کد خبر: 81723
A

پژوهشگران دانشگاه آلتو فنلاند :دویدن پشت سر فرد مبتلا به کرونا حتی با رعایت فاصله می‌تواند خطرناک باشد

شبیه سازی‌ها انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه آلتو فنلاند نشان می‌دهد که چرا نباید در دوران همه گیری کروناویروس در مراکز پر جمعیت بدوید، حتی اگر فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

پژوهشگران دانشگاه آلتو فنلاند :دویدن پشت سر فرد مبتلا به کرونا حتی با رعایت فاصله می‌تواند خطرناک باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  نتایج این پژوهش بر اساس شبیه سازی رایانه‌ای سه بعدی حاصل شده و نشان داده است که دویدن پشت سر یک بیمار مبتلا به COVID-۱۹ می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از چیزی باشد که تا کنون تصور می‌شد.

 

اگر در حین پیاده روی سریع یا دویدن پشت سر فردی حرکت کنید که مبتلا به کرونا است، درست مثل این است که یک اسپری نامرئی از باکتری‌های شخصی را استنشاق می‌کنید. این شبیه سازی نشان می‌دهد که حتی اگر چند متر با بیمار فاصله داشته باشید، اگر شخص جلویی شما سرفه یا عطسه کند، احتمالا در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرید.

 

البته یکی از اعضای ارشد تیم بررسی تاکید کرد: «این شبیه سازی‌ها برای تکرار رفتار‌های بدنی تحت شرایط خاص طراحی شده اند. آن‌ها نباید به عنوان راهنمایی پزشکی در نظر گرفته شوند و انواع محیط مانند باد یا رطوبت را به حساب نیاورده اند و بر اساس شرایط محیطی نتایج نیز می‌توانند تا حدودی تغییر کنند.»

دویدن پشت سر فرد مبتلا به کرونا حتی با رعایت فاصله می‌تواند خطرناک باشد

برای افراد مختلف در چندین کشور ورزش در فضای خارج از خانه مجاز است، با این حال باید از فاصله اجتماعی خود اطمینان حاصل کنید. اگرچه شبیه سازی محققان فنلاندی نشان می‌دهد که سرفه و عطسه حین ورزش و دویدن بسیار مخرب و خطرناک است.

 

یک تحقیق دیگر از پژوهشگران همین دانشگاه نیز نشان داد که ذرات آئروسل حامل ویروس می‌توانند برای مدت زمان قابل توجهی در هوا بمانند. ذرات آئروسل بسیار کوچک در هوا که در هنگام سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن از دستگاه تنفسی ساطع می‌شوند می‌توانند مواردی مانند کروناویروس را حمل کنند.

 

محققان سناریویی را ترسیم کردند که در آن شخص در مسیری بین قفسه‌های فروشگاه مواد غذایی سرفه می‌کند و ابری از ویروس را بر جا می‌گذارد. آن‌ها مواردی از قبیل: تهویه هوای فروشگاه را نیز در نظر گرفتند و دریافتند که این ابر با تهویه هوا اندکی رقیق می‌شود، اما ممکن است نابودی آن تا چند دقیقه طول بکشد.

 

استادیار دانشگاه آلتو، ویل وورینن در این خصوص توضیح داد: «فردی که آلوده به کورونا ویروس باشد، می‌تواند سرفه کند و راه برود، اما پس از آن ذرات آئروسل بسیار کوچک حامل کروناویروس را پشت سر می‌گذارد. این ذرات می‌توانند وارد دستگاه تنفسی دیگرانی شوند که در مجاورت وی قرار دارند.»

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر