رپورتاژ آگهی چیست و مفهوم رپورتاژ خبری به چه معناست
با افزایش رقابت در عرصه کسبوکارها، استفاده از رپورتاژ آگهی بهعنوان یک روش مؤثر برای جذب مشتریان جدید، افزایش آگاهی از برند (Brand awareness) و بهبود سئوی خارجی مورد توجه قرار گرفته است. رپورتاژ که در گذشته بیشتر شامل انتشار مقالات تبلیغاتی در نشریات مکتوب مانند مجلات و روزنامهها بود، اکنون به سمت رسانههای دیجیتال مانند وبسایتهای خبری بزرگ و پلتفرمهای آنلاین گسترش یافته است.

به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ با افزایش رقابت در عرصه کسبوکارها، استفاده از رپورتاژ آگهی بهعنوان یک روش مؤثر برای جذب مشتریان جدید، افزایش آگاهی از برند (Brand awareness) و بهبود سئوی خارجی مورد توجه قرار گرفته است. رپورتاژ که در گذشته بیشتر شامل انتشار مقالات تبلیغاتی در نشریات مکتوب مانند مجلات و روزنامهها بود، اکنون به سمت رسانههای دیجیتال مانند وبسایتهای خبری بزرگ و پلتفرمهای آنلاین گسترش یافته است.
این تغییر مدیوم از رسانههای سنتی به دیجیتال، امکان دسترسی سریعتر و گستردهتر به مخاطبان را فراهم آورده و به کسبوکارها اجازه میدهد تا تأثیر بهسزایی در بازارهای هدف خود ایجاد کنند. در این مطلب قصد داریم تا به شکل کامل شما را با مفهوم ریپورتاژ آگهی آشنا کرده و به سوالات اساسی در این مورد پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.
رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی (Reportage) به معنای انتشار محتوایی تبلیغاتی اما کاربردی در سایتها و رسانهها با هدف اطلاع رسانی، رفع نیاز کاربران، معرفی محصول یا خدمات و همچنین دریافت لینک دائمی است که باعث افزایش آگاهی از برند و بهبود رتبههای سایتتان میشود. رپورتاژ آگهی درواقع از زبان فرانسوی گرفته شده و به معنای گزارش تبلیغاتی است. این کلمه در زبان انگلیسی با عنوان (Advertorial) نیز شناخته میشود.
در این محتوا شما باید خدماتی که برندتان ارائه میدهد را به بهترین شکل برجسته کنید تا در کاربر احساس نیاز برای دریافت این خدمات ایجاد شود؛ با قراردادن لینک در محتوای ریپورتاژ میتوانید کاربران زیادی را به سمت سایت خود روانه و از دید گوگل نیز به اعتبار بیشتری دست پیدا کنید. با یک مثال شروع میکنیم: شما مالک یک فروشگاه اینترنتی هستید که به تازگی فعالیتتان را در بستر وب آغاز کردهاید و قصد دارید تا در حوزه کاری خودتان به رتبههای برتر گوگل برسید. بدین منظور رپورتاژ خبری خودتان را در یک سایت با اعتبار دامنه بالا منتشر میکنید.
گوگل از فاکتورهای مختلفی برای رتبهبندی صفحه نتایج (SERP) استفاده میکند؛ یکی از این فاکتورها که اهمیت زیادی دارد اعتبار دامنه سایت است. حال شما از یک سایت با اعتبار دامنه بالا لینک گرفتهاید. این لینک به واسطه درج رپورتاژ شما در آن سایت دریافت شده است. این موضوع به گوگل میگوید که یک سایت با اعتبار دامنه بالا شما را تایید کرده و به سایتتان لینک داده است؛ بنابراین از نظر گوگل سایتتان یکی از فاکتورهای مهم را دارد و در نتیجه وبسایت شما به رتبههای برتر گوگل خواهد رسید.
نظم در انتشار محتوا و دریافت لینکهای قدرتمند از رسانههای معتبر منجربه افزایش اعتبار دامنه سایت میشود. بهترین روش برای دریافت لینک به صورت طبیعی از سایتهای مختلف خرید رپورتاژ آگهی است. پس از دریافت لینک از رسانههای مختلف، گوگل به این نتیجه میرسد که سایتتان در زمینه مدنظر میتواند مرجع مطمئنی باشد و به همین دلیل رتبه شما را در صفحه نتایج بهبود میبخشد.
مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟
مزایای رپورتاژ آگهی جنبههای مختلفی از کسبوکار را تحتالشعاع قرار میدهد؛ از آگاهیرسانی تا جذب مشتری و امکان درآمدزایی. بهطور دقیق این مزایا شامل:
- ایجاد آگاهی از برند
- قیمت مناسب نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی
- بهبود رتبههای سایت
- بهبود و افزایش نرخ تبدیل
- امکان کسب درآمد برای سایتهای ناشر
- دائمی بودن این نوع از تبلیغات
همانطور که اشاره شد، انتشار رپرتاژ آگهی هم برای ناشر و هم برای سفارشدهنده، مزیتهای قابل توجهی دارد. در ادامه، هر یک از این مزایا را به تفصیل مورد بررسی قرار میدهیم.
مزیت برتر رپورتاژ آگهی، آگاهی از برند
Brand Awareness اولین مزیت رپرتاژ آگهی است. رپرتاژ در قالب یک مقاله یا محتوای تصویری، برند شما را به مخاطبان معرفی میکند. با تداوم این کار و انتشار چندین رپورتاژ در یک یا چند رسانه، برندتان را به مخاطبان یادآور میشوید و به این شکل خودتان را در ذهن آنها ماندگار میکنید. همچنین رپورتاژ آگهی توسط برجسته کردن مزایای محصولات و خدمات، اعتبار برند را در ذهن مخاطبان برجسته میسازد.
مزیت رقابتی رپورتاژ خبری؛ قیمت پایین
انتشار رپرتاژ در وبسایتها هزینه بسیار کمتری نسبت به تبلیغات بیلبورد و آگهی در رادیو و تلویزیون دارد. هزینه انتشار رپرتاژ آگهی تنها شامل نوشتن متن یا ساخت تصاویر و دستمزد رسانه میشود که به مراتب هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی بهدنبال دارد.
بهبود رتبه سایت
انتشار ریپورتاژ منجربه بهبود رتبه کلمات کلیدی در گوگل میشود. اگر متن رپورتاژتان مفید باشد و نکات سئو محتوا را در آن رعایت کنید بهسرعت مخاطبان زیادی به سمت سایتتان سرازیر میشوند. همچنین از آنجاییکه از یک سایت معتبر و پر بازدید لینک گرفتهاید رتبه سایتتان نیز افزایش مییابد؛ زیرا گوگل به سایتهایی که مخاطبان زیادی دارند اعتبار بیشتری میدهد. رسانه موردنظر با درج لینک سایتتان به گوگل میگوید که سایتتان نیز اعتبار بالایی دارد.
ماندگاری دائمی
رپورتاژ شما در هر سایتی که منتشر شود بهطور دائم در آن باقی میماند. این موضوع میتواند به نفع شما باشد؛ زیرا مخاطبان پلتفرم بهصورت دائمی به محتوای شما دسترسی دارند. همچنین میتوانید در آینده کاربران دیگر را به رپورتاژتان ارجاع دهید و از این طریق آمار بازدیدش را بالا ببرید. بنابراین هر کسبوکار آنلاین میتواند بهصورت دائم از لینک دریافتی بهره ببرد.
انواع مختلف رپورتاژ
رپرتاژ در تلویزیون و رادیو همچنان محبوب است؛ با این حال امروزه کسبوکارهای آنلاین مایلند آگاهی از برندشان را از طریق تبلیغات آنلاین به ثمر برسانند. رشد فزاینده کاربران اینترنت در سالهای اخیر بسیاری از صاحبان کسبوکارها را مجاب به استفاده از انواع مختلف رپرتاژ آگهی ساخته است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
رپرتاژ متنی
متداولترین شیوه تبلیغات و رپورتاژ نویسی، نوع متنی است که از دیرباز در روزنامهها و مجلات یافت میشد. با گسترش اینترنت رپرتاژ متنی جزو گزینههای ارزان و متنوع به شمار رفت و در سالهای اخیر تعداد رپورتاژهای متنی بیش از انواع دیگر ریپورتاژ آگهی بوده است.
رپرتاژ تصویری
این نوع ریپورتاژ از یک تصویر که شامل متن و المانهای تصویری است تشکیل میشود. معمولا گرافیستها و یا تیمهای تصویربرداری، ریپورتاژ تصویری را میسازند و از تصاویر ثابت (عکس) یا تصاویر متحرک (ویدیو) استفاده میکنند. انتشار رپرتاژ ویدیویی در تلویزیون یکی از شیوههای رایج است؛ اما نشر همین رپورتاژ در رسانههای آنلاین نیز طرفداران بسیاری دارد. رپرتاژ تصویری بهطور همزمان به ارائه اطلاعات مفید و تبلیغ برند میپردازد.
ریپورتاژ اینترنتی
رپرتاژ اینترنتی از نوع متنی یا تصویری یا تلفیقی از هر دو است که در رسانههای اینترنتی مختلف منتشر میشود. این شکل دارای دو مزیت است؛ اول آنکه سازنده رپورتاژ آگهی میتواند به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کند؛ مزیت دوم برای صاحب سایت است که با انتشار یک محتوای مفید به افزایش آگاهی مخاطبان خود کمک و از تبلیغکننده نیز هزینه دریافت کرده است.
بهترین نوع ریپورتاژ آگهی
در میان انواع رپورتاژ تصویری، ویدیویی و متنی، نوع متنی یکی از بهترین ریپورتاژها است. چنانچه استراتژی درست را با توجه به اهداف کسبوکارتان بچینید میتوانید به بیشترین بازده از انتشار رپورتاژ دست یابید. این نوع بهترین انتخاب برای معرفی محصولات و خدمات است؛ بهویژه محصولات و خدمات گران و آنهایی که پیچیدگیهای زیادی دارند.
رپورتاژ آگهی در چه پلتفرمهایی منتشر میشود؟
روشهای توزیع محتوای رپورتاژ بسته به نوع آن مشخص میشود؛ بنابراین میتوان پلتفرمهای متفاوتی را برای انتشار رپرتاژ آگهی در نظر گرفت. اگر ریپورتاژ شما از نوع متنی و خبری است، رسانههای اینترنتی که رپورتاژ منتشر میکنند، میتوانند میزبان مقاله شما باشند. اگر رپرتاژ از نوع تصویری و ویدیویی است، رسانههای صوتی و تصویری (رادیو و تلویزیون) بهترین پلتفرم انتشاردهنده هستند.
فرق رپورتاژ آگهی و بک لینک چیست؟
بک لینکها در واقع لینکهایی هستند که کاربر را به وبسایت شما ارجاع میدهند؛ اما رپورتاژ آگهی یک محتوای جامع و غنی است که حاوی لینکهایی به سایت شما نیز خواهد بود. یعنی میتوان اینگونه گفت که رپرتاژ آگهی یک بستر خوب برای قراردادن بکلینک را برای شما فراهم میکند. برای درک فرق رپورتاژ آگهی و بک لینک باید این بخش را به تعریف هر یک اختصاص دهیم. رپرتاژ معمولا محتوای متنی است که در سایتهای پربازدید قرار میگیرد. این محتوا برای آگاهیرسانی کاربر و حل مشکلات و چالشهای او نوشته میشود و در عین حال به معرفی محصولات و خدمات میپردازد. هر کسبوکاری برای افزایش بازدید از وبسایت یا فروش میتواند از رپورتاژ آگهی استفاده کند.
بدین شکل که با تدوین استراتژی سئو صفحات مهم را مشخص کرده و برای هر یک محتوای کاربردی و مفید مینویسد. سپس توسط پلتفرمهای ثالث اقدام به خرید رپورتاژ آگهی میکند. پس از طیکردن این فرآیند، رپورتاژ که حال یک مقاله جامع و مفید است، در رسانه مقصد منتشر میشود و در معرض دید کاربران بسیاری قرار میگیرد.
خرید بکلینک، نوشتن انکرتکست و هدایت کاربر به سایت مقصد است. انکرتکست شامل کلمه، عبارت یا متنی میشود که با کلیک روی آن به سایت، صفحه جدید یا شبکههای اجتماعی هدایت میشوید. این انکرتکست عموما کلمه یا عباراتی را در بر میگیرد که مایلیم در آن کلمات رتبه بالایی بگیریم. ساخت بکلینک، درست مانند رپورتاژ آگهی باید با استراتژی انجام شود و هدف آن مشخص باشد.
منبع: تسمینو