کد خبر: 151880
A

۱۸ رقیب برای سرنگونی اردوغان وارد رقابت ریاست جمهوری ترکیه شدند

بنابر گزارش سرویس بین الملل دیده بان ایران؛ المانیتور نوشت: در حالی که رای گیری بین رجب طیب اردوغان و رقیب کمال قلیچداراوغلو انجام می شود، انتخابات ماه می شاهد طیف رنگارنگی از روسای جمهور آینده خواهد بود.

۱۸ رقیب برای سرنگونی اردوغان وارد رقابت ریاست جمهوری ترکیه شدند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ المانیتور در گزارشی به قلم خبرنگار خود در استانبول نوشت: با سرعت گرفتن روند انتخابات ترکیه، به نظر می رسد رقابت برای ریاست جمهوری بین رجب طیب اردوغان - که به طور رسمی برای نامزدی خود در انتخابات روز سه شنبه ثبت نام کرد - و رهبر مخالفان کمال قلیچداراوغلو در جریان است.

بنابر گزارش سرویس بین الملل سایت دیده بان ایران؛ اما خارج از دو برگزیده، ۱۸ نامزد دیگر درخواست‌هایی را به هیئت عالی انتخابات ارسال کرده‌اند تا در 14 مه برای کسب بالاترین مقام رقابت کنند و بینشی از جنبه‌هایی از سیاست ترکیه که معمولاً توسط ناظران خارجی دیده نمی‌شود، ارائه می‌دهند.

در میان نامزدهای شناخته شده تر، یک انقلابی مائوئیست سابق وجود دارد که در سال های اخیر عمدتاً از اردوغان حمایت کرده است. پسر اولین نخست وزیر اسلامگرای ترکیه؛ و یکی از اعضای سابق حزب کیلیچداراوغلو که پنج سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری به طرز چشمگیری شکست خورد.

نامزدها که برخلاف اردوغان و کیلیچداراوغلو توسط احزاب پارلمانی نامزد نشده‌اند، باید برای تایید درخواست‌هایشان از یک سری حلقه‌ها عبور کنند، مانند جمع‌آوری ۱۰۰۰۰۰ امضای حمایتی و پرداخت هزینه‌ای حدود ۲۹۰۰۰ دلار.

دوگو پرینچک

دوگو پرینچک رهبر ۸۰ ساله حزب وطن است. مشارکت او در سیاست به دهه ۱۹۶۰ بازمی‌گردد، زمانی که او بخشی از چندین گروه چپ بود و در نتیجه پس از کودتای نظامی ۱۹۷۱ به زندان افتاد.

پس از آزادی در سال ۱۹۷۵، راه کمونیستی خود را ادامه داد تا اینکه پس از کودتای ۱۹۸۰ دوباره به زندان افتاد. او همچنین در دهه‌های بعد مدتی را پشت میله‌های زندان گذراند که در مجموع ۱۵ سال از زندگی‌اش را تشکیل می‌داد.

دیدگاه سیاسی پرینچک برای ناظران خارجی عجیب به نظر می رسد و سوسیالیسم را با ناسیونالیسم ترکیب می کند. این حزب از مخالفت با ایالات متحده و غرب حمایت می کند و روابط با چین و روسیه را ترجیح می دهد. به این ترتیب، فرماندهان نظامی سابق «اوراسیاگرا» که مخالف ناتو هستند به این حزب پیوسته اند.

برای کسی که چنین حرفه سیاسی رنگارنگی دارد، پرینچک به طور عجیبی بارها با بحث و جدل معاشقه کرده است. قابل توجه ترین یادآور عکسی است که در سال ۱۹۹۱ از او در حال پذیرفتن یک گل از دشمن عمومی شماره ۱ ترکیه - رهبر حزب کارگران کردستان - عبدالله اوجالان - در جریان سفر به یک اردوگاه آموزشی شبه نظامیان در لبنان است.

اگرچه از نظر انتخاباتی ناموفق بود - پرینچک در نظرسنجی سال ۲۰۱۸ آرای کمتری را از آنچه که در ابتدا برای ورود به رقابت جمع آوری کرد به دست آورد، یعنی ۰.۲ درصد از آرا - گفته می شود که او نفوذ نامتناسبی به ویژه در روابط خارجی با روسیه دارد.

این حزب دارای منابع رسانه ای است تا پیام خود را در قالب تلویزیون اولوسال و روزنامه آیدینلیک که اغلب از خط طرفدار اردوغان پیروی می کنند، در بوق و کرنا کند.

فاتح اربکان

بنابر گزارش سرویس بین الملل دیده بان ایران؛ گزارشگر المانیتور در ادامه نوشته است: فاتح اربکان پسر ۴۴ ساله یکی از تاثیرگذارترین چهره های سیاست مدرن ترکیه است. نجم الدین اربکان بنیانگذار جنبش چشم انداز ملی بود که حزب عدالت و توسعه اردوغان (AKP) از آن سرچشمه می گیرد.

او رهبری یک دولت ائتلافی با حضور حزب رفاه (رفاه) خود را به عنوان نخست وزیر در اواخر دهه ۱۹۹۰ بر عهده داشت، پیش از آن که در سال ۱۹۹۷ توسط روسای ارتش در آنچه به عنوان کودتای «پست مدرن» شناخته شد، مجبور به کناره گیری شود. از اربکان پدر اغلب به عنوان مربی اردوغان یاد می شود.

فاتح در سال ۲۰۱۸ حزب رفاه جدید را تأسیس کرد تا به ترویج خط اسلام گرای پدرش ادامه دهد. این حزب در هیچ یک از انتخابات سراسری شرکت نکرده است، اما سال گذشته نامزدی را در رقابت برای شهرداری شهر کوچکی معرفی کرد که توسط نامزد حزب عدالت و توسعه شکست خورد.

رهبر آن در طول همه‌گیری COVID-۱۹ تبلیغاتی به دست آورد. فاتح با اجرای یک سیاست ضد واکسیناسیون ادعا کرد واکسن ها می توانند به تولد نوزادان «نیمه انسان، نیمه میمون» یا «موجوداتی با سه گوش و پنج چشم» منجر شوند.

حزب رفاه جدید یکی از چندین حزب کوچکی بود که اردوغان از آنها خواست تا به اتحاد خلق او بپیوندند. با این حال، فاتح چنین پیشرفت هایی را رد کرد و روز دوشنبه نامزدی خود را اعلام کرد.

در آخرین مهلت روز سه‌شنبه برای درخواست‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری، مقام انتخاباتی اعلام کرد که ادعای فاتح به دلیل مفقود شدن اسناد معتبر نیست، ادعایی که توسط حزب وی رد شد.

محرم اینجه 

یکی دیگر از چهره های آشنا که برای ریاست جمهوری نامزد می شود، محرم اینجه است که نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به رهبری کیلیچداراوغلو در رقابت های ریاست جمهوری ۲۰۱۸ بود. او دو سال پیش از CHP جدا شد و حزب Memleket (میهن) را تشکیل داد، که به گفته او اصول کمالیستی را در بر می گیرد که توسط CHP نادیده گرفته شده است، زیرا تلاش می کند به یک پایگاه گسترده تر متوسل شود.

اینس

اینس، معلم سابق فیزیک ۵۸ ساله، پس از ثبت درخواست نامزدی خود در روز دوشنبه، ادعا کرد که ۳۰ درصد از رأی دهندگان حمایت می کند و گفت که در دور دوم انتخابات - که دو هفته پس از دور اول برگزار می شود - پیروز خواهد شد. اگر هیچ نامزدی بیش از نیمی از آرا را دریافت نکند - با ۶۰ درصد آرا.

با این حال، چنین شور و شوق غم انگیزی ممکن است برای کسانی که شب انتخابات ۲۰۱۸ را به یاد دارند، خوشایند نباشد.

اوج یک کمپین امیدوارکننده باعث شد که اینس قول داد در صورت لزوم تا ساعات اولیه از تداخل صندوق‌های رای محافظت کند. اما زمانی که اردوغان در دور اول پیروز شد و با ۵۲.۶ درصد در مقابل اینس ۳۰.۶ درصد، از دید عموم ناپدید شد و تنها شکست خود را در برابر یک روزنامه نگار از طریق واتس اپ اعتراف کرد. ناپدید شدن او حتی به شایعاتی مبنی بر بازداشت او برخلاف میلش منجر شد.

ترجمه: سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر