کد خبر: 152231
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۵۸؛

بازرگان در گفت و گو با تلویزیون فرانسه: هویدا به خاطر تمامی جریانهای ۱۳ ساله، گناهکار است/ اگر قرار بود حکومت دیکتاتوری باشد، خمینی مرا نخست وزیر نمی کرد

اعلام آخرین نتایج رفراندوم در سراسر کشور و اعلام اینکه میلیونها ایرانی ایرانی با اکثریت قاطع به جمهوری اسلامی رای دادند و رای ۹۸ درصد مردم - آری- بود تیترهای مهم امروز شنبه ۱۱ فروردین سال ۱۳۵۸ کیهان است. این روزنامه همچنین نوشته است که در چند شهر مانع رای گیری شدند و در جریان رای گیری در چند حوزه، خرابکاران مسلح در تهران به روی مردم تیراندازی کردند. خبرنگار اعزامی کیهان به گنبد از وقایع خونین این شهر نوشته است و اینکه تیراندازی در گنبد کماکان ادامه دارد. از شاه سابق هم خبر آخر اینکه از کشور مغرب رفت و گزارشها از دستگیری یک محافظ شاه سابق حکایت دارد که گویا توسط پاسداران انقلاب اسلامی نارمک انجام شده است. همچنین فاش شدن یک اعلام جرم دیگر برای هویدا بابت سوء استفاده ۲۶ میلیون تومانی خبرها و تیترهای مهم دیگر این جریده هستند. تیمسار تقی ریاحی وزیر جدید سپاه هم اعلام کرده است که ارتش زیر نظر نخست وزیر فعالیت می کند

بازرگان در گفت و گو با تلویزیون فرانسه: هویدا به خاطر تمامی جریانهای ۱۳ ساله، گناهکار است/ اگر قرار بود حکومت دیکتاتوری باشد، خمینی مرا نخست وزیر نمی کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اعلام آخرین نتایج رفراندوم در سراسر کشور و اعلام اینکه میلیونها ایرانی ایرانی با اکثریت قاطع به جمهوری اسلامی رای دادند و رای ۹۸ درصد مردم - آری- بود تیترهای مهم امروز شنبه ۱۱ فروردین سال ۱۳۵۸ کیهان است. این روزنامه همچنین نوشته است که در چند شهر مانع رای گیری شدند و در جریان رای گیری در چند حوزه، خرابکاران مسلح در تهران به روی مردم تیراندازی کردند. خبرنگار اعزامی کیهان به گنبد از وقایع خونین این شهر نوشته است و اینکه تیراندازی در گنبد کماکان ادامه دارد. از شاه سابق هم خبر آخر اینکه از کشور مغرب رفت و گزارشها  از دستگیری یک محافظ شاه سابق حکایت دارد که گویا توسط پاسداران انقلاب اسلامی نارمک انجام شده است. همچنین فاش شدن یک اعلام جرم دیگر برای هویدا بابت سوء استفاده ۲۶ میلیون تومانی خبرها و تیترهای مهم دیگر این جریده هستند. تیمسار تقی ریاحی وزیر جدید سپاه هم اعلام کرده است که ارتش زیر نظر نخست وزیر فعالیت می کند. به صفحه آخر روزنامه می رویم به مصاحبه مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت با تلویزیون فرانسه برمی خوریم درباره مسائل روز کشور که متن کامل این خبر به شرح زیر می باشد؛

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مهندس مهدی بازرگان در مصاحبه با تلویزیون شماره یک فرانسه بار دیگر تاکید کرد که ایران همچنان سیاست فروش آزاد نفت خود به تمام کشورها باستثناء آفریقای جنوبی و اسرائیل اعمال خواهد کرد.

-5850406221146864782_121

نخست وزیر سپس اضافه کرد که انقلاب ما همزمان با مخالفت ما با اسرائیل بوجود آمد که سیاست جبار امپریالیسم را اعمال می کند البته باید دانست که این مخالفت شامل حال تمام یهودیان نمی شود. مهدی بازرگان افزود؛ که دولت وی کمکهای خود به سازمان آزادیبخش فلسطین را افزایش خواهد داد.

نخست وزیر ایران سپس در مورد اعدامهای اخیر که توسط دادگاههای انقلابی ایران صورت گرفت اعلام داشت؛ من به این اعدامها اعتراض کردم منظورم مخالفت با محکومیت این افراد نبود بلکه مخالفت با طریق و شکل دادرسی ها بود. به عقیده من بایستی شکل عادلانه و منصفانه را محترم شمرد. نخست وزیر ایران سپس افزود که آیت الله خمینی نیز با وی در مورد رعایت حقوق متهمین موافق بوده اند. وی سپس تصریح کرد که تنها ۶۲ نفر به اعدام محکوم و حکم در مورد آنها اجرا شده است.

مهندس مهدی بازرگان در پایان این مصاحبه این تصور را که ایران احتمالا بصورت یک دیکتاتوری در خواهد آمد رد کرد و افزود؛ اگر چنین بود آیت الله خمینی مرا بعنوان نخست وزیری ایران انتخاب نمی کرد.

-5850406221146864781_121

در مورد محاکمه هویدا که در حال حاضر متوقف شده، بازرگان خاطرنشان ساخت که تا زمانی که یک آئین دادرسی منظم عادلانه و قابل قبول پیدا شود بازجویی از او ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر ایران توجه داد که او باید محاکمه شود و تاکید کرد که نباید فراموش کرد او سیزده سال نخست وزیر ایران بود‌، دست راست شاه به شمار میرفت، مسئول و به سبب تمامی جریانهای دوران نخست وزیری اش گنهکار است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر