کد خبر: 105679
A

معاون حوزه علمیه: نظام مقدس جمهوری اسلامی، بزرگترین نعمت خدا به بشر امروز است

معاون آموزش‌های حوزه علمیه کشور گفت: بزرگترین نعمتی که امروزه خداوند به بشر داده نظام مقدس اسلامی است؛ زیرا دنیا، عزت، اقتدار و... داده است که راه زندگی کردن همراه با عزت را به انسان آموزش می‌دهد همچنین این اندیشه توانسته است صدای مرگ کاخ های مستکبرین عالم را به گوش مردم برساند.

معاون حوزه علمیه: نظام مقدس جمهوری اسلامی، بزرگترین نعمت خدا به بشر امروز است

به گزارش دیده بان ایران؛  نشست شب های بندگی با موضوع تفسیر آیات اخلاقی قرآن کریم در تبیین بیانیه گام دوم در اولین شب ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش‌های حوزه علمیه کشور، در این نشست با اشاره به اینکه ورود به این بحث نیاز به دو مقدمه دارد، عنوان کرد: مقدمه اول بیان می کند که انسان امانت دار ودیعه ‌های الهی اعم از جان، مال و.. است که به او داده شده است.

وی با بیان اینکه مالکیت برای خداوند است، اظهار کرد: در آیات قرآن از عبارت مال الله استفاده شده است که یعنی آنچه که در دست بندگان است فقط امانت است همچنین خداوند در قرآن از عبارت خلیفه‌الله استفاد می کند و می فرماید این یک مقام است و از آن به عنوان امانت یاد می کند.

وی با اشاره به اینکه امانت دار باید ظرفیت تحمل امانت را داشته باشد، ادامه داد: در روایات بیان می‌شود که خداوند این امانت را به همه موجودات عرضه کرد و فقط انسان ظرفیت پذیرش آن را داشت.

وی با بیان اینکه خداوند ابتدا ظرفیت را ایجاد می‌کند و بعد امانت را می‌دهد، اظهارکرد: خداوند در قرآن می فرماید اموال سفیه ها را به آن ها ندهید و جامعه در قبال اموال آن‌ها مسئولیت دارد؛ زیرا جدا از مالکیت خصوصی، اموال آنها سرمایه ملی است و مالکیت عمومی نیز شامل آن می‌شود که امر این نشان می‌دهد نگاه قرآن به اقتصاد چند بعدی است.

معاون آموزش‌های حوزه علمیه کشور با اشاره به اینکه خداوند درآیه ای دیگر امر می‌کند که امانت را به اهل اش بسپارید که این آیه در رابطه با حکومت و قضاوت است، ادامه داد: مسئولیت های اجتماعی امانت هستند و آن را دست هر کسی نمی توان سپرد.

وی بیان کرد: بزرگترین نعمتی که خداوند امروزه به بشر داده نظام مقدس اسلامی است؛ زیرا دنیا، عزت، اقتدار و... داده است که راه زندگی کردن همراه با عزت را به انسان آموزش می‌دهد همچنین این اندیشه توانسته است صدای مرگ کاخ های مستکبرین عالم را به گوش مردم برساند.

وی اظهار کرد: سوال مهم این است که جوانان و انسان هایی که بیش از چهل سال پیش این امانت را قبول کردند دارای چه ویژگی هایی بودند و جوانان گام دوم نیز باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتوانند این بار را تحمل کند؟
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم عناصر و ویژگی هایی مانند علم، معنویت و بصیرت را مهم شمردند، عنوان کرد: ساده نگری سبب از دست دادن این امانت می شود که این خیانت در امانت است؛ زیرا حفظ این امانت (نظام اسلامی) از واجبات است.

وی با بیان اینکه خداوند با یک ترک فعل سه نسبت به شیطان می‎دهد، تصریح کرد: خداوند درقصه سجده نکردن ابلیس به انسان، سه نسبت امتناع کردن، کبر ورزیدن و کافر شدن به ابلیس می دهد که امتناع کردن مربوط به حوزه رفتاری، کبر ورزیدن مربوط به خصال درونی و کافرشدن مربوط به اندیشه ( نشناختن خداوند) است و این سه برای هر فعلی می تواند وجود داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر