کد خبر: 181967
A

جنگنده F-35 آمریکا رسما مجوز حمل بمب اتمی گرفت

جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی F-۳۵A مجوز حمل بمب گرماهسته‎ ای B۶۱-۱۲ را دریافت کرد. بنابراین در حال حاضر برخی از جنگنده های F-۳۵A، اکنون به‎ طور رسمی قادر به حمل بمب B۶۱-۱۲ خواهند بود که بازدارندگی آمریکا را افزایش می‎دهد.

جنگنده F-35 آمریکا رسما مجوز حمل بمب اتمی گرفت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی F-35A مجوز حمل بمب گرماهسته‎ ای B61-12 را دریافت کرد. بنابراین در حال حاضر برخی از جنگنده های F-35A، اکنون به‎ طور رسمی قادر به حمل بمب B61-12 خواهند بود که بازدارندگی آمریکا را افزایش می‎دهد.

 سخنگوی فرماندهی رزم هوایی نیروی هوایی آمریکا گفته است که در حال حاضر F-35Aهای نیروی هوایی آمریکا فقط در واحدهای تعیین ‎شده دارای گواهی طراحی و عملیاتی برای حمل بمب هسته ای B61-12 هستند و انتظار می‌رود که تمام F-35A در موجودی نیروی هوایی آمریکا در آینده توان حمل این بمب هسته ای را داشته باشند.

در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ بمب هسته ای از نسخه های قدیمی‎تر بمب هسته ای B-61 در برخی کشورهای عضو ناتو یعنی بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه که عضو ذخایر هسته‌ای ناتو هستند، نگه‎داری می‎ شود که قرار است با نسخه جدیدتر آن یعنی B61-12 جایگزین شوند.

جنگنده F-35A مجوز حمل بمب هسته ای B61-12 را خواهد داشت. این جنگنده می‎تواند دو تیر از این بمب هسته ای را در دهلیز داخلی خود حمل کند.

1786722_640

بمب هسته ای  B61

سلاح هسته‌ای B61 در اوایل دهه‌ی ۶٠ میلادی طراحی و در اواخر همان دهه ساخته و وارد خدمت شد. این سلاح هم‌اکنون در خط‌مقدم بمب‌های هواپرتاب هسته‌ای آمریکا است. (بمب گرما-هسته‌ای B83 نیز در ذخیره است اما هدف بر کنار رفتن آرام آرام آن با ورود B61-12 بوده‌ است.)

سلاح از طریق روش‌های مختلفی (احتمالا مانند تعیین زمان مجاز انجام واکنش همجوشی-شکافت در سلاح) قابلیت تنظیم میزان انرژی رهاشده را دارد. نسخه‌ی ١٢ این بمب قابلیت تنظیم توان سلاح از ٠.٣ هزارتن تا ۵٠ هزارتن ماده‌ی منفجره‌ی TNT را دارد. (جهت درک این اعداد، سلاح هسته‌ای پسرکوچک که برفراز هیروشیما منفجر شد، توانی معادل انفجار هم‌زمان ١۵ هزارتن ماده‌ی منفجره‌ی TNT داشت.)

از نکات جالب در مورد خانواده‌ی تسلیحات هسته‌ای B61 نبود عملکرد ایمنی برای هسته‌ی سلاح در برابر آتش‌سوزی است. البته تقریبا تمام نسخه‌‌های این سلاح به‌جز تعداد محدودی قابلیت جلوگیری از مسلح‌سازی ناخواسته و زودرس را دارد. این بدین معناست که اگرچه در صورت رخ دادن حادثه، احتمال انفجار سلاح بسیار کم است اما احتمال نشت سوخت (پلوتونیوم) و از بین رفتن کامل آن وجود دارد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر