کد خبر: 105508
A

ظریف: در آینده نزدیک نظنز با سانتریفوژهای پیشرفته‌تر جلو خواهد رفت/ لاوروف: همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر اختلال در روند غنی‌سازی در سایت نطنز گفت که در آینده نزدیک نظنز با سانتریفوژ های پیشرفته‌تر جلو خواهد رفت.

ظریف: در آینده نزدیک نظنز با سانتریفوژهای پیشرفته‌تر جلو خواهد رفت/ لاوروف: همه تحریم‌ها علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد ظریف امروز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، با ابراز قدردانی از موضع قوی فدراسیون روسیه علیه خرابکاری در نطنز بر ضرورت تداوم همکاری دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: همچنین ضرورت دارد آمریکا بدون توقف به تعهدات خودش برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند و ایران هم پس از راستی‌آزمایی اقدامات خودش را خواهد کرد.

ظریف تصریح کرد: ما هیچ مشکلی با بازگشت به تعهدات برجامی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نداریم اما آمریکایی‌ها باید بدانند نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه ابزار مذاکراتی با آنان نخواهد داد و این اقدامات فقط وضعیت را برای آنها دشوارتر خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به همکاری‌های دو کشور در زمینه  مقابله با کرونا اظهار کرد: امیدواریم با توافقی که بین دو کشور صورت گرفته، تولید واکسن اسپوتنیک در ایران شروع شود و امکان خرید تعداد بیشتر این واکسن از روسیه برای تامین نیازهای ما فراهم شود و این زمینه زمینه خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و روسیه است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ‌رویکرد و اقدامات اخیر اروپایی‌ها گفت:  اتحادیه اروپا در سالهای گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خود و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشان داده که کم‌کم موضوعیت خود را در روابط بین‌الملل از دست می دهد.

ظریف ادامه داد: امروز هم به جای اینکه که اروپایی‌ها اقدام آمریکا برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی 82 میلیون ایرانی را محکوم کنند و به جای اینکه علیه اقدام درباره سایت غنی‌سازی تحت نظر آژانس هست، اقدام کنند، با یک اظهار نظر نرم از کنار آن عبور کرده و همزمان علیه مقامات نظامی کشور اقدام کنند، اینها فقط باعث می‌شود اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که جایگاهی در دنیا ندارد.

وی یادآورشد: اتحادیه اروپا در واقع دنباله رو نه تنها سیاست‌های آمریکاست بر کسی دنباله‌رو تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی است و این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد.

 وزیر امور خارجه اقدام اتحادیه اروپا در تحریم تعدادی از مقامات ایرانی را اقدامی مخرب ارزیابی کرد و گفت: ما با این اقدام برخورد خواهیم کرد. دیروز قسمتی از تصمیمات جمهوری اسلامی در مورد این اقدام را اعلام کردیم و در حال بررسی تحریم علیه افراد اروپایی که در این اقدام غیرقانونی حضور داشتند، هستیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اروپایی‌ها قبل از هرچیز باید به فکر حیثیت خودشان باشند، گفت: اروپا باید بداند در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد و نمی‌تواند دنیا را موعظه کند. اروپایی که بیگانه ستیزی و اسلام ستیزی در آن شرایط وحشتناکی را برای مسلمان‌ها ایجاد کرده، نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که مقامات ایرانی را تحریم کنند و اروپایی‌ها هرچه زودتر این را بفهمند، زودتر متوجه می‌شوند که؛
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست   عرض خود میبری و زحمت ما می‌داری

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند که حادثه خرابکاری در سایت نطنز 9 ماه فرایند غنی سازی را در این سایت عقب انداخته و دست مذاکره کنندگان ایرانی را در مذاکرات خالی کرده ارزیابی شما از این تحلیل‌ها چیست، گفت: آنچه در نظنز انجام شد، شرایط را برای ایران امکان پذیر می‌کند که به طور قانونی برای جبران این حماقت تروریستی هر کاری برای پیشرفت هسته ای در نظنز انجام دهد. در آینده نزدیک نظنز با سانتریفوژهای پیشرفته‌تر جلو خواهد رفت.

وی با اشاره اینکه تحقیقات درباره عوامل حادثه نظنز در حال انجام است، تاکید کرد: اگر اسرائیل مسئول باشد پاسخ خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اگر اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند مانع رفع تحریم های علیه ملت ایران شوند، اشتباه می‌کنند، افزود: دست ایران هم در مذاکره هم در آینده هسته‌ای قوی تر خواهد بود.

 همچنین سرگئی لاوروف در پاسخ به این سوال که روسیه به عنوان یکی از اعضای اصلی برجام چه موضعی درخصوص مذکرات وین و بازگشت آمریکا به تعهدات برجام دارد، گفت: موضع ما کاملا روشن است و همه تحریم‌های علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود و امیدوارم با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران فضای همکاری بیشتری ایجاد شود.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: تنها راه احیای برجام این است که آمریکا به صورت کامل به تعهدات خود بازگردد و طبق قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل عمل کند. اگر آمریکایی‌ها این کار را نکنند ممکن است گرفتار اقدام خطرناکی شوند پیامدهای ناگواری می‌تواند داشته باشد.

لاوروف با تاکید بر اینکه راه حفظ برجام این است که طرفین کاملا و بی چون و چرا به برجام بازگردند، گفت: تلاش ما این است که کمک کنیم آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و ایرانی‌ها نیز بازگردند

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: روحیه طرف ایرانی را در زاین زمینه مثبت می‌دانیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضوردر تهران گفت: امروز  مذاکرات خوبی با همتاری ایرانی خود داشتم و مذاکرات میان طرفین در فضای دوستانه و پر از اعتماد برگزار شد.

وی تاکید کرد: ما خواهان احترام متقابل میان طرفین هستیم همچین دیالوگ‌های سیاسی بین دو کشور در این نشست بسیار پرمحتوا بود.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد: ما در راستای همکاری دوجانبه در زمینه حمل و نقل، ادارات، و موضوعات فرهنگی گفت و گوهای خوبی داشتیم و توافقنامه فرهنگی میان دو کشور امضا شد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه امیدواریم همکاری دو کشور افزایش یابد،  اظهار کرد: ما همچنین درباره مبارزه با کرونا و تامین واکسن اسپوتنیک که به گفته کارشناسان ایرانی از کارآمدترین و بهترین واکسن هاست، گفت و گو کردیم و بنا شد تلاش کنیم در خاک ایران با استفاده از کارشناسان دو کشور این واکسن را تولید کنیم.

 به گزارش ایرنا، این دیپلمات ارشد روسیه عنوان کرد: بسیاری خوشحالیم در ایران علاقه‌مندی به فرهنگ زبان روسی گسترش یافته و متقابلا در روسیه هم به همین منوال است. ما در زمینه امنیت بیولوژیک نیز سندی امضا کردیم که زمینه همکاری دو کشور بیشتر شود.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر