کد خبر: 111756
A
دیده بان ایــــران:

پروژه پوچِ واکسن مشترک ایران - کوبـــا/ پفیوز کیست و چه کسی مردم را موش آزمایشگاهی کوبایی ها کرد؟

مینو محرز، عضو ستاد مقابله با کرونا صبح امروز درباره همین موضوع می گوید: "مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه ای نداریم.

پروژه پوچِ واکسن مشترک ایران - کوبـــا/ پفیوز کیست و چه کسی مردم را موش آزمایشگاهی کوبایی ها کرد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ پانزده ماه پس از اعلام شرایط همه‌گیری جهانی کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی و در حالی که تا امروز بیش از ۱۸۲ میلیون ابتلا به بیماری کووید و ۳.۹ میلیون نفر جان خودشان را از دست داده اند و با وجود اینکه عمده کشورهای منطقه موفق به کنترل این بیماری عجیب و ترسناک شده اند، در ایران چند روزی است که موج پنج کرونا موسوم به سونامی دلتا آغاز شده است و طبق آخرین آمارهای منتشر شده 120 شهر در شرایط قرمز قرار گرفته اند. 

شرایط در استان سیستان و بلوچستان فوق بحرانی است و خبرهای رسیده حاکی از این است که در خیابان های این استان مردم «کفن» خرید و فروش می کنند.

این در حالی است که ایران تاکنون موفق شده فقط به کمتر از هشت درصد مردم  واکسن تزریق کند آن هم در حالیکه مسئولان کشور از تولید و آزمایش دستکم هفت واکسن کرونا خبر می دهند.

واکسن هایی که هیچ اطلاعی از آنها در دسترس نیست و تاکنون تنها دو واکسن ایران کووبرکت و کووپاستور موفق به اخذ مجوز تولید اضطراری را دریافت کرده اند.

جلیل میرمحمدی میبدی، نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به همین مطلب مدعی شد: دو واکسن به صورت اضطراری اجازه تولید انبوه را گرفته‌اند؛ یعنی در حالی که در فاز سوم مطالعه بالینی بودند و با توجه به اینکه نزدیک به ۲۰ هزار نفر واکسن را زدند و هیچ گونه عارضه‌ای در آن‌ها مشهود نبود، اجازه تولید واکسن به آن‌ها داده شد. واکسن کو برکت و پاستور دو واکسنی هستند که اجازه تولید انبوه را گرفته‌اند. 

ادعایی که تا همین جا هم به نظر خلاف واقع می رسد چرا که مینو محرز، عضو ستاد مقابله با کرونا صبح امروز درباره همین موضوع می گوید: "مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه ای نداریم. برای اینکه خود کشور کوبا به این واکسن دستور «تزریق اضطراری» داد و گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند و بنابر این اولویت را به آنها داد و سفیر این برنامه را اعلام کرد و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی تواند خیلی کمک کند. ولی آن دسته از واکسن هایی که مرحله سوم کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته اند، اگر وزارت بهداشت مجوز بدهد، می توانند تولید کنند و به کمک بیایند."

ادعای که پیشتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری آنرا اینگونه بیان کرده بود: "در رابطه با واکسن پاستور هم سفارت کوبا اظهاراتی متفاوت از آنچه که مسئولان ما می‌گویند داشت، این سفارت اعلام کرد که این واکسن ایرانی- کوبائی نیست و کاملا کوبائی است و ما آن را برای تحقیقات به ایران دادیم که ایرانی‌ها به آن مجوز اضطراری مصرف دادند، مسئله این است که ما باز باید از کوبا واکسن را خریداری کنیم و مال ما حساب نمی‌شود."

مطلبی که با اظهارات خانم محرز به نظر میرسد؛ کوبا در شرایط فعلی اساساً تمایلی به فروش واکسن به ایران ندارد و در حالی که وزیر بهداشت آبان 99 ادعا کرده بود که "ما موش آزمایشگاهی هیچ کشوری نیستیم؛" بسیاری از مردم در ایران موش آزمایشگایی کوبایی ها شدند.

این در حالی است که رسانه ها در تاریخ ششم اردیبهشت از آغاز  فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا (سوبرانا) با حضور وزیر بهداشت خبر داده بودند و همان روز اعلام شد که این واکسن بر روی ۲۴ هزار داوطلب تست خواهد شد.

آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی...

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه جمهوری اسلامی چندی قبل با اشاره به موضوع واکسیناسیون در کشور با انتشار مطلبی انتقادی نوشته بود: کشور‌های پیشرفته جهان حداکثر دو یا سه نوع واکسن برای کرونا دارند و البته مدت‌هاست کار واکسیناسیون مردم خود را آغاز کرده‌اند و واکسن‌هایشان را به دیگر کشور‌ها نیز صادر کرده‌اند، ولی ما معلوم نیست چرا دنبال ۷ نوع واکسن کرونا هستیم و به صورت تکراری هزینه‌ها و نیرو‌ها و امکانات زیادی را به تولید این واکسن‌های تکراری اختصاص داده‌ایم.

هفت واکسنی که حالا نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم با کمی ارفاق می گوید: اینکه می‌گویند در کشور شش واکسن تولید می‌شود خلاف است

 ارگان رسانه ای سازمان تبلیغات اسلامی دی ماه سال 99 با انتشار گزارشی از تولید هشت واکسن کرونا در ایران خبر داده بود و با ابرقدرت خواندن ایران در تولید واکسن کرونا در بین کشورهای مدعی اسامی این واکسن ها را به این شرح منتشر کرد: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)؛ مؤسسه برکت/ موسسه واکسن سازی رازی/ شرکت دانش بنیان/ انستیتو پاستور ایران/ شرکت دانش بنیان/ شرکت دانش بنیان-وزارت دفاع/ شرکت دانش بنیان/ دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج).

هشت واکسن ایرانی که طی مدت گذشته مسئولان عالی رتبه کشور به پشتوانه آن قول واکسینه کردن مردم آمریکا را هم پیشتر داده اند اما در واقع به گفته پیام طبرسی: " برخی از واکسن‌های داخلی قابلیت تولید انبوه ندارند و به مرور زمان از چرخه خارج می‌شوند، اما دولت باید اقدامات تولیدی خود را متوجه به واکسن‌هایی کند که این قابلیت را داشته باشند."

مشخص نیست مسئول پیگیری این همه اخبار و اظهارات کذب کیست و مردم یقه کدام مسئول را باید بگیرند اما هر چه که هست انها در این شرایط به مسئولان ارمنستان اعتماد بیشتری دارند و بدون اینکه نگران «پفیوز» خطاب شدن مسئولان در وزارت بهداشت باشند بار سفر را می بندند تا بیش از این شاهد جان دادن عزیزان خود نباشند.

منبع: دیده بان ایران

یغما فشخامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر