کد خبر: 176764
A

این ۷ علامت در زبان بدن، نشانه عدم اعتماد به نفس است

آیا تا به حال متوجه شده اید که می‌توانید اعتماد به نفس یک نفر را حتی قبل از اینکه دهانش را باز کند بسنجید؟ شاید ندانید چه فایده‌ای دارد، اما فقط می‌توانید حدس خوبی بزنید. ۵۵ درصد از ارتباطات ما غیرکلامی است. آنچه ما نمی‌گوییم اغلب گویای همه چیز است. چه یک مصاحبه شغلی، یک قرار اول یا یک جلسه کاری پرمخاطره، زبان بدن ما می‌تواند بزرگترین متحد یا بزرگترین دشمن ما باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، امروز به شما کمک می‌کنیم تا به بدانید دقیقاً چه علائمی از زبان بدن نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است.

این ۷ علامت در زبان بدن، نشانه عدم اعتماد به نفس است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  آیا تا به حال متوجه شده اید که  می توانید اعتماد به نفس یک نفر را حتی قبل از اینکه دهانش را باز کند بسنجید؟  شاید ندانید چه فایده ای دارد،  اما فقط می توانید  حدس خوبی بزنید.

55 درصد از ارتباطات ما غیرکلامی است. آنچه ما نمی گوییم اغلب گویای همه چیز است.

چه یک مصاحبه شغلی، یک قرار اول یا یک جلسه کاری پرمخاطره، زبان بدن ما می تواند بزرگترین متحد یا بزرگترین دشمن ما باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، امروز به شما کمک می کنیم تا  به بدانید دقیقاً چه علائمی از زبان بدن نشان دهنده عدم اعتماد به نفس است.

حتی ممکن است متوجه شوید که در برخی از این موارد  شامل شما هم میشود هستید بدون اینکه متوجه باشید .

1_ تکان دادن پا  یا ضربه زدن با پا

آیا تا به حال خود یا شخص دیگری را در حال تکان دادن پا در یک جلسه یا در حالی که منتظر چیزی هستید دیده اید؟

میدانم این یکی شامل من هم میشود. از زمان کودکی، تکان دادن پا عادت ناخودآگاه من در موقعیت های استرس زا بوده است – چه تزریق آمپول در مطب دکتر یا در امتحانات مدرسه.

همانطور که توسط گروه درمانی ویلیامزبورگ اشاره شده است ، بسیاری از افراد به دلیل عصبی بودن یا نگرانی موقعیتی بی قراری می کنند و این نوع بی قراری می تواند نشانه ای از اضطراب زمینه ای باشد.

اما در مورد اعتماد به نفس چطور؟

خوب، همانطور که نویسنده ی Psychology Today   کریستین لوئیز در یک پست تاکید می کند، اضطراب و اعتماد به نفس "کاملاً متضاد" هستند.

هنگامی که شخصی دائماً پاهای خود را حرکت می دهد، اغلب به این دلیل است که با انرژی عصبی دست و پنجه نرم می کند و نمی داند چگونه به طور موثر آن را هدایت کند.

اما نکته مهم اینجاست - مگر اینکه روی یک جای سفت باشد که  صدا را تقویت کند، تشخیص این عادت می تواند بسیار دشوار باشد.

دفعه بعد که در یک اتاق ساکت و فرش شده قرار گرفتید، به پاها توجه زیادی داشته باشید. این حرکات ظریف ممکن است بیشتر از آنچه شما انتظار دارید در مورد وضعیت درونی یک فرد  اطلاعات به شما ارائه  دهد.

2_ لمس مکرر صورت یا گردن

آیا می دانستید که افراد به طور متوسط حدود 23 بار در ساعت صورت خود را لمس می کنند؟

درست است – این فقط یک حرکت گاه به گاه یا  برای زمان بیکاری  نیست و طبق گفته روانشناس بالینی کوین چپمن به سی ان بی سی،  این رفتار اهمیت عمیق تری دارد.

او توضیح داد: «به نوعی، این کار راهی برای تنظیم احساسات است، و راهی برای استفاده از احساسات ما در هر لحظه است.» او همچنین خاطرنشان می کند که چنین رفتاری اغلب زمانی ظاهر می شود که ما احساس ناخوشایندی یا ناراحتی می کنیم.

این مفهوم توسط جو ناوارو، یک مامور سابق اف بی آی  و نویسندهی کتاب  آنچه که هر بدن می گوید بیشتر بررسی شدهناوارو اشاره می کند که وقتی احساس ناخوشایندی را تجربه می کنیم، مغز ما سیگنال هایی را برای تحریک انتهای عصبی در بدنمان ارسال می کند - کودکان نوپا را  ببینید  که شست خود را می مکند یا بزرگسالان گردن خود را می مالند.

این عمل اندورفین های آرام بخش را در مغز آزاد می کند و به طور موثر ناراحتی ما را آرام می کند.

بنابراین، دفعه بعد که دیدید شخصی مرتباً صورت یا گردن  خود  را لمس می کند، نگاه دقیق تری بیندازید - ممکن است فقط خارش یا خستگی نباشد. این می تواند یک سیگنال خاموش و ناخودآگاه از احساس تحت فشار یا عدم اعتماد به نفس باشد.

3_شانه های افتاده

شانه ها به عقب، سینه  جلو همه ما این توصیه بی انتها را شنیده ایم.

برای من، پدرم قبل از اینکه با چیزی که نیاز به اعتماد به نفس داشت روبرو شوم، این کلمات را تکرار می‌کرد - مثل یک بازی ورزشی مهم در سال‌های نوجوانی یا یک مصاحبه اعصاب خردکن. اما آیا این توصیه اعتبار واقعی دارد؟

جو ناوارو، مامور سابق  اف بی آی و متخصص زبان بدن که در آخرین  به آن اشاره  کردیم نیز این موضوع را روشن می کند. او توضیح می‌دهد: شانه‌ها با نشاط ارتباط  دارنداما می‌توانند سلطه و سلسله مراتب را نیز  نشان دهند. جالب توجه است، او اضافه می کند که ما اغلب از پیام های قدرتمندی که توسط وضعیت شانه هایمان منتقل می شودغافلیم.

شانه های افتاده چیزی بیش از نشانه ای از وضعیت بد بدن است. آنها اغلب منعکس کننده عدم اعتماد به نفس هستند. زمانی که شانه‌های کسی دائماً آویزان است، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که او چیزی بیش از وزن فیزیکی را حمل می‌کند – این می‌تواند باری از شک و تردید به خود یا عدم اعتماد به نفس باشد.

این وضعیت، پیامی از تسلیم، عدم کنترل یا قاطعیت می فرستد. این یک تظاهرات فیزیکی از احساس عدم آمادگی برای مقابله با چالش‌ها است.

عادت کنید لحظاتی را به تماشای نحوه حمل شانه های مردم اختصاص دهید. این یک شاخص ظریف و در عین حال آشکار است که آنها در آن محیط چقدر احساس اعتماد به نفس یا  تسلط  می کنند.

اگر متوجه شدید که  شانه هایتان افتاده،  سخنان پدرم را به خاطر بسپارید - شانه ها به عقب، سینه بیرون. این فقط  برای این  نیست  که با اعتماد به نفس بالا به نظر برسید بلکه برای این است که در واقعیت اعتماد به نفستان بالا برود.

4_ پرهیز از تماس چشمی

آیا می دانستید که تحقیقات نشان داده است که ما افراد را هنگام برقراری تماس چشمی جذاب تر می بینیم؟ البته نه از نوع  زل زده   و یا  خیره، بلکه نوع دوست داشتنی و جذاب.

با این حال، این فقط در مورد جاذبه نیست. فقدان تماس چشمی اغلب حاکی از کمبود اعتماد به نفس است. این می تواند نشانه ای از ناراحتی و عدم اعتماد به نفس، به ویژه در محیط های اجتماعی یا حرفه ای باشد.

بنابراین اگر کسی از ملاقات با نگاه شما طفره می رود، می تواند نشان دهد که او با ناامنی های درونی دست و پنجه نرم می کند یا  به اندازه کافی برای حفظ آن تماس چشمی احساس اعتماد به نفس ندارد.

5_ ژست های بسته (دست ها/پاهای ضربدری)

آیا تا به حال متوجه شده اید که شخصی در هنگام مکالمه یا جلسه  یا دستانش محکم روی هم قرار گرفته یا پاهایش را محکم قفل کرده است؟

این وضعیت در مورد وضعیت ذهنی یا سطح اعتماد به نفس آنها به شما چه می گوید؟

زبان بدن بسته، مانند دست‌ها یا پاهای ضربدری، اغلب چیزی بیش از یک حالت نشستن راحت است همانطور که  قبل تر   ذکر شد، این می تواند نشانه ای از "نقاب ناامنی" باشد.

این یک پیام واضح است: "من برای آنچه ارائه می شود باز نیستم" یا "من در این موقعیت راحت نیستم" این یک تظاهر فیزیکی از یک حالت درونی است - حالتی که احساس اعتماد به نفس یا آرامش ندارد.

دفعه بعد که در یک گردهمایی اجتماعی یا حرفه ای هستید، به نحوه موقعیت افراد توجه کنید. کسانی که حالت‌های باز و آرام دارند، احتمالاً احساس اعتماد به نفس و مشارکت  بیشتری می‌کنند، در حالی که آنهایی که ژست‌های بسته دارند ممکن است با تردید یا ناراحتی دست و پنجه نرم کنند.

و اگر خود را در چنین وضعیتی گرفتار دیدید سعی کنید در را باز کنید - آن دست ها و پاها را از هم باز کنید. میتواند  به شما کمک کند نه تنها  با اعتماد به نفس ظاهر شوید بلکه در واقع کمی با اعتماد به نفس تر و پذیراتر باشید.

6_ ور رفتن  با اشیا

ور رفتن با اشیا یکی دیگر از نشانه های عصبی بودن یا ناراحتی است که نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس است مانند یک خروجی فیزیکی برای لرزش های داخلی است – راهی برای هدایت آن انرژی ناراحت کننده به چیزی ملموس.

این رفتار می تواند به ویژه در موقعیت های فشار بالا ظاهر شود. چرخش مداوم یک مداد یا ضربه زدن به تلفن چیزهای زیادی را نشان  میدهد، اما ما اغلب متوجه چنین عادت هایی نمی شویم.

مراقب آن باشید. هر چند وقتی آن را ببینید دیگر نمی توانید آن را نادیده بینگارید.

7 _صحبت کردن با صدای آهسته

اگرچه میدانیم که این دقیقاً «زبان بدن» نیست، همانطور که ما معمولاً آن را تعریف می‌کنیم، اما در انتقال اعتماد به نفس بسیار مهم است که باید در لیست قرار می‌گرفت.

تصور کنید شما در یک جلسه کاری هستید و شخصی صحبت می کند. آنها افکار خود را با قاطعیت بیان می کنند، صدایشان بلند و واضح است و توجه اتاق را به خود جلب می کند. اکنون، این را با کسی که صدایش به سختی بالاتر از یک زمزمه است، مقایسه کنید. چه کسی شبیه یک رهبر به نظر می رسد؟ به نظر شما چه کسی اعتماد به نفس بیشتری دارد؟

صحبت کردن به صورت کم یا نامشخص اغلب نشان دهنده عدم اعتماد به کلام یا ایده های خود است. گویی گوینده کاملاً به پیام خود  باور ندارد یا از ترس قضاوت یا تناقض در بیان افکار خود مردد است.

از سوی دیگر، صدای قوی و واضح نشان می دهد که گوینده به آنچه می گویند اعتقاد دارد و از ایستادن روی حرف هایش نمی ترسد. این یک نشانه غیرکلامی است که در مورد اعتماد به نفس و اعتقاد گوینده صحبت می کند.

بنابراین دفعه بعد که ایده‌های خود را ارائه می‌کنید، چه در یک جلسه یا یک مکالمه معمولی، به یاد داشته باشید که نحوه بیان چیزی می‌تواند به اندازه آنچه می‌گویید مهم باشد.

صدای شما می تواند ابزار قدرتمندی برای نشان دادن اعتماد به نفس و قدرت باشد.

در آخر

به طور خلاصه، بدن شما در مورد اعتماد به نفس شما صحبت می کند. از بی قراری های ظریف گرفته تا نحوه نگه داشتن شانه هایمان، هر حرکت ،تصویری از حالت درونی ما را ترسیم می کند. این نشانه ها را در نظر داشته باشید - آنها  دارای ارتباطات خاموش و در عین حال قدرتمندی با وجود  اعتماد به نفس یا فقدان آن هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر