کد خبر: 152422
A
گزارش دیروز

دو سیزده بدر با حال و هوای متفاوت به اندازه یکسال/ گزارش کیهان از سیزده به در سال ۵۷ و ۵۸+تصاویر

روی سخن‌ ما در این شماره گزارش دیروز، با جامعه و مردمی است از نگاه یک روزنامه در دو هوای متفاوت در فاصله یکسال از سیزده بدر سال ۵۷ شاهنشاهی تا سیزده بدر سال ۵۸ نظام نوپای جمهوری اسلامی. همان مردم، همان روزنامه‌، همان روز‌. با ما همراه باشید؛

دو سیزده بدر با حال و هوای متفاوت به اندازه یکسال/ گزارش کیهان از سیزده به در سال ۵۷ و ۵۸+تصاویر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روی سخن‌ ما در این شماره گزارش دیروز، با جامعه و مردمی است از نگاه یک روزنامه در دو هوای متفاوت در فاصله یکسال از سیزده بدر سال ۵۷  شاهنشاهی تا سیزده بدر سال ۵۸ نظام نوپای جمهوری اسلامی. همان مردم، همان روزنامه‌، همان روز‌. با ما همراه باشید؛

کیهان، ۱۴ فروردین ۱۳۵۷؛

 تهرانی ها آرامترین سیزده را بدر کردند

هزاران مسافر سیزده نوروز که برای گذراندن سیزده بدر به دشتها، باغها و ییلاقهای اطراف تهران رفته بودند دیروز همراه گروه کثیری از ساکنان پایتخت که در تعطیلات نوروز به سر می بردند به تهران بازگشتند. بازگشت بزرگ مسافران نوروز و سیزده تا حوالی ساعت سه بامداد امروز به طول انجامید.

پلیس راه ژاندارمری امروز اعلام کرد؛ انبوه مسافرانی که برای گذراندن تعطیلات نوروز و مراسم ویژه سیزده بدر با هزاران دستگاه اتومبیل از تهران خارج شده بودند از بعدازظهر دیروز بازگشت بزرگشان را از راههای هراز، چالوس، رشت، قزوین، کرج و قم و سایر جاده هایی که استان مرکزی را به دیگر نقاط کشور پیوند می دهد بسوی تهران سرازیر شده و ترافیک فشرده ای در این راهها بوجود آمده بود. 

به موجب نظریه پلیس راه ژاندارمری، هوای مناسب و آفتابی سیزده بدر به گروههایی از مردم امکان داد که سیزده بدر را در خارج از خانه های خود بگذرانند لذا گروه بسیار زیادی از مردم به دشت و صحرا و ییلاقها و باغهای اطراف تهران هجوم بردند و در نتیجه یکی از شلوغترین سیزده بدرهای سالهای اخیر را بوجود آوردند. اما با اینکه تعداد وسایل نقلیه یی که از تهران خارج شد نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشت خوشبختانه حادثه ناگوار رانندگی در جاده ها پیش نیامد و به استثنای چند تصادف، خسارتی جزئی حادثه عمده یی ایجاد نشد و مردم بسلامت به خانه های خود بازگشتند. 

اما پیش بینی غلط اداره هواشناسی سیزده بدر را به گروهی از شهرستانی ها حرام کرد و به این خاطر امسال گروه کمتری از شهرستانی ها برای بدر کردن سیزده به خارج از شهر رفتند. 

photo_2023-04-01_13-08-03

بنا به گزارش خبرنگار کیهان در مشهد، پیش بینی اداره هواشناسی مبنی بر ریزش باران و رگبار شدی در این منطقه، گروه زیادی از اهالی شهرهای شمالی خراسان را از گردش و تفریح در ییلاقهای اطراف این شهرها منصرف کرد اما برخلاف انتظار، هوا صاف و آفتابی بود و گروه زیادی از مشهدیها که از ترس باران شدید خانه نشین شده بودند بعدازظهر سیزده به باغهای اطراف رفتند. در تبریز نیز پیش بینی اداره هواشناسی در مورد هوای ابری آن شهرستان غلط از آب درآمد به همین جهت آن دسته از تبریزی هایی که به خارج از شهر رفته بودند   دائما چشمشان به آسمان بود! در گیلان هم یک میلیون گیلانی سیزده را در نواحی سرسبز این استان بدر کردند. در این روز خیابانهای رشت  ترافیک سنگینی را پشت سر گذاشت و این بخاطر بازگشت مسافران نوروزی از خطه شمال به تهران بود. در ساری نیز بعلت هوای مناسب هزاران مسافر به گردشگاههای اطراف شهر رفتند. شیراز و یزد نیز وضع مشابهی داشتند، در یزد بنا به گزارش خبرنگار کیهان اهالی این شهر ۹ تن کاهو و انواع سبزی و ۳ تن پرتقال مصرف کردند! گزارش خبرنگاران کیهان حاکیست سیزده امسال میوه فراوان ولی گران بود. 

همین گزارشها می گوید که سیزده بدر امسال کم حادثه ترین سیزده بدر در سالهای اخیر بوده است....

photo_2023-04-01_13-07-54

 کیهان ۱۴ فروردین ۱۳۵۸؛

میلیونها ایرانی سیزده بدر بی طاغوت را باشکوه برگزار کردند

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سیزدهمین روز بهار آزادی را نیز در گرمای مطبوع آفتای درخشان بدون طاغوت گذراندیم. سیزده بدری که مردم کم کم یادشان آمد هنوز می توانند شادی کنند، برقصند و پای بکوبند و باز هم فریاد کنند مرگ بر شاه سابق!

در حقیقت  سیزده بدر امسال، روز بدر کردن نحسی طاغوت از تاریخ ایران بود برای همیشه. سیزده بدر امسال هیچ دری به روی بسته نبود. باغ غلامرضا پهلوی در جاده قزوین جولانگاه کودکانی بود که هیچگاه تصور نمی کردند پایشان به باغ درندشت و پر از درخت میوه - از ما بهتران - برسد. پارک خرم هم که سال گذشته خیلی ها جرات نمی کردند حتی نگاهی به طرفش بیندازند دیروز انبوه جمعیت را در خود جای داده بود. مردم، پیاده و سواره خود را رسانده بودند تا نحسی سیزده را در خرمی این پارک از سر بگذرانند. 

روز گذشته علاوه بر دهها هزار نفری که در بهشت زهرا بر مزار شهدا گل فشاندند. صدها هزار تن نیز راهی مناطق خوش آب  و هوای اطراف تهران شدند. آنها هم‌ که ماشین شخصی نداشتند دست زن و بچه را گرفتند و قابلمه ناهار و فرش نخ نما شده ای را زیر بغل زدند و با اتوبوس خود را به یکی از پارکها رساندند تا روز سیزده را زیر سایه یک درخت سر کرده باشند. 

برخلاف خیابانهای تهران که دیروز نفس راحتی کشیدند، در جاده های اطراف شهر آنقدر ترافیک سنگین بود که خیلی ها ماشین را به کناری زدند و سیزده بدر خود را در کنار جاده همراه با سر و صدا و ازدحام اتومبیلها گذراندند. 

photo_2023-04-03_19-56-04

اتوبان کرج در نخستین ساعات صبح دیروز به خاطر هجوم مردم به پارک خرم و باغهای اطراف کرج ترافیک بسیار سنگینی داشت. در کرج و جاده های اطراف آن نیز ترافیک سنگینی به چشم‌می خورد که پاسداران مسلح و پیشاهنگان به کمک ماموران سعی می کردند راه را باز کنند. در باغهای اطراف کرج مانند سالهای گذشته نشستن بر روی زمین پر از سنگ و کلوخ برای کسانی که آمده بودند به بهانه سیزده بدر استخوانی سبک کنند از ۲۰ تا ۵۰ تومان آب می خورد و وقتی که مردم به صاحب باغ اعتراض می کردند دلیل می آورد: آقا  هفت هشت ماه است که تعطیل هستیم کاسبی ما همین امروز است. 

در بین مردم که می گشتیم برخلاف سالهای گذشته نه بساط عرق بود و نه بساط ورق! بسیاری از دخترها و زنها نیز با روسری و حجاب اسلامی به بیرون آمده بودند. از مردم هم که سوال می کردیم سیزده بدر امسال با سالهای پیش چه تفاوتی دارد می گفتند؛ امسال مردم خیلی آرام شده اند دیگر مانند سالهای گذشته کسی به کسی کاری ندارد و با داد و فریاد مزاحم دیگران نمی شود.

همچنین بسیاری از مردم سیزده بدر خود را در پارکها گذراندند. بازار فروش ساندویچ و بستنی آنقدر داغ بود که برای خوردن یک بستنی یا ساندویچ مدتی را باید در صف می گذراندی. کمیته های تعاونی اسلامی نیز فروشگاههای سیاری در پارکها قرار داده بودند که نوشابه را به قیمت پنج ریال و سیگار را به قیمت عادی می فروختند و صفهای طویلی از مردم برای خرید سیگار و نوشابه ارزان تشکیل شده بود.

پارکهای تهران نیز دیروز پس از سالها سکوت و خلوت، مرکز جوشش شادی مردم شده بود. طنین فریادهای شادی کوچک و بزرگ از هر گوشه ای به گوش می رسید و جالب اینکه در این روز هم بحثهای سیاسی در کنار درختان پارکها و در هوای پاک بهاری جریان داشت.

photo_2023-04-03_20-07-14

 گزارشهای خبرنگاران کیهان از ییلاقهای اطراف و پارکها حاکی است که سیزده بدر امسال حوادث ناگواری بدنبال نداشت و در گوشه و کنار از نزاع و درگیری خبری نبود. برخی می گفتند، وقتی دشمن نباشد دلیلی برای رو در روی برادر و خواهر ایستادن نمی ماند.

گزارش خبرنگاران کیهان از شهرستانها نیز حاکی است که میلیونها ایرانی در چهارگوشته ایران دیروز مراسم سیزده بدر را به گرمی برگزار کردند.

منبع: سایت دیده بان ایران- مصطفی رحیمی مشکله

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر