کد خبر: 127426
A

انتقاد وزیر خارجه ترکیه از «پوتین»/ چاووش‌اوغلو: دعوت پوتین از ارتش اوکراین برای به دست گرفتن قدرت "اشتباه" است

وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز تعجب از دعوت رئیس جمهور روسیه از ارتش اوکراین برای به دست گرفتن قدرت در کی‌یف، این اقدام را "اشتباه و غیرقابل قبول" توصیف کرد.

انتقاد وزیر خارجه ترکیه از «پوتین»/ چاووش‌اوغلو: دعوت پوتین از ارتش اوکراین برای به دست گرفتن قدرت "اشتباه" است

به گزارش دیده بان ایران؛ مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفتگویی با شبکه "ان‌تی‌وی" ضمن ابراز تعجب از فراخوان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از نظامیان اوکراین برای شورش علیه دولت خود و به دست گرفتن قدرت، این اقدام را "اشتباه و غیرقابل قبول" توصیف کرده و گفت: ترکیه مخالف برکناری دولت‌های منتخب به شیوه‌های غیردموکراتیک بوده و حامی دولت‌های منتخب دموکراتیک و مشروعیت است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: این مردم اوکراین هستند که تصمیم می‌گیرند چه کسی حاکمیت کشورشان را داشته باشد.

چاووش‌اوغلو در واکنش به درخواست اوکراین از ترکیه برای بستن تنگه‌های دریای سیاه به روی کشتی‌های روسی گفت: آنکارا همواره به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد و در توافقنامه‌هایی که یک طرف آن است از جمله توافقنامه مونترو بدون توسل به سیاست "یک بام و دو هوا"، به تعهدات خود عمل می‌کند.

طبق توافقنامه مونترو که سال ۱۹۳۶ درباره تنگه‌های دریای سیاه امضا شد، کشتی‌های جنگی متعلق به کشورهایی که در دریای سیاه ساحل ندارند، به شرطی که ۱۵ روز قبل به ترکیه اطلاع داده باشند، اجازه دارند از دو تنگه "داردانل" و "بسفر" عبور کرده و حداکثر ۲۱ روز در دریای سیاه باقی بمانند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر