کد خبر: 153876
A

جوهر بادام تلخ چین و چروک صورت و آکنه را برطرف می‌کند

بادام تلخ می تواند به کاهش آکنه، خطوط ریز، چین و چروک و بهبود ظاهر ناهموار پوست کمک کند. با افزایش سن، روند نوسازی پوست کند می شود و بدین ترتیب پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، رنگ آن تغییر می کند و خطوط و چین و چروک های ظریف ایجاد می شود.

جوهر بادام تلخ چین و چروک صورت و آکنه را برطرف می‌کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بادام تلخ می تواند به کاهش آکنه، خطوط ریز، چین و چروک و بهبود ظاهر ناهموار پوست کمک کند. با افزایش سن، روند نوسازی پوست کند می شود و بدین ترتیب پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، رنگ آن تغییر می کند و خطوط و چین و چروک های ظریف ایجاد می شود.

ماندلیک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید ملایم (AHA) است که می تواند به کاهش آکنه، خطوط ریز، چین و چروک و بهبود ظاهر ناهموار پوست کمک کند. با افزایش سن، روند نوسازی پوست کند می شود و بدین ترتیب پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، رنگ آن تغییر می کند و خطوط و چین و چروک های ظریف ایجاد می شود.

لایه بردارهای شیمیایی مانند AHA ها، ترکیبات محبوب مراقبت از پوست هستند که به شل شدن لایه بالایی سلول های پیر پوست کمک می کنند. از این رو مواد مذکور ممکن است ظاهر کلی پوست را بهبود بخشیده و علائم قابل مشاهده پیری را کاهش دهند.

ماندلیک اسید از بادام تلخ به دست می آید و به همین دلیل به آن جوهر بادام تلخ نیز می گویند. بسیاری از شرکت‌ های آرایشی و بهداشتی ماندلیک اسید را به عنوان یک AHA ملایم توصیف می‌ کنند، بنابراین ممکن است برای افراد با پوست حساس یا کسانی که لایه‌ بردارهای شیمیایی دیگر را برای پوست خود قوی می‌ دانند، مناسب باشد.

در مقایسه با سایر AHA ها، ماندلیک اسید یک مولکول بزرگ است و اندازه ای تقریبا دو برابر اسید گلیکولیک دارد. از این رو ترکیب مذکور بسیار کندتر از سایرین به پوست نفوذ می کند. این جذب آهسته می تواند به این معنی باشد که ماندلیک اسید نسبت به سایر AHA ها احساس تحریک کمتری برای پوست خواهد داشت.

گفتنی است که تمامی نکات مورد بحث در خصوص ماندلیک اسید از طریق مقالات منتشر شده توسط انتشارات جان وایلی و پسران قابل دسترسی هستند.

فواید ماندلیک اسید

ماندلیک اسید طیف گسترده ای از فواید بی نظیر را برای پوست ارائه می دهد. با این حال، تحقیقات قطعی بیشتری برای شناسایی خواص و مزایای شگفت انگیز این ترکیب مورد نیاز است.

- ملایم با انواع پوست

بر اساس نتایج پژوهش های معتبر مشخص شده که ماندلیک اسید ملایم‌ تر از سایر AHA ها است و برای افراد با انواع پوست، به‌ ویژه افرادی که پوست‌ های حساس و مستعد آکنه دارند توصیه می شود.

- لایه برداری انواع پوست

مانند سایر AHA ها، اسید ماندلیک نیز پیوندهایی را که سلول های مرده یا قدیمی را به سطح پوست می چسبانند شل می کند. این مکانیسم به جداسازی سلول‌ های قدیمی و خشک‌ پوست کمک می‌ کند تا سلول‌ های جدید و سالم ‌تر ظاهر شوند.

- بهبود ظاهر چین و چروک

در فرآیند لایه برداری شیمیایی پوست، ماندلیک اسید سلول های آسیب دیده و پیرتر پوست را از بین می برد و سلول های جدیدتر و سفت تر را جایگزین آنها می کند. از این رو ممکن است به پوست کمک کند تا کشسان‌ تر به نظر برسد و چین و چروک‌ها و خطوط ریز را کاهش دهد.

- مدیریت آکنه و منافذ مسدود شده

ماندلیک اسید قادر است به باز کردن منافذ، برطرف کردن جوش‌های سرسیاه، کومدون‌ ها و کنترل تولید سبوم یاری برساند.

این ترکیب جادویی همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است و ممکن است به حذف باکتری های مولد آکنه از پوست کمک کند. ماندلیک اسید می تواند التهاب و قرمزی را کم کند و از این مسیر نیز به کاهش بروز جوش‌ از جمله آکنه های کیستیک کمک ‌کند.

محققان طی مطالعه‌ ای در سال 2019، اثربخشی پیلینگ 30 درصد سالیسیلیک اسید و 45 درصد ماندلیک اسید را در درمان آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط مقایسه کردند. نهایتا نتیجه گیری شد که اسیدها درست به اندازه هم موثر بودند. با این حال، لایه برداری ماندلیک اسید ایمن تر و قابل تحمل تر از لایه برداری سالیسیلیک اسید بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که لایه برداری با ماندلیک اسید عوارض جانبی کمتری دارد و در درمان ضایعات التهابی موثرتر است.

- کاهش هیپرپیگمانتاسیون و تغییر رنگ

ماندلیک اسید ممکن است به جلوگیری از انواع مختلف هیپرپیگمانتاسیون از جمله ملاسما کمک کند.

یک مطالعه در سال 2016 گلیکولیک اسید و ترکیب سالیسیلیک اسید- ماندلیک اسید را برای درمان بیماران هندی مبتلا به ملاسما مقایسه کرد. یافته های این بررسی حاکی از آن بود که هر دو نوع اسید به یک اندازه موثر هستند. با این حال، شرکت کنندگان تحمل بهتری برای اسید سالیسیلیک- ماندلیک از خود نشان دادند.

عوارض جانبی ماندلیک اسید

مانند هر محصول پوستی دیگری، هنگام استفاده از ماندلیک اسید نیز باید محتاط بود و ریسک بروز یک سری از عوارض جانبی معمول را در نظر گرفت.

ماندلیک اسید ممکن است پوست مصرف کننده را تحریک کند. با این حال، شماری از تحقیقات معتبر نشان می دهند که در مقایسه با سالیسیلیک اسید، ماندلیک اسید بسیار بهتر تحمل می شود.

علائم تحریک پوست عبارت اند از:

- قرمزی

- خارش

- تورم

- واکنش آلرژیک

افراد باید از ضد آفتاب برای کاهش حساسیت به نور پس از لایه برداری با ماندلیک اسید استفاده کنند، زیرا AHA ها می توانند حساسیت پوست را به نور UV افزایش دهند. گفتنی است که در عین حال استفاده بیش از حد از ماندلیک اسید ممکن است منجر به تحریک و برون ریزی ناشی از لایه برداری افراط گونه شود.

همچنین فرد باید از وارد شدن این ترکیب به چشم خود اجتناب کند، زیرا می تواند باعث تحریک یا آسیب بافت مورد نظر شود. همچنین توصیه می شود که علاقه مندان پیش از اقدام به مصرف محصولات حاوی ماندلیک اسید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند و تست حساسیت پوستی انجام دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر