کد خبر: 149969
A

جروزالم پست: ایران با اورانیوم ۸۴ درصدی قادر به ساخت بمب هسته‌ای است

نشریه جروزالم پست در گزارشی به نقل از یک کارشناس هسته‌ای اسرائیل از توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای با اورانیوم غنی سازی شده ۸۴ درصدی خبر داده است.

 جروزالم پست: ایران با اورانیوم ۸۴ درصدی قادر به ساخت بمب هسته‌ای است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: نشریه جروزالم پست در گزارشی به نقل از یک کارشناس هسته‌ای اسرائیل از توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای با اورانیوم غنی سازی شده ۸۴ درصدی خبر داده است.

با این حال، فیزیکدان هسته‌ای اسرائیلی که جروزالم پست از وی به عنوان بازرس سازمان ملل متحد نیز نام برده معتقد است که بسیار سخت می‌توان از خلوص حقیقی اورانیوم غنی‌سازی شده توسط ایران مطلع شد.

در این گزارش آمده است: دکتر نعامه شاریت یاری، فیزیکدان هسته‌ای اسرائیلی نمی‌داند که آیا ایران واقعاً اورانیوم را با خلوص ۸۴ درصدی غنی‌سازی کرده یا آن‌طور که ادعا می‌کند در حال حاضر به تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی اکتفا کرده است.

این فیزیکدان هسته‌ای روز دوشنبه در مصاحبه‌ای به جروزالم پست گفت بمبی که توسط آمریکا روی هیروشیما ژاپن پرتاب شد و به جنگ جهانی دوم پایان داد حاوی اورانیومی با خلوص ۸۰ درصد بود.

وی تصریح کرد که اگر آمریکایی‌ها زمان کافی برای بالابردن خلوص اورانیوم به ۹۳ یا ۹۴ درصد را داشتند میزان خسارت این بمب دو برابر می‌شد.

برخی رسانه‌های غربی اخیرا به نقل از دیپلمات‌های بلند پایه اعلام کردند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقادیری اورانیوم غنی شده ۸۴ را که اندکی کم‌تر از سطح موردنیاز برای ساخت بمب هسته‌ای است در یکی از سایت‌های ایران شناسایی کرده‌اند.

مقامات ایران، اما بلافاصله پس از انتشار گزارش‌هایی در این خصوص از سوی رسانه‌های غربی، بویژه بلومبرگ این ادعا را رد کردند.

در همین راستا بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران مدعی شد که: «وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روند‌های غنی سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی سازی اورانیوم تا غنای ۲۰‌درصد اورانیوم ۴۷‌درصد هم دیده می‌شود و در روند تولید اورانیوم ۶۰‌درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می‌شود.»

وی این موضوع را امری عادی خواند و با تاکید بر این که ایران نیازی به پنهان کاری چنین موضوعی ندارد، تصریح کرد که آژانس نیز موردی را گزارش نکرده است.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در سخنانی با اشاره به بن بست حاصل در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران تاکید کرد که این بر عهده تهران است که با رفع نگرانی‌ها در این خصوص تعامل کند.

وی که در جریان سفر به آتن سخن می‌گفت یادآور شد که کشورش به همراه اسرائیل متعهد است اطمینان حاصل کنند که تهران «هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.»

تهران ۱۰ سال است که اقدام به تصفیه سوخت اورانیوم می‌کند

نعامه شاریت یاری که به نوشته جروزالم پست بازرس هسته‌ای سازمان ملل متحد است و ده‌ها بازدید از اردن، روسیه، کره جنوبی و سایر کشور‌ها داشته، مدعی است که ایران از ۱۰ سال پیش به این سو دست به تصفیه سوخت اورانیوم می‌زند که از دید او «نگران کننده» است.

او سپس می‌افزاید: «اگر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره یافتن اورانیوم غنی‌شده در ایران تا سطح ۸۴ درصد واقعاً دقیق باشد، از نظر تئوری، رژیم ایران از قبل سوخت هسته‌ای مناسب برای ساخت بمب را در اختیار دارد.

به گفته نعامه شاریت یاری ساخت بمب هسته‌ای با این درصد از خلوص اورانیوم غنی شده ممکن است، اما شاید کیفیت آن کمی پایین‌تر باشد.

فیزیکدان هسته‌ای اسرائیلی در ادامه می‌گوید که یافته جدید حاوی دو موضوع مهم است: «اول اینکه به نظر می‌رسد ایران به سطح بهینه غنی سازی برای بمب شکافت هسته‌ای نزدیک می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد برای رسیدن به هدف فاصله دارد. دوم، یک رآکتور هسته‌ای برای تولید برق نیازی به غنی‌سازی ۸۴ درصدی ندارد، بلکه به سطحی بسیار کمتر از آن نیاز دارد. اما ظاهراً ممکن است آن‌طور که ایرانی‌ها ادعا می‌کنند مقدار بسیار کمی اورانیوم بیش از حد غنی‌شده فقط در فرآیند تولید در سطح باقیمانده باشد که چنین وضعیتی نباید نگران‌کننده باشد. آنچه صحت این موضوع را نشان می‌دهد مقدار ذرات غنی‌شده با خلوص بالا است.»

در گزارش جروزالم پست از آمریکا، روسیه، هلند، بلژیک و آلمان به عنوان دیگر کشور‌هایی که در آن اورانیوم تصفیه می‌شود نام برده شده و آمده است که سوخت تصفیه شده اورانیوم در این کشور‌ها برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر