کد خبر: 185093
A

رهبر طالبان «در حضور هزاران نفر» در قندهار: تا مرگ احکام اسلامی را اجرا خواهم کرد / می‌گویند چرا حدود را در محضر عام اجرا می‌کنی، چرا شلاق می‌زنید، چرا دست مردم را قطع می‌کنید

بیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان که در قندهار مستقر است، گفت که نماز عید فطر در این شهر امروز (چهارشنبه، ۲۲ حمل/فروردین) به امامت هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان با حضور هزاران نفر برگزار شد. رهبر طالبان به ندرت در محضرعام حضور پیدا می‌کند و هیچ کس حق تصویربرداری از او را ندارد. بنا به گزارش‌ها تدابیر شدید امنیتی در قندهار، مقر رهبر طالبان و کابل، پایتخت در روز اول عید فطر گرفته شده بود.

 رهبر طالبان «در حضور هزاران نفر» در قندهار: تا مرگ احکام اسلامی را اجرا خواهم کرد / می‌گویند چرا حدود را در محضر عام اجرا می‌کنی، چرا شلاق می‌زنید، چرا دست مردم را قطع می‌کنید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ذبیح‌الله مجاهد،‌ سخنگوی ارشد طالبان که در قندهار مستقر است، گفت که نماز عید فطر در این شهر امروز (چهارشنبه،‌ ۲۲ حمل/فروردین) به امامت هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان با حضور هزاران نفر برگزار شد. رهبر طالبان به ندرت در محضرعام حضور پیدا می‌کند و هیچ کس حق تصویربرداری از او را ندارد.

مجاهد با انتشار یک عکس کم‌کیفیت که شمار زیادی از افراد نمازگزار را نشان می‌دهد، در پستی در ایکس نوشته است: «امروز در عیدگاه مرکزی شهر قندهار نماز عید فطر که هزاران تن در آن اشتراک داشتند، به امامت عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله تعالی برگزار گردید.»

بنا به گزارش‌ها تدابیر شدید امنیتی در قندهار، مقر رهبر طالبان و کابل، پایتخت در روز اول عید فطر گرفته شده بود. در روزهای اخیر در پی گزارش‌ها از دیده شدن پهپادها در آسمان برخی ولایت‌ها از جمله قندهار، سخنگوی طالبان به آن اعتراض کرد و آن را نقض حریم هوایی خواند. گزارش‌هایی هم نقل مکان محل سکونت رهبر طالبان به خاطر نگرانی امنیتی منتشر شد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که امروز برای ساعاتی در قندهار و کابل اتصال شبکه‌های مخابراتی قطع شده بود.

 

همزمان نسخه صوتی سخنرانی رهبر طالبان از سوی رئیس رادیو-تلویزیون دولتی طالبان منتشر شده است. او در این سخنرانی بر «وحدت و یکپارچگی مسلمانان علیه دشمن» تاکید کرده است.

 

هبت‌الله آخوندزاده همچنین بیست سال حضور آمریکا و متحدانش در افغانستان را «سال‌های سخت و دشوار اشغال و حضور کافران جهان» خواند.

 

او در بخشی از اظهارات خود به حملات انتحاری طالبان اشاره کرد و گفت:‌ «همان گونه که دیروز در سختی، خود را فدا می‌کردید و برای کامیابی استشهادی (انتحاری) می‌کردید. امروز که در راحتی به سر می‌برید، همان طور قربانی بدهید و پا پس نگذارید.»

 

رهبر طالبان افزود که هرگز یک قدم هم از اجرای احکام اسلامی پا پس نخواهد کشید. او افزود: «تا مرگ برای اسلام ایستاده‌ایم. هیچ کسی این فکر نکنند که افغان‌ها اسلام را رها خواهند کرد. هیچ کسی این فکر را نکند که مسلمانان اسلام را ترک خواهند کرد. این فکر را نکند که افغان‌ها با اسلام معامله خواهند کرد.»

 

رهبر طالبان بدون تذکر نام آمریکا به حملات پهپادی گذشته و حملات هوایی با «ب۵۲» از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت اکنون شیوه «دشمن» برای مبارزه تغییر کرده و «با تبلیغات و شیطنت و افتراق به سراغ شما می‌آیند و با شما مقابله می‌کنند و شما هم باید به شیوه خودشان با آن‌ها مقابله کنید».

 

او همچنین از اجرای حد و قصاص از سوی حکومت خود دفاع کرد و آن را در مطابقت با قوانین اسلامی خواند. اجرای قصاص (اعدام) و شلاق و تنبیه بدنی متهمان در ملأعام از سوی طالبان در ماه‌های گذشته افزایش یافته است که انتقاد نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر را در پی داشته است.

 

رهبر طالبان گفت: «من همین حالا حدود خداوند را اجرا می‌کنم. برای ما می‌گویند چرا این کار را می‌کنید. چرا حدود (اعدام و تنبیه بدنی) را در محضر عام اجرا می‌کنی. چرا شلاق می‌زنید. چرا دست مردم را قطع می‌کنید. چرا به مردم جزا می‌دهید. این خلاف قانون ماست. تو می‌خواهی قانون خود را بر ما تحمیل کنی. می‌خواهی که قانون تو احترام شود. قانون من اسلام است، دین است، دین الهی است، احترام این را چرا نمی‌کنی.»

 

هبت‌الله آخوندزاده گفت هرگز این گونه مجازات را متوقف نخواهد کرد.

 

از زمان بازگشت طالبان به قدرت تاکنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. بیشتر کشورها شرط فراگیر بودن و رعایت حقوق بشر را برای به رفتن به سمت به رسمیت شناختن طالبان مطرح کرده‌اند.

 

رهبر طالبان اما در سخنرانی امروز خود گفت:‌ «برادران مسلمان! هیچ مشکل دیگری وجود ندارد. یک مشکل با جهان وجود دارد. این اسلام است. ما حاضر هستیم فقط در چارچوب اسلام هر معامله و قرارداد آن طور که رسول الله (پیامبر اسلام) و صحابه انجام داده بودند، معاهده و قراردادی که انجام شده، می‌توانیم انجام بدهیم. ما یک دین کامل داریم…به هیچ وجه نمی‌توانیم که از اصول و اسلام خود بگذریم.»

 

در پایان بخش پایانی سخنرانی حدود چهل دقیقه‌ای که از رهبر طالبان منتشر شده، او به «خودکفایی اقتصادی با ایجاد کارخانه‌ها» نیز تاکید کرد.

 

این در حالی است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت اقتصاد افغانستان دچار رکود شدیدی شده است و بنا به آمار سازمان ملل بیش از ۲۰ میلیون نفر نیاز به کمک‌‌‌های اولیه دارند.

 

در آستانه عید فطر هم شماری از شهروندان افغانستان به بی‌بی‌سی گفته‌اند با آن که ازدحام برای خرید عید در بازارها زیاد است ، سفره عیدی امسال آن‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی نسبت به گذشته، کوچک‌تر شده است.

 

شماری از آن‌هایی که در روزهای اخیر به بازارها سرزده‌اند گفته اند که افراد عادی به هر دکانی سر می‌زنند، اما به رغم کاهش قیمت‌ها، توان خرید اندک را دارند.

 

از رهبر طالبان تنها چند عکس منتشر شده و هرچند ظاهر نشدن او در حضور رسانه‌ها و عدم انتشار عکس و ویدیو از او «دلایل امنیتی» تلقی می‌شد، اما اخیراً سخنگوی طالبان گفت که هبت‌الله آخوندازده در این زمینه حساس است به دلیل این که از نظر شرعی می‌خواهد در آخرین حد «تقوا» باشد، نمی‌خواهد از او عکس‌برداری شود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر