کد خبر: 150747
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۵۸؛

انتقال جنازه دکتر مصدق از احمدآباد به آرامگاه شهدای ۳۰ تیر به تعویق افتاد

روزنامه بامداد امروز در ۴۳ سال قبل چنین روزی،۱۲ اسفند سال ۱۳۵۸ از تقسیم زمین فئودالها بین کشاورزان بر اساس لایحه قانونی تصویب شده توسط شورای انقلاب بعنوان تیتر اول خود خبر داده است و اینکه این زمینها قابل فروش نخواهند بود. مناظره تلویزیونی بین رئیس جمهور، نمایندگان سپاه پاسداران و سازمان چریکهای فدایی خلق بمنظور بررسی حقایق رخدادهای گنبد و ترکمن صحرا، ملی شدن اکثر سردخانه های بزرگ‌ کشور که سرمایه ثابت این سردخانه ها هفت میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار اعلام شده است. همچنین مصاحبه تلویزیونی ۸ تن از اعضاء گروه فرقان و ممنوعیت ذکر نام کاندیداها در برنامه های رادیو- تلویزیونی از جمله خبرها هستند

انتقال جنازه دکتر مصدق از احمدآباد به آرامگاه شهدای ۳۰ تیر به تعویق افتاد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه ۱۲ صفحه ای بامداد امروز در ۴۳ سال قبل چنین روزی، یکشنبه ۱۲ اسفند سال ۱۳۵۸ از تقسیم زمین فئودالها بین کشاورزان بر اساس لایحه قانونی تصویب شده توسط شورای انقلاب بعنوان تیتر اول خود خبر داده است و اینکه این زمینها قابل فروش نخواهند بود. مناظره تلویزیونی بین رئیس جمهور، نمایندگان سپاه پاسداران و سازمان چریکهای فدایی خلق بمنظور بررسی حقایق رخدادهای گنبد و ترکمن صحرا، ملی شدن اکثر سردخانه های بزرگ‌ کشور که سرمایه ثابت این سردخانه ها هفت میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار اعلام شده است.  همچنین مصاحبه تلویزیونی ۸ تن از اعضاء گروه فرقان و ممنوعیت ذکر نام کاندیداها در برنامه های رادیو- تلویزیونی  از دیگر تیترهای شاخص و مهم این جریده صبحگاهی هستند. خبری با عنوان به تعویق افتادن انتقال جنازه دکتر مصدق از احمدآباد به آرامگاه شهدای ۳۰ تیر برای جلوگیری از بهره برداری تبلیغاتی و سیاسی ازسوی سازمانها و گروهها تیتر خبری است که در صفحه اول روزنامه به چشم می آید که متن کامل خبر فوق به شرح زیر می باشد؛

photo_2023-03-03_17-53-26

خانواده دکتر محمد مصدق به منظور جلوگیری از هر گونه بهره برداری سیاسی گروههای خاص، انتقال جنازه نخست وزیر مبارز و ملی ایران را از احمدآباد به آرامگاه شهدای ۳۰ تیر به تعویق انداختند. 

دکتر محمد مصدق نخست وزیر مبارز ایران که حکومت او با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد سقوط کرد، وصیت کرده بود که جنازه اش در آرامگاه شهدای ۳۰ تیر به خاک سپرده شود. اما رژیم شاه که حتی از نام مصدق وحشت داشت و هر کلامی را درباره او قیامی علیه امنیت و استقلال ملی قلمداد می کرد، پس از مرگ او در خانه اش در احمدآباد که  تبعیدگاهش شده بود اجازه نداد جنازه را در گورستان شهدای ۳۰ تیر به خاک بسپارند و مبارز بزرگ ایران در همانجا که سالهای تبعیدش را گذرانده بود به خاک سپرده شد. 

photo_2023-03-03_17-53-34

در آخرین روزهای برقراری رژیم شاه مخلوع، شاهپور بختیار، آخرین نخست وزیر رژیم به خاطر بهره برداری تبلیغاتی اعلام کرد که می خواهد به وصیت مصدق عمل کند و جنازه او را به آرامگاه شهدای ۳۰ تیر انتقال دهد اما خانواده دکتر مصدق با انجام این کار به وسیله بختیار مخالفت کردند.

 

پس از پیروزی انقلاب، از سوی خانواده نخست وزیر مبارز ایران و گروههای سیاسی طرفدار اعلام شد که انتقال جنازه از احمدآباد در چهاردهم اسفند امسال که سالروز مرگ‌ مصدق است انجام خواهد شد اما تقارن این روز با ایام مبارزات انتخاباتی و فرصتی که انتقال جسد دکتر مصدق می تواند برای تبلیغات به گروههای سیاسی بدهد، خانواده دکتر محمد مصدق را از انجام این کار در چهاردهم اسفند منصرف کرد و اعلام کردند این کار فعلا مسکوت خواهد ماند و در فرصتی مناسب به دور از تظاهر و جار و جنجالهایی که فرصت بهره برداری تبلیغاتی و سیاسی به گروهها یا افراد بدهد انجام خواهد شد.  

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر