به برجام به وجود آید دو مورد مطرح است: اول بحث برداشتن تحریم‌هایی که صادرات نفت و واردات برخی کالاهایی که نیاز اساسی بخش‌های اقتصادی کشور بود را محدود می کرد و دوم انتقال پول که به عضویت در FATF و پذیرفتن کنوانسیون‌های مربوطه‌ آن برمی گردد.

آلبرت بغزیان: چند بار در ماه باید قیمت لبنیات افزایش پیدا کند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ آلبرت بغزیان در رابطه با فرصت های ایجاد شده برای ایران در صورت بازگشت آمریکا به برجام گفت: باید بتوانیم از گشایش‌هایی که با بازگشت آمریکا به برجام برای ما به وجود می‌آید، استفاده کنیم. در این صورت می‌توان گفت که از فرصت‌های پیش آمده به نفع خودمان استفاده کرده‌ایم وگرنه تهدیدی بیش نخواهد بود. حالا این فرصت ها چیست؟ درصورتی که مذاکره ای صورت گیرد و توافقی برای بازگشت به برجام به وجود آید دو مورد مطرح است: اول بحث برداشتن تحریم‌هایی که صادرات نفت و واردات برخی کالاهایی که نیاز اساسی بخش‌های اقتصادی کشور بود را محدود می کرد و دوم انتقال پول که به عضویت در FATF و پذیرفتن کنوانسیون‌های مربوطه‌ آن برمی گردد.

 

باید بتوانیم اقتصاد کشور را از منابع مالی‌ای که در جریان توافق به دست می آید مدیریت کنیم

او ادامه داد: بنابراین از این جهت یک بخشی از این فرصت ها به ما برمی گردد و اینکه بتوانیم اقتصاد کشور را با منابع مالی‌ای که در جریان توافق به دست می‌آوریم، مدیریت کنیم. یعنی پول نفت برگردد و سازمان برنامه و بودجه تخصیص دهد و بانک مرکزی مدیریت کند و این روند به سمت جبران رکود و یا رشد اقتصادی پیش رود. اما بخشی از این فرصت ها نیز به خارجی‌ها برمی گردد. یعنی بازگشت شرکت هایی که برای ما تکنولوژی یا منابع می آوردند و یا با آنها تولید مشترک داشتیم. که این موضوع برمی گردد به اینکه چقدرمی توانیم این اطمینان را به شرکت های خارجی دهیم که ایران کشور امنی برای سرمایه ‌گذاری است و در صورت سرمایه‌گذاری مشمول تحریم‌های ایالات متحده نمی شوند. در این صورت فرصت هایی برای سرمایه گذاری خارجی و فرصت هایی برای کاهش جبران تولید کاهش یافته اقتصاد کشور، از خودروسازی گرفته تا بخش های دیگر، می توان متصور شد.

بغزیان در رابطه با تاثیر روی کار آمدن بایدن در آمریکا و افزایش مبادلات ایران با کشورهای دیگر گفت: ترامپ مشکل داشت. یعنی سیاست آمریکا در زمان ترامپ به نوعی به خودکامگی و خودخواهی ترامپ برمی گشت. بنابراین خروج از پیمان های بین المللی، منطقه ای، آب و هوایی و تحریم کردن کشورهایی که در برجام حضور داشتند و حتی در مبادلاتشان با آمریکا دچار تغییراتی در نرخ تعرفه شدند مثل چین، خب این مشکلات با روی کارآمدن ترامپ تشدید شد. بنابراین می توان امیدوار بود که با روی کارآمدن بایدن این موارد مورد بازنگری قرار گیرد و تغییراتی در آثار سوئی که بر اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی و در نهایت اقتصاد کشورهایی مثل ما گذاشت، رخ دهد.

 

از فرصتی که در برجام برایمان ایجاد شد استفاده نکردیم

این استاد دانشگاه گفت: فرض می کنیم که آنها به شعاری که دادند عمل می کنند ولی اینکه ما چقدر می‌توانیم از این وضعیت برای خودمان فرصت ایجاد کنیم مهم است. آنها که نمی‌آیند به ما امتیاز بدهند ما باید از آنها امتیاز بگیریم و این مورد به توانایی دیپلماسی ما برمی گردد. از طرفی ما از فرصتی که در برجام برای ما ایجاد شد استفاده نکردیم.

او افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، ما می توانستیم اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم که در صورت لغو برجام، کشور بتواند با وجود تحریم ها، تاب بیاورد اما در عمل دیدیم این گونه نشد. تورم، نرخ ارز و رشد قیمت ها همه ناشی از این قضیه بود و البته مدیریت غیر بهینه‌ بازار، که تا همین الآن هم نمی توانیم آن را سامان دهی کنیم که این ها همه به خودمان برمی گردد.

 

وضعیت نسبت به دوره ترامپ بهتر خواهد شد

آلبرت بغزیان در رابطه با موانعی که بر سر راه تجارت ایران وجود دارد، گفت: در حال حاضر مانع مهم ما برجام و تحریم های آمریکا است، فروش نفت، برگرداندن ارز و واردات مواد اولیه یا قطعات لازم برای بخش صنعت، مشکلات پیش روی ما است. که با تغییری که در ریاست جمهوری آمریکا روی داد احتمال سبک تر شدن این مشکلات وجود دارد. البته این ها به آینده ربط دارد اما مسلما وضعیت ما نسبت به زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود بهتر خواهد شد. مگر اینکه ما خودمان نخواهیم از این فرصت استفاده کنیم.

این اقتصاددان در رابطه با ماندن ایران در لیست سیاه FATF گفت: قضیه‌ FATF جدا است و مستقیما به بحث تحریم ها برنمی گردد. در واقع آنها برای راهبردی تر شدن بحث تحریم ها، ایران را مجبور به عضویت در FATF کردند و من فکر می کنم مهلت‌هایی به ایران داده می شود که بتواند در شرایطی عضویت را بپذیرد. مشکل پذیرش FATF در واقع مبهم بودن اثرات عضویت آن برای مجمع تشخیص و شورای نگهبان است و دولت موافقت خود را در این رابطه اعلام کرد است. مقام معظم رهبری هم این موضوع را به نظر مجلس، دولت و مجمع تشخیص سپردند.

 

بانک مرکزی اراده لازم برای کاهش نرخ ارز را ندارد

آلبرت بغزیان در رابطه با تداومی بودن روند کاهش قیمت ها با روی کار آمدن بایدن گفت: بانک مرکزی تصمیم گیرنده‌ اصلی است. اگر اراده داشته باشد می تواند قیمت ها را کاهش دهد در غیر این صورت قیمت ها کاهش پیدا نمی کند. اینکه پول های بلوکه شده‌ ایران آزاد شود و  ذخایر ارزی ما بابت فروش نفت افزایش پیدا کند یک بحث است، آنکه بانک مرکزی بخواهد نرخ ارز را کاهش دهد یا نه، بحث دیگری است.  الآن در واقع از ۴ هزار و ۲۰۰ به ۱۱هزار و ۵۰۰ بردن نرخ ارز در بودجه نشان داده که خواهان این قضیه نیست.

وی بیان کرد: اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند بهانه ای برای افزایش قیمت بعضی اجناس نخواهد بود. باید این قیمت ها کاهش پیدا کند. چطور وقتی نرخ ارز بالا می رفت، افزایش قیمت ها لحظه ای شده بود. حالا وقتی نرخ ارز پایین می آید در برابر کاهش قیمت مقاومت می شود اما اگر مطمئن شوند که این کاهش نرخ مستمر است آن وقت قیمت ها هم کاهش پیدا می کند.

 

خودروسازان دیگر مصوبه های خود را به سمت کاهش قیمت بر نمی گردانند

واردات خودرو الان با ارز فعلی هم قیمتش این اندازه نخواهد بود که در بازار است. قیمت تمام شده‌ پراید با توجه به تورم این شده است اما اگر آن کاهش پیدا کند و هزینه تولید پایین بیاید باید تولید کننده هم کاهش قیمت دهد اما عملا خودروسازان مصوبه های خود را دیگر به سمت کاهش قیمت بر نمی گردانند. این اراده بانک مرکزی را می خواهد که با کاهش قیمت نرخ ارز و حفظ  آن، نگرانی‌ِ بازار را از افزایش دوباره نرخ ارز کاهش داده تا قیمت ها کاهش پیدا کنند.

این اقتصاددان در رابطه با چشم انداز آینده اقتصادی ایران گفت: باید امیدوار باشیم. ببینید مسائل بین المللی و مسائل داخلی امیدوارم بودن به وضعیت اقتصاد را مشروط می کند. فرض کنیم اگر ترامپ همچنان روی کار بود، نسبت به آینده جوری دیگری باید نگاه می کردیم اما الآن امید به بهبود وضعیت وجود دارد و همانطور که قبلا گفتم این موضوع  به اراده‌ی داخلی برمی گردد.

 

چند بار در ماه باید قیمت لبنیات افزایش پیدا کند؟

بغزیان گفت: مگر چند بار در ماه باید قیمت لبنیات افزایش پیدا کند؟ چند بار باید نرخ ارز تغییرات آنچنانی پیدا کند؟ یک بار ارز به ۳۲ تومن رسید که همه، قیمت ها را با آن تنظیم کردند. وقتی قیمت ارز به  ۲۵ و ۲۴ تومن برسد باز هم باید قیمتها افزایش پیدا کند؟! این ها باید منطقی شوند. شما ببینید افزایش قیمت مرغ مشکلی نیست که در بحث کلان مطرح شود الآن طوری شده است که مسئولان ارشد و هیئت دولت در مورد آن صحبت می کنند، دلیل این چیست؟

وی در پایان افزود: اینکه می گویند قیمت مرغ کاهش پیدا کرد یعنی چی؟ یعنی می خواهیم مرغ وارد کنیم، یا مرغ ارزان در اختیار مردم قرار دهیم و یا مرغ‌داری ها را مجاب کنیم که بخواهند تولیدات خود را وارد بازار کنند. حالا چون الآن می توانند مرغ خود را در سردخانه نگه دارند دارند، قطره چکانی مرغ وارد بازار می کنند یا نه مسئله‌ دیگری است؟ گروه تفحص و تحقیق می توانند این را بررسی کنند و ببینند چه اتفاقی دقیقا در انبارها و بحث تولید می گذرد؟ چه کسی دارد درست می گوید؟ دولت باید این موارد را نظارت کند تا با افزایش غیر منطقی قیمت اجناس مواجه نشویم و حتی برخی قیمتها که به دلیل کمبود ارز و یا نرخ ارز بالا، افزایش داشته اند، کاهش پیدا کند.

منبع: صبح ما

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر