کد خبر: 155938
A

اردوغان: با انتخاب ثابت کردیم دیکتاتور نیستیم

رئیس‌جمهور اردوغان در صفحه توئیتر خود در پاسخ به مخالفان داخلی و رسانه‌های غربی، انتخابات اخیر را نشانه وجود دموکراسی در ترکیه دانست.

اردوغان: با انتخاب ثابت کردیم دیکتاتور نیستیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، در صفحه توئیتر خود مدعی شد که انتخابات اخیر در این کشور نشانه وجود دموکراسی در ترکیه و پاسخی به حملات مخالفان بود.

به نوشته وبگاه زمان، در شرایطی که دو روز به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، اردوغان با حمله به مخالفان و برخی رسانه‌های غربی نوشت: «برگزاری انتخابات در کشورمان نقش اساسی در درک حقایق بیشماری بازی کرد؛ نه تنها قدرت دموکراسی را پای صندوق‌های رأی در ۱۴ می دیدیم، بلکه بسیاری از ابهامات فکری نیز کاهش یافت».

اردوغان افزود:‌ «افتراء و اتهاماتی علیه ما در خصوص دیکتاتوری در ترکیه می‌شود، کمپین‌های بدنام از سوی کسانی که حتی نتوانستند در کشور خودشان نیمی از واجدین شرایط را پای صندوق‌های رأی بیاورند، شروع به فعالیت کرده‌اند».

او سپس حملات علیه خود را عملیات روانی و عملیات فریب از سوی رسانه‌های بین‌المللی دانست.

رئیس‌جمهور ترکیه که در انتخابات اخیر ۴۹.۵۲ درصد آرا را از آن خود کرد، در ادامه ریشه دیکتاتوری خواندن دولت خود را حملات و «دروغ‌ پراکنی‌های» مخالفانش دانست و به شکل مستقیم گفت که «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب جمهوری خلق و شرکای او سیاست «هراس‌افکنی» را علیه او در پیش گرفته‌اند.

اردوغان چندی پیش نیز در مصاحبه با سی ان ان در پاسخ به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: « این چه نوعی از دیکتاتوری است که ائتلاف جمهور با ۳۲۲ نماینده وارد پارلمان می‌شود و فردی که ریاست آن را برعهده دارد، به عنوان کاندید اول به دور انتخابات دوم می‌رود؟».

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه توئیت خود تأکید کرد: با انتخابات 14 می، ثابت کردیم که ادعاها در مورد دیکتاتوری کاملا بی اساس است؛ نشان دادیم که نمی‌شود با دروغ و افتراء و هرا‌س افکنی پیروز شد».

او سپس کمال قلیچدار اوغلو را به هم‌پیمانی با «جدایی‌طلبان» متهم کرد؛ به احتمال قوی منظور آقای اردوغان حمایت احزاب کُرد ترکیه از کاندید ائتلاف ملت است. موضوع هم‌پیمانی رقیب اردوغان با «جدایی‌طلبان» پیش از این نیز با واکنش شدید قلیچدار اوغلو مواجه شده و او این موضوع را یک اتهام بزرگ دانسته بود.

 ائتلاف «کار و آزادی» ترکیه متشکل از احزاب کُرد این کشور، در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه به طور رسمی حمایت خود را از رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات اعلام کرد. حتی «صلاح‌الدین دمیرتاش» رئیس سابق حزب دموکراتیک خلق ترکیه که در زندان به سر می‌برد نیز حمایت خود از قلیچدار اوغلو را علنی کرد.

در این راستا کمال قلیچدار اوغلو، روز گذشته (پنج‌شنبه) از رجب طیب اردوغان به دلیل پخش ویدیویی تبلیغاتی که در آن نامزد مخالفان با شبه نظامیان کرد مرتبط دانسته شده است، شکایت کرد. وکیل قلیچدار اوغلو گفته که این پرونده برای بازخواست اردوغان به خاطر انتشار فیلمی «ساختگی و مونتاژ شده»، تشکیل شده است.

در این ویدیو قلیچدار اوغلو در کنار یک فرمانده پ.ک.ک در یک کمپین انتخاباتی دیده می‌شود. این ویدئو بارها در تبلیغات انتخاباتی اردوغان به نمایش در آمده است تا جایی که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور فعلی ترکیه حساب ویژه‌ای بر روی متهم کردن قلیچدار اوغلو به حمایت از پ.ک.ک جهت کسب رأی بیشتر باز کرده است.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر