کد خبر: 153882
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸؛

از ایجاد کانون هنرمندان هنرهای تجسمی تا قول امام برای ساخت راه و جاده

بررسی اخبار و گزارش های روزنامه کیهان ۴۴ سال قبل امروز ۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۸

از ایجاد کانون هنرمندان هنرهای تجسمی تا قول امام برای ساخت راه و جاده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر اول روزنامه کیهان ۴۴ سال قبل امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ به هشدار دادستان کل انقلاب در رابطه با فعالیت عوامل رژیم منحله اختصاص دارد که گفته است توطئه گران، اسلحه وارد ایران می کنند و اینکه گروهی از عوامل رژیم منفور پهلوی در کوهستانها مخفی شده اند و از اینرو دادستان کل از روستائیان کوهپایه، عشایر و مرز نشینان برای دستگیری این عوامل تقاضای همکاری کرده است. حمله شدید امام به عمال آمریکا در ایران نیز خبر داغ دیگر این جریده است که گفته اند؛ در هر استان باید شوراهای ایالتی و ولایتی باشد و اینکه این خانه خرابها همه ایران را خراب کردند و رفتند. امام همچنین قول داده اند در سطح کشور راه و جاده ساخته می شود. از طرفی سخنگوی دولت هم از بررسی قطع رابطه ایران و مصر خبر داده و دکتر کریم سنجابی هم اعلام داشته که مهمترین کار مملکت در شرایط کنونی، بررسی قانون اساسی است. در خبری دیگر هم آمده که مشمولان لیسانسیه و بالاتر، از خدمت وظیفه عمومی معاف نمی شوند و نظام آموزشی پزشکی کشور هم دگرگون خواهد شد. همچنین برکناری  ۴۰۰ مقام صنعت نفت و کاهش یافتن حقوقهای کلان بر اساس دستورالعمل جدید از تیترهای دیگر این روزنامه چاپ عصر هستند. ایجاد کانون هنرمندان تجسمی عنوان خبر مهمی است که متن آن در صفحه اول روزنامه امروز کیهان منتشر شده است که آنرا برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم.

IMG_20230429_060047_998

رضا بصیری مجسمه ساز و استاد دانشکده هنرهای تزئینی طی بیانیه ای از تمامی هنرمندان هنرهای تجسمی دعوت کرده است تا به منظور ایجاد کانونی برای این هنرمندان در گردهمایی روز دوشنبه (فردا) در دانشکده هنرهای تزئینی شرکت کنند. در این بیانیه ضمن اشاره به سیاستهای غلط فرهنگی در گذشته و تعیین خط مشی های نادرست از طرف وزارت فرهنگ و هنر و تحمیل آن به هنرمندان به تشکیل کانون هنرمندان هنرهای تجسمی تاکید شده است. در بخشی از این بیانیه چنین می خوانیم؛

در حال حاضر که ادارات دولتی در دست بازسازی است ملاحظه می شود که گروهی از همکاران و مشاوران پهلبد خائن که فرهنگ و هنر ما را به این روز انداخته اند باز بر مسند تصمیم گیری تکیه زده اند و مشغول برنامه ریزی برای آن وزارتخانه هستند. هنرمندان متعهد هنرهای تجسمی می دانند که فرهنگ و هنر استعمار زده ما محتاج به سازندگی بنیادی است و این کار بایستی صرفا به وسیله کسانی که به اصالت فرهنگ ملی ما مومن و متعهد هستند انجام شود.

IMG_20230429_060048_756

هنرمندانی که در سالهای ترور و اختناق با پایداری پیگیر، عدم وابستگی خود را به رژیم منحط پهلوی و عمال آن ثابت کرده اند صلاحیت آن‌ را دارند که درباره فرهنگ و هنر ملی خود نیز برنامه ریزی کنند. لذا در این هنگام که تشکیل کانون هنرمندان تجسمی ضروری به نظر می رسد از کسانی که آمادگی دارند تا با سخت کوشی خود در احیاء هنرهای اصیل ایرانی سهیم باشند دعوت می شود تا در ساعت ۴ بعداز ظهر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در دانشکده هنرهای تزئینی شرکت نمایند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر