کد خبر: 185749
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۵۸؛

امام خمینی: مرتکبین گناه صغیره در ارتش عفو می شوند/ ازگشت ایرانیان مقیم شوروی به کشور آزاد شد

صفحه اول روزنامه کیهان در نوبت چاپ دوم در روز سه شنبه ۲۸ فروردین سال ۱۳۵۸ را مشاهده می‌کنید.

امام خمینی: مرتکبین گناه صغیره در ارتش عفو می شوند/ ازگشت ایرانیان مقیم شوروی به کشور آزاد شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ صفحه اول روزنامه کیهان در نوبت چاپ دوم در روز سه شنبه ۲۸ فروردین سال ۱۳۵۸ را مشاهده می‌کنید. تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به سخنان امام در رابطه با دست‌های مرموزی که بین ملت تفرقه می‌اندازد. در ضمن امام امت به مناسبت ۲۹ فروردین و روز ارتش، مرتکبین خلاف و گناه صغیره در ارتش را عفو کردند. آیت الله طالقانی هم در پیامی اعلام کرده اند موضوع رفتن ایشان جنبه شخصی ندارد و در رابطه با آزادی و استقلال کشور است. سرپرست کمیته‌ها نیز درباره توطئه ضدانقلاب هشدار داده و اعلام کرد که دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی بر اثر اشتباه بعضی از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب صورت گرفته است. عکس یک روزنامه هم به حضور حجت الاسلام سید احمد خمینی در تهران برای دیدار خصوصی با فرزند آیت الله طالقانی اختصاص دارد. اما بازگشت ایرانیان مقیم شوروی به کشور آزاد شد. این جمله را سفیر ایران در مسکو اعلام داشته و شرط آن را وابسته نبودن به کشورهای خارجی دانسته است. این تیتر که در سمت راست لوگو قابل مشاهده است متن آن در صفحه هفتم روزنامه منتشر شده که به شرح زیر است:

دیدبان

دکتر محمد مکری سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در یک مصاحبه با خبرگزاری پارس گفت: ایرانیانی که سال‌هاست در اتحاد جماهیر شوروی به سر می‌برند - صرفنظر از هر نوع تفکر و ایدئولوژی که دارا هستند- در صورتی که به هیچ کشور خارجی وابسته نباشند به تدریج می‌توانند به وطن بازگردند. 

دکتر مکری که خود سال‌ها در تبعید به سر برده است گفت: ایرانیانی که در شوروی زندگی می‌کنند در صورتی که مایل به بازگشت باشند می‌توانند بازگردند. لیکن پیش از اینکه این افراد به وطن بازگردند باید ابتدا برای آنها شغل و کار ایجاد کرد. 

سفیر ایران در شوروی گفت: در این مورد آن‌ها که از نظر تکنولوژی و حرفه‌ای مورد نیاز بیشتر ایران هستند در آمدن به کشور خود از اولویت بیشتری برخوردار خواهند بود. وی گفت: در برنامه‌هایی که در آینده طرح ریزی می‌شود برای اینگونه افراد جا در نظر گرفته خواهد شد. دکتر مکری اظهار داشت: درخواست‌های ایرانیان مقیم شوروی با نظر موافق مطالعه خواهد شد و سعی خواهیم کرد در این مورد نیز سنت تفتیش افکار و عقاید که در گذشته و رژیم سابق معمول بوده است از میان برود. وی در عین حال تاکید کرد که این اصل موجب این نخواهد بود که دولت ایران در این مورد آگاهانه عمل نکند. 

سفیر ایران در مسکو تاکید کرد: ایران خواهان داشتن بهترین روابط اقتصادی- سیاسی و فرهنگی با کلیه کشورها و از جمله شوروی است. وی اظهار داشت ایران تاکنون دارای روابط فرهنگی به معنای واقعی خود با شوروی نبوده است لیکن می‌تواند این روابط فرهنگی را بر پایه احترام و با استقلال و آزادی دو کشور برقرار کرد. 

دکتر مکری در پایان گفت؛ ایران پایگاه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات درباره کشورهای دیگر نخواهد بود و متقابلا انتظار داریم کشورهای دیگر نیز از این شیوه پیروی نمایند.

روزنامه 3

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر