کد خبر: 113653
A

بررسی انواع قرص های لاغری و مکانیسم عمل آنها/ کدام قرص به درمان دیابت کمک و کدام قرص به کبد آسیب می زند؟

مصرف قرصهای لاغری در کنار فواید آن می­ تواند عوارضی برای بدن داشته باشد. سرویس سلامت دیده بان ایران سعی کرده است بدون آنکه برای یک نوع قرص تبلیغات خاص انجام دهد، فقط انواع قرص های لاغری و فواید و عوارض آنها را با هم مقایسه کند؛

بررسی انواع قرص های لاغری و مکانیسم عمل آنها/ کدام قرص به درمان دیابت کمک و کدام قرص به کبد آسیب می زند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مصرف قرصهای لاغری در کنار فواید آن می­ تواند عوارضی برای بدن داشته باشد. سرویس سلامت دیده بان ایران سعی کرده است بدون آنکه برای یک نوع قرص تبلیغات خاص انجام دهد، فقط انواع قرص های لاغری و فواید و عوارض آنها را با هم مقایسه کند؛

انواع قرص های لاغری و مکانیسم عمل آنها

۱- قرصهای لاغری چربی سوز:

همانطور که از نام این قرصها پیداست، هدف آنها افزایش چربی سوزی بدن است. اما آنها چگونه این عمل را انجام می­ دهند؟ به طور طبیعی در فرایند هضم طبیعی غذا در بدن، چربیهای حاصل از مواد غذایی خورده شده در روده کوچک جذب می­ شوند. این قرصهای لاغری از تجزیه چربیها در روده جلوگیری کرده و باعث می ­شوند مدفوع حالت شل (اسهال) و چرب داشته باشد. خوب شاید به نظرتان این ایده عالی باشد. اما فراموش نکنید بسیاری از ویتامینهایی که می­خورید (مانند ویتامین A وD و E) محلول در چربی هستند و تنها از این طریق می ­توانند وارد سیستم گردش خون شوند. خوب زمانی که چربی دفع شود یعنی این ویتامینها نیز دفع می­ شوند و در طولانی مدت فرد دچار سوء تغذیه خواهد شد. یکی دیگر از داروهایی که در این دسته قرار می گیرند قرص هایی هستند که باعث افزایش سوخت چربی در سلول می شوند مانند ال-کارنیتین. اما توجه داشته باشید که این داروها هم زمانی کارآمد هستند که شما ورزش کرده باشید و چربی ها از سلول های چربی آزاد شده باشند.

۲- قرصهای افزایش دهنده متابولیسم بدن:

برخی دیگر از قرصهای لاغری نیز با افزایش دمای بدن و افزایش متابولیسم بدن چربی سوزی را افزایش می ­دهند. معمولا این قرصها بر پایه کافئین می ­باشند. چراکه به نظر می ­رسد کافئین می­ تواند چربی سوزی را افزایش دهد. از جمله این قرصهای لاغری می­توان به قرص هیدروکسی کات و قرص کافئین اشاره کرد که در بازار به عنوان چربی سوز شناخته شده است

۳- قرصهای لاغری کاهش اشتها:

مکانیسم اثر اینگونه قرصها کم کردن اشتها و افزایش احساس سیری است. معمولا ماده تشکیل دهنده اساسی این قرصها فیبر است. اما چرا فیبر؟ فیبر نوعی کربوهیدارت است که توسط بدن هضم نمی ­شود. یعنی تنها کربوهیدارتی که باعث افزایش قند خون نشده و از دستگاه گوارش حذف می ­شود. فیبرها به دو شکل محلول و نامحلول وجود دارند.

فیبرهای محلول در آب حل می شوند و تشکیل یک ماده ژلاتینی چسبناک می دهند. این نوع فیبرها مزایای زیادی برای سلامت بدن از جمله پیشگیری از دیابت و کاهش کلسترول بد خون دارند. همچنین به عنوان یک ماده پروبیوتیک، منبع غذایی باکتریهای مفید روده هستند. اما فیبرهای نامحلول در آب حل نمی شوند. بلکه در طول دستگاه گوارش حرکت می کنند و به حرکات روده بزرگ نظم می دهند.

هر دوی این فیبرها برای بدن لازم هستند و می توانند باعث کاهش وزن شوند. اما چگونه؟ فیبرها باعث احساس سیری می­ شوند. به این شکل که در معده فیبر مواد غذایی توسط شیره معدی اشباع و حجیم شده و به شما احساس پری معده و سیر بودن می ­دهد. از طرفی دیگر، فیبرهای محلول نیز در روده آب جذب کرده و یک ماده ژل مانند و چسبنده تولید می­ شود که باعث کاهش جذب قند از روده شده و خطر چاقی را کاهش می ­دهند.

در واقع قرصهای لاغری فیبردار به صورت مکملهای فیبردار ارائه می­ شوند. از جمله آنها می­توان به مکمل پوست اسفرزه، قرص گلوکومانان، مکمل اینولین، مکملهای متیل سلولز نام برد. شاید نام قرص لیپوزن (Lipozene) را شنیده باشید. این قرص از فیبر محلول در آب گلوکامانان تشکیل شده است.

۴- قرصهای لاغری ممانعت کننده از جذب چربی:

گروه دیگر از قرصهای لاغری از جذب شدن چربیها توسط روده جلوگیری می­ کنند. یکی از مثالهای این نوع قرصها قرص ونوستات است. مکانیسم اثر این قرص با مهار کردن آنزیم لیپاز است. عمل آنزیم لیپاز تجزیه چربیها به ذرات کوچکتر است. این آنزیم می­ تواند از معده ترشح شود و باعث هضم چربیها شود. ونوستات با مهار این آنزیم جذب چربیها را در روده کاهش داده و در نتیجه چربیها از طریق مدفوع دفع خواهند شد و دیگر وارد خون نمی ­شوند. اما در نظر داشته باشید که این قرصها نیز در طولانی مدت می­ توانند عوارض قرصهای چربی سوز را داشته باشند. یعنی باعث از دست رفتن ویتامینهای محلول در چربی از بدن شوند. کمبود این ویتامینها خود مشکلات جدی برای بدن ایجاد خواهد کرد.

نتیجه گیری

حال که با انواع قرصهای لاغری آشنا شدید، در نظر داشته باشید که مصرف قرصهای لاغری در کنار فواید آن می­ تواند عوارضی برای بدن داشته باشد. به خصوص اینکه بسیاری از تبلیغات در مورد این قرص ها با برندهای مختلف می­تواند صرفا یک کلاهبرداری تجاری باشد. بنابراین در صورت تمایل به مصرف هر یک از انواع آنها حتما از یک دکتر تغذیه مشورت بگیرید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر