کد خبر: 106633
A

نیکزاد یا پزشکیان؟ رای آذری زبان ها به سبد چه کسی ریخته خواهد شد؟

«علی نیکزاد» که نامش با ساخت پروژه مسکن مهر گره خورده است، نه‌تنها خود را مجری اجرای مسکن مهر، چه‌بسا مبدع و بانی آن می‌داند، احتمالا فکر کرده از آن می‌تواند به عنوان یک برگ برنده در انتخابات استفاده کند.

نیکزاد یا پزشکیان؟ رای آذری زبان ها به سبد چه کسی ریخته خواهد شد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ آن کسی که بیش از همه در مظان بود پارلمان و ریاستش را به سودای رسیدن به پاستور می‌خواهد، این روزها کمتر از همه اخبار انتخاباتی درباره‌اش شنیده می‌شود؛ به‌جایش هر روز یکی از هیئت‌رئیسه یا درون پارلمان اعلام نامزدی برای ۱۴۰۰ می‌کند. تا اینجای کار فقط دو نایب قالیباف در هیئت‌رئیسه رسما اعلام حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری کرده‌اند و دو عضو دیگر مجلس که در میانشان یک اصلاح‌طلب هم دیده می‌شود، گفته‌اند نامزد می‌شوند.

 

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، فریدون عباسی، مسعود پزشکیان و علی نیکزاد، چهار نماینده‌ای هستند که گویا قرار است رقیب قالیباف در ۱۴۰۰ از مجلس شوند.

 

 

جبهه پایداری تلاش زیادی کرد که در آستانه انتخابات ریاست مجلس، قالیباف را مهار کند و شرطی بگذارد که نامزد ریاست مجلس دیگر نامزد ریاست پاستور نشود. قالیباف و دیگران البته تن به این شرط ندادند اما حالا مشخص شده که جبهه پایداری مشکلش با قالیباف بوده نه اینکه کلا این روند را پشت‌پا‌زدن به رأی مردم یا قدرت‌طلبی بداند. تا اینجای کار هنوز هیچ پالس مشخص و قطعی‌ای از اینکه رئیس مجلس قصد ورود صددرصدی به انتخابات ۱۴۰۰ را دارد، دیده نشده است.


ماجرای نامزدی نمایندگان به‌خصوص هیئت‌رئیسه در میان خود اصولگرایان هم بازتاب خوشی نداشته است؛ به‌ویژه آنها که خودشان هم نامزد انتخابات شده‌اند.

 

امثال بادامچیان احتمالا تصور می‌کنند نمایندگان باید فعلا به سمت خودشان از مجلس انتخابی قانع باشند و ریاست‌جمهوری را بگذارند برای دیگر اصولگرایان. رئیس حزب مؤتلفه گفته که اختیار شخصی است و هرکسی اختیار دارد که کاندیدا بشود یا نشود، اما نگاه من این است که وقتی یک نفر برای چهار سال از ملت رأی نمایندگی می‌گیرد، قراری با ملت دارد و باید به قرار خود عمل کند.

 

مردم برای چهار سال رأی داده‌اند و باید این چهار سال را مطالبه کنند. شما در انتخابات به ملت گفته‌اید که می‌خواهید رأی بگیرید و چهار سال نماینده مردم باشید، اما حالا که رأی را گرفتید در میانه راه هوای ریاست‌جمهوری به سر شما می‌زند و عزم انتخابات می‌کنید؟ و اینکه خوب نیست آدم می‌بیند در هیئت‌رئیسه مجلس چند نفر کاندیدا هستند. اما مجلسیان گویا کاری به این حرف‌ها ندارند و خود را برای انتخابات اصلح می‌دانند حتی از قالیباف بیشتر.

 

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس مجلس گفته: من برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهم کرد، اگر کسی خودش را اصلح نمی‌داند نباید کاندیدا بشود. او درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفته که: من به این پرسش پاسخ نمی‌دهم، زیرا ما بر اساس اما و اگرها عمل نمی‌کنیم و رهبری هم در سخنرانی اخیرشان فرمودند همه ببینید که نسبت به موضوع‌ها صلاحیت دارید یا نه.

 

«فریدون عباسی»، رئیس سازمان انرژی اتمی زمان احمدی‌نژاد و نماینده کازرون، هم خودش را شایسته ریاست مجلس می‌دانست و هم ریاست‌جمهوری. به ریاست مجلس نرسید، اما بعدها گفت: «الان هم معتقدم که ما می‌توانیم در حد رئیس‌جمهور هم برویم؛ چی از بقیه کم داریم؟!» او دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد. شعارش هم «دولت نخبگانی؛ بازگشت به مردم» است.


«علی نیکزاد» که نامش با ساخت پروژه مسکن مهر گره خورده است، نه‌تنها خود را مجری اجرای مسکن مهر، چه‌بسا مبدع و بانی آن می‌داند، احتمالا فکر کرده از آن می‌تواند به عنوان یک برگ برنده در انتخابات استفاده کند.

 

علی نیکزاد در حاشیه جلسه کارگروه مسکن و حمل‌ونقل اردبیل در زادگاهش در پاسخ به این سؤال که در انتخابات آماده رقابت با رقباست، اظهار کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور خواهم داشت. او گفته بود بعدا در این زمینه به صورت مفصل سخن خواهم گفت، اما تاکنون اظهارنظر بیشتری از او شنیده نشده است. گفته شده وزیر مسکن سابق و نایب‌رئیس فعلی چشمداشتی نیز به رأی آذری‌زبانان دارد و امیدوار است که بتواند آنها را نمایندگی کند؛ این در حالی است که مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس دهم پیش و بیش از او در میان آذری‌زبانان شناخته‌شده است و از قضا خود او هم کاندیدای ریاست‌جمهوری است. پزشکیان اگرچه نماینده مجلس است، اما محل رقابت اصلی او در جریان اصلاح‌طلبی تعریف می‌شود، نه رقبای اصولگرایش در مجلس. او زیاد مصاحبه کرده و درباره برنامه‌های انتخاباتی‌ خود بیش از سایر نمایندگانی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، صحبت کرده است.

منبع: شرق

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر